Kokemuksia hammasimplanteista?
Multa poistettiin hammas ja vakavasti harkitsen implanttia tilalle. Haluaisin kuulla ihan kaikenlaisia kokemuksia ja kauanko sulla on implantti ollut?
Kommentit (20)
Koitetaan vielä jos paikalla ois henkilöitä joilla implantti.
Mulla ollut monta vuotta alaposkihammasimplantti. Maksoi n. 3000. Asennus ei sattunut ja hyvin on toiminut. Ilman muuta kannattaa laitattaa!
Implantti on ainoa kunnollinen ratkaisu korvaamaan puuttuva hammas. Mulla on ollut suussa 3 vuotta nyt, ihan kuin oma hammas on. Ainoa negatiivinen juttu on hinta.
On ollut 20 vuotta.
Ei mitään ongelmia, oli sijoituksensa arvoinen. On vitonen alhaalla. Ulkonäkösyiden takia sitä ei olisi ollut edes välttämätöntä laittaa, koska minulla ei ole Julia Roberts -hymyä. Ei näkynyt kuin todella leveästi nauraessa ja silloinkin todennköisesti jäi huomaamatta.
Paransi purentaa kuitenkin ja teki olon varmemmaksi.
Kallishan se silloinkin oli, mutta en ole hetkeäkään katunut .
Implantti ollut n. 10 vuotta, eikä ole ollut ongelmia.
Yllätyksenä tuli se, ettei se välttämättä asetu siihen asentoon kuin haluttaisiin, koska leukaluu ja porattu reikä vaikuttavat asiaan.
Itse laitto oli tietysti hirveä operaatio, mutta kun vaihtoehtona on se, että muut hampaat alkavat liikkua aukon suuntaan, tai purenta muutenkin menee huonoksi, niin kyllä sen kestää. Nippa nappa.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyksenä tuli se, ettei se välttämättä asetu siihen asentoon kuin haluttaisiin, koska leukaluu ja porattu reikä vaikuttavat asiaan.
Itse laitto oli tietysti hirveä operaatio, mutta kun vaihtoehtona on se, että muut hampaat alkavat liikkua aukon suuntaan, tai purenta muutenkin menee huonoksi, niin kyllä sen kestää. Nippa nappa.
Kannattaa ottaa puudutus laiton ajaksi.
Mikä hammas sinulta poistettiin? Jokaista poistettua hammasta ei tarvi korvata mitenkään. Itseltäni on poistettu yksi yläposkihammas ( kuutonen ), eikä sen puute mitenkään haittaa elämääni. Tee silläkin rahalla jotain mukavaa, esim hyvä ulkomaanmatka.
Hyvä on. Ainoa haitta tosiaan kova hinta.
Jos on yhtään näkyvällä paikalla kannattaa ehdottomasti laittaa. Muut hampaat myös "seilaavat" aukon suuntaan. Itellä ollu yli 10 vuotta vanhin ja pari uudempaa. Suosittelen.
Ei mikään miellyttävä kokemus ja maksoi 2000e. Mutta muita vaihtoehtoja ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa puudutus laiton ajaksi.
Kun lukee muiden kommentteja joissa sanotaan ettei laittaminen koskenut, niin alan ihmetellä säästettiinkö puudutuksessa kohdallani. Oli helvetillinen kokemus, kun porattiin luuhun näköjään melkein ilman mömmöjä.
On yläposkihammas ja alaposkihammas. Toinen yli 10 vuotta ja toinen alle.
Hyvät kokemukset pääsääntöisesti. Alahammas on työläämpi puhdistaa. Yläkruunu on irronnut pari kertaa, koska laitettu vanhanaikaisella tekniikalla. Hammaslääkärini kanssa on sovittu, että se vaihdetaan, jos vielä irtoaa ja kiinnitetään paremmalla systeemillä.
Laittaminen ei sattunut, mutta yläpuolella reiän poraaminen poskiluuhun kesti kauan ja koko pää soi :D Pelkäsin niin, että sain kauhean päänsäryn lopuksi päivää.
Alaleukaa osasin siis pelätä etukäteen oikein kunnolla, mutta oli paljon helpompi keissi - tarvittava reikä syntyi hetkessä.
