Maksa arvot koholla, huolestuttaa.
ASAT arvo näkyi olevan 116. Olen aivan kauhusta kankeana. Pullea kyllä olen, voisiko tuollainen luku johtua siitä? Vahvan antibiootin jouduin syömään pari kk sitten tulehtuneen ihon haavan vuoksi, pystyykö se nostamaan lukua? Olen oikeasti huolissani, onko teillä tietoa mistä tuollainen luku kertoo ja onko miten pahasti koholla? Lääkäriin pääsen soittamaan tuloksista vasta maanantaina, joten kyselen täältä, ettei välttämättä tarvitsisi stressata koko viikonloppua.
Kommentit (20)
Käytitkö ennen labraa särkylääkkeitä? Se voi nostaa arvoja. Jos olet ylipainoinen, todennäköisin syy on rasvamaksa. Siihen auttaa laihdutus.
Vierailija kirjoitti:
Rasvamaksa
Sitä minäkin ehdin jo miettiä, onko tietoa pystyykö pelkkä rasvamaksa nostamaan lukemat tuolle tasolle?
Ap
Vyötärölihavilla esiintyy rasvamaksaa. Rasvamaksa johtuu aineenvaihdunnan häiriöistä, joita liika rasvakudos vatsaontelossa aiheuttaa. Alkoholi on vasta toinen yleinen syy tähän rasvamaksaan ylipainon jälkeen. Kun lääkäri toteaa rasvamaksan, hän suosittelee nopeiden hiilihydraattien ja kovien rasvojen vähentämistä, laihduttamista ja liikuntaa.
ASAT on poistumassa poistumassa, koska se ei kerro kovin tarkasti juuri maksan toiminnasta. Tuo ASAT-arvo on kyllä koholla, yleisimmät syyt lienee akuutti hepatiitti, sappikivet ja maksakirroosi. Mutta myös mm. lihasten surkastuminen ja lihasvaurio voi nostaa ASAT-arvoa (ei tosin yhtä nopeasti). Yritä odottaa rauhassa. Tuo edellyttänee jatkotutkimuksia, ja löytyy paljon paremmin soveltuvia labroja jotka kertovat enemmän ja tarkemmin. Tsemppiä.
Mielestäni tuollainen arvo voi vielä selittyä pelkällä rasvamaksalla.
Kannattais varmaan testata myös hepatiitit. Tosi yleinen nykyään.
Yhdestä ainoasta laboratorioarvosta on tyhjä arvailla yhtään mitään. Mitä muuta otettiin ja miksi?
Minulla oli samoja lukemia, ei tutkittu edes sen kummemmin, kun aiemmin oli todettu rasvamaksa.
Olen 56 v. nainen ja kävin terveyskeskuksessa ottamassa pitkästä aikaa (10v) verikokeet. Tulos: kolesteroliarvot hieman koholla, maksa-arvot koholla, verenpaine lievästi koholla, sokeriarvotkin yläkanttiin. Teen fyysistä työtä, vapaa-ajalla puutarhatöitä, kodin kunnostusta, iäkkään vanhempani hoitoa. Paino 56, pituus 160. Olo hyvä. Lääkäri käski laihduttamaan ja rentoutumaan. Miten tässä rentoudun enää?
Vierailija kirjoitti:
Olen 56 v. nainen ja kävin terveyskeskuksessa ottamassa pitkästä aikaa (10v) verikokeet. Tulos: kolesteroliarvot hieman koholla, maksa-arvot koholla, verenpaine lievästi koholla, sokeriarvotkin yläkanttiin. Teen fyysistä työtä, vapaa-ajalla puutarhatöitä, kodin kunnostusta, iäkkään vanhempani hoitoa. Paino 56, pituus 160. Olo hyvä. Lääkäri käski laihduttamaan ja rentoutumaan. Miten tässä rentoudun enää?
Syötkö hyvin, eihän sinun tarvitse painoa laskea, mutta jos syöt kovia rasvoja liikaa ja hyviä rasvoja liian vähän, niin lopputulos voi olla tuo.
Koeta syödä paljon kasviksia, vähän hedelmiä (sokerin takia), paljon marjoja, kuitupitoista leipää jne, mieluummin kalaa ja kanaa lihaksi, paitsi kanan kuoressa on paljon kolesterolia.
Muistaakseni viitearvo tuolle on alle 35, voi kuitenkin olla tuplastikin yli sen, jos on rasvamaksa. Siitä varmaan sinullakin kyse, jos kerta pullea olet. Joka neljäs suomalainen sairastaa rasvamaksaa.
Nro 16 lisää vielä... Vaikka luku koholla onkin, ei kuitenkaan "vakavasti". Vakavissa maksasairauksissa luku saattaa olla muistaakseni jopa 2000.
Mulla e-pillerit nosti johonkin 160 lukemille. Ne kun lopetin, muutamassa kuukaudessa laskivat roimasti.
Mikä sinun ALAT oli?
Minulla ASAT oli korkeimmillaan 101, puoli vuotta sitä ennen 56 ja nyt taas 70. Mittaukset siis 3 kertaa 12 kk:n sisään.
ALAT on ollut ihan normaali koko ajan.
Tuon 101 mittauksen jälkeen jätin turhat sokerit ja namit pois. Lasku 101 —> 70 noin kolmessa kuukaudessa.
Alkoholia käytän säännöllisesti mutta kohtuullisesti.
Olen N42 mitat 172cm ja 59 kg. Liikun paljon ja harrastan mm ratsastusta.
Uskon itse, että sokerin syöminen vaikuttaa minun ASAT-arvoihin. Voin nimittäin syödä ihan mitä vaan ja miten paljon vaan lihoamatta yhtään. Sokeriarvot on normaalit, mutta ilmeisesti herkuttelu näkyy ASATissa.
Kokeile muuttaa ruokavaliota jättämällä kaikki turha sokeri pois!
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni viitearvo tuolle on alle 35, voi kuitenkin olla tuplastikin yli sen, jos on rasvamaksa. Siitä varmaan sinullakin kyse, jos kerta pullea olet. Joka neljäs suomalainen sairastaa rasvamaksaa.
Viitearvon yläraja on kyllä 50.
Rasvamaksa