Tyhmä kysymys yrityksen markkinoinnista
Olen siis aloittamassa ihan uutta yritystä. Olen yksinyrittäjä ja nyt yritän tehdä mainostekstejä. Voiko yksinyrittäjä käyttää esim nettisivuilla lauseita tyyliin "palvelumme sisältävät.." ja "meillä tehdään.." kun ei ole mitään meitä vaan minä. Tuntuu vain niin hölmöltä kirjoittaa "palveluni sisältävät" ja "minä teen", kun se kuulostaa sellaiselta harrastajapiperrykseltä. Mutta toisaalta meitittely taitaa olla huijaamista.
Miten tämä yleensä tehdään?
Kommentit (5)
Yksinyrittäjät meitittelee itseään ihan säännönmukaisesti, anna mennä vaan. Kuuluu asiaan.
No ei minusta kumpikaan kuulosta tyhmältä tai väärältä.
Yksinyrittäjänä sinä myyt alussa omaa osaamistasi. En nyt yhtään tiedä minkä alan yritys, mutta jos myyt esim. jotain konsultointia tms. asiantuntijapalvelua, niin nosta rohkeasti oma asiantuntemuksesi framille:
"Minulla on xx vuoden kokemus .... "Olen asiantuntija xx:ssä".
Ja valokuvaamossa otettu kuva ja esitelyteksti sinusta ja okemuksestasi ja referensseistäsi. Sinähän myyt juuri itseäsi - vaikkakaan ei sillä perinteisellä tavalla :)
Jos taas perustat vaikka pitopalvelun, voi aivan hyvin sanoa - sinun kannattaakin sanoa:
"palveluihimme kuuluvat"
- xx
- xx
-xx
Koska todennäköisesti tällaisessa käytät alihankkijoita, tuskin pyöräytät häätarjoiluja yksin ja vielä hoidat koristelun ja tarjoilun yksin. Silloin tuo kuulostaa uskottavammalta käyttää me -muotoa.
Käsityöläisenä käyttäisin minä muotoa ja rakentaisin taas vahvan tarinan juuri sinun ympärillesi - saada ihminen haluamaan juuri sinun suunnittelemiasi tuotteita.
Kuten huomaat, toimiala vaikuttaa ja tavallaan myös se, haluatko rakentaa sinun vahvaan osaamiseen liittyvän tarinan vai luoda persoonattomamman "palveluihimme kuuluvat".
Tälleen nyt nopeesti perjantai-iltana rustattuna.
T.Mainostoimistotyöläinen
Oi, kiitos vastauksista! Kyse on asiantuntijapalvelusta, mutta täytyy myöntää, että kokemuksella en tässä vaiheessa pääse kovin paljon brassailemaan. Yritys on osakeyhtiö ja jos homma lähtee hyvin, on kyllä tarkoitus palkata lisääkin väkeä, joten siinä mielessä olisi kai ihan hyvä jo nyt laittaa markkinointimateriaaleihin me-muoto. Mutta toisaalta se kuulostaa omaan korvaan suorastaan valheelta tässä vaiheessa. Paitsi jos ajattelee, että minulla on kyllä tässä tukiverkostoja käytössäni, joten eihän se toisaalta ole valhe :D
Ei ole tyhmä kysymys. Odota hetki, kysyn mainostoimistoyrittäjältä kunhan lopettaa puhelun.