Joo ja molemmat seurausta epäonnistuneesta juurihoidosta. (Eri lääkärit mokasivat nämä.)
Kestää purra leipää ja raakaa porkkanaa ihan kuin olisi omat ehjät hampaat :)
Hammasimplantit eivät ole ainakaan niin kivoja kuin hammaskeijut.
Suosittelen. Hymy säilyy kauniina, ei ammottavia aukkoja, kun hymyilee leveästi. Miinuksena hinta ja monivaiheinen asennusprojekti. Ruuvin poraaminen leukaluuhun oli pelottava kokemus, ei sattunut, mutta se poran ääni ja resonointi. Implantti pitää puhdistaa tarkasti mutta olen tyytyväinen ollut jo yli 10 vuotta, suosittelen
Vierailija kirjoitti:
Jos implantti tulee etuhampaaseen niin kannattaa olla tarkkana miten kiinnitys keinojuureen toteutetaan.
Tekniikka on kehittynyt, minulla etuhammasimplantti (kakkoshammas)alkoi heilua kun kiinnitysruuvi oli löystynyt. Alkoi tulehduttaa ientä.
Implantti oli kyllä paikallaan jo 20 vuotta ennen tätä. Koska implattijuuren jatkokappale oli suora eikä kulmakappale täytyi koko kruunu purkaa ja tuli aika kalliiksi. Itse juuriosa on ollut hyvin kiinni.
Lisäksi implantin kruunuosan värin sattuminen tuntuu olevan aika arpapeliä.
Kestävä tuo kyllä on .
Kannattaa laitattaa implantti luonnollisesti uusimpaan tekniikkaan perehtyneellä ja siitä aidosti kiinnostuneella hammaslääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos implantti tulee etuhampaaseen niin kannattaa olla tarkkana miten kiinnitys keinojuureen toteutetaan.
Tekniikka on kehittynyt, minulla etuhammasimplantti (kakkoshammas)alkoi heilua kun kiinnitysruuvi oli löystynyt. Alkoi tulehduttaa ientä.
Implantti oli kyllä paikallaan jo 20 vuotta ennen tätä. Koska implattijuuren jatkokappale oli suora eikä kulmakappale täytyi koko kruunu purkaa ja tuli aika kalliiksi. Itse juuriosa on ollut hyvin kiinni.
Lisäksi implantin kruunuosan värin sattuminen tuntuu olevan aika arpapeliä.
Kestävä tuo kyllä on .
Kannattaa laitattaa implantti luonnollisesti uusimpaan tekniikkaan perehtyneellä ja siitä aidosti kiinnostuneella hammaslääkärillä.
Lisäys tuohon vielä että käsittääkseni tuon implanttikruunun heilumisen syy oli ammattitaidoton hammaslääkäri joka oli kiristänyt ruuvin liian alhaiseen momenttiin ja myöskin valinnut suoran jatkokappaleen/välikappaleen kruunun ja juuren välille jonka vuoksi koko vanha kruunu täytyi purkaa.
Mutta nyt ei heilu.
Yli 10 vuotta ollut implantit suussa, eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Omasta suusta löytyy aluleuasta kolme kappaletta välihampaiden paikalta. Yksi oikealta ja kaksi vasemmalta puolelta. Aika pitkä prosessihan se oli. Kaikkien röntgeneiden jälkeen luuhun porattiin ensin metalliset juuret, joiden piti parantua puolisen vuotta. Sen jälkeen vasta päästiin kiinnittämään implantteja. Itse toimenpiteet eivät sattuneet tai olleet ikäviä. Toki leuka oli aika jumissa kaiken ammollaan pitämisen jälkeen, kun aikaa meni parisen tuntia ainakin. Itselläni tosin tehtiin kaikki hampaat kerralla, yhden kanssa varmasti pääsee nopeammin. Jälkeenpäinkään ei tullut mitään kipuja.
Hampaiden hoitamisessa ainoa haaste on hammasvälien putsaaminen, sillä hammaslankaa ei implantin väleissä saa käyttää ja itse en oikein pidä niistä hammasväliharjoista. On kyllä ollut ihanaa, kun saa syötyä ruisleipää niin, että saa kunnon haukkuja.
Paljon muita vaihtoehtoja edes ole.