Kuka teidän perheessänne vastaa autojen huoltamisesta?
Minä en ymmärrä autojen tekniikasta mitään. Mies taas sanoo ettei ole hänen homma huoltaa autoani koska ei aja minun autolla. Mies on hyvinkin taitava autojen kanssa ja osaa itsekin korjata pikkuvikoja. Talvirenkaiden vaihdon kanssa sama vääntö. Mies sanoo ettei kuulu hänelle koska ei aja minun autolla.
Ja lopulta vaihtaa renkaat koko ajan valittaen.
Onko muilla tällaista miestä? Olemme siis aviopari.
Kommentit (40)
Isäni aikoinani sanoi, että kun kerran omistat auton nämä asiat sinun tulee osata, joten osaan vaihtaa ne renkaat, öljyt, öljy- ja ilmansuodattimet, yms pikkujutut osaan tehdä ihan itse. Muuten käytän nykyään auton huollossa, mutta renkaat vaihdan itse.
Tietenkin se joka omistaa/on pääkäyttäkä, niin vastaa. Ei tulis mieleenkään teetättää hommia miehellä. Oma mies kyllä tarjoaa apua, jos kyseessä homma minkä pystyy tekemään itse.
Aika noloja nämä miehet jotka ei osaa autoaan edes huoltaa ja tehdä pikku remppoja.
Yhteistyössä, kumpikin vastaa omastaan että katsastukset, verot ja muut on hoidettu.
Minä haen varaosakaupasta osat, etsin netistä rengastarjoukset, googlaan autonvaihdot kun sen aika on jne. Mies asentaa, huolta, säätää, putsaa, väkertää ja usein vaihtaa ne renkaatkin alle (osaan itsekin renkaanvaihdon).
Tänään oli ongelma ja mittaristo näytti mitä sattui. Ihan itse hoidin asian ja ajelin vaivaisella autolla ammattihuoltoon. Sen verran miestä vaivasin työpäivän aikana että kerroin kurvaavani huollon kautta.
Meillä kaikki autot on mieheni nimissä, vaikka yhdessä hankittu ja maksettu ja molemmilla on ns. omat autot, hän ei aja mun autolla ja mä en aja hänen autollaan. Kumpikin vastaa omastaan, mutta mies tekee konkreettisen työn. Minäkin osaan vaihtaa renkaat, polttimot, sulakkeet, akun, nesteet yms perusjutut.
Mieheni on ns autoharrastaja ja osaa tehdä hyvin monenlaista. Tilat ja työkalut löytyy. Renkaat vaihtavat teinipojat pientä korvausta vastaan. Mies korjaa sen, mitä osaa (uudehkot autot joten kaikkea ei voi kotona tehdä) mutta auton haltijan vastuulla on huolehtia että tulee tehtyä. Eli huolehdin itse että autoni tulee ajettua katsastukseen ajallaan ja tsekattua kotipajalla ennen sitä, öljyt ja pyyhkijät vaihdettua jne. Hän ei osaa lukea ajatuksia eikä tiedä, että mun autossani on jotain laitettavaa ellen itse sitä ilmaise.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki autot on mieheni nimissä, vaikka yhdessä hankittu ja maksettu ja molemmilla on ns. omat autot, hän ei aja mun autolla ja mä en aja hänen autollaan. Kumpikin vastaa omastaan, mutta mies tekee konkreettisen työn. Minäkin osaan vaihtaa renkaat, polttimot, sulakkeet, akun, nesteet yms perusjutut.
Mieheni on ns autoharrastaja ja osaa tehdä hyvin monenlaista. Tilat ja työkalut löytyy. Renkaat vaihtavat teinipojat pientä korvausta vastaan. Mies korjaa sen, mitä osaa (uudehkot autot joten kaikkea ei voi kotona tehdä) mutta auton haltijan vastuulla on huolehtia että tulee tehtyä. Eli huolehdin itse että autoni tulee ajettua katsastukseen ajallaan ja tsekattua kotipajalla ennen sitä, öljyt ja pyyhkijät vaihdettua jne. Hän ei osaa lukea ajatuksia eikä tiedä, että mun autossani on jotain laitettavaa ellen itse sitä ilmaise.
Ei kuulosta järkevältä että maksat autoista puolet ja silti ne ovat miehesi nimissä. Jos tulee ositus niin häviät reippaasti. Onneksi minun tapauksessani kaikki muu omaisuus oli molempien nimissä ja autot kummankin omissa nimissä. Muuten olisin nyt paljon heikommassa taloudellisessa tilanteessa.
Ei ole miestä, hoidan autoni ihan itse ja pojan auton myös, koska on ihan yhtä käsi autojen kanssa kuin isänsäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mies koska autohommat ovat miesten hommia ihan kuten neulominen ja virkkaaminen ovat naisten hommia
Ei nykypäivänä ole mitään miesten ja naisten hommia. On vain miesten hommia ja yhteisiä hommia.
Huoltofirma. Ei kummallakaan meistä ole aikaa saati kiinnotusta ryhtyä jotain nesteiden lisäilyä tai tuulilasin pyyhkijöiden vaihtoja isompaa tekemään.
Itse hoidin oman autoni huollot ja renkaanvaihdot naimisissa ollessa. Eksä hoiti oman autonsa. Ei hän ikinä itse renkaita vaihtanut.
Minä. Samoin kuin kaikki rakentamiset, remontit ja laiteasennukset. Ei tulisi mieleenkään antaa miesten tehdä noita. Teen kyllä myös ne kutomisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta järkevältä että maksat autoista puolet ja silti ne ovat miehesi nimissä. Jos tulee ositus niin häviät reippaasti. Onneksi minun tapauksessani kaikki muu omaisuus oli molempien nimissä ja autot kummankin omissa nimissä. Muuten olisin nyt paljon heikommassa taloudellisessa tilanteessa.
Me on menty yhteen nuorina ja nollaomaisuudella, ollaan oltu 25v naimisissa ilman avioehtoa, rahat täysin yhteiset. Ositellaan sitten jos/kun erotaan tai toinen kuolee, siihen asti elämme parina yhteistä kotia.
Meillä mies hoitaa kaikken autojen huollot. Harrastaa autojen virittämistä ym muutenkin joten kotoa löytyy aikalailla kaikki työkalut ja mieheltä taito.
Minä hoidan kaikki veroilmoitukset (metsä, maatalous, molempien henkilökohtaiset veroilmoitukset jne). Ja suurelta osin perinteiset naisten työt.
Yleisesti jaamme työt mieltymyksien, ajankäytön, reiluuden, jaksamisen ym huomioiden. Mieskin tekee ruokaa ja siivoaa. Minä olen tehnyt nyt jo monta kuormaa polttopuita tänä talvena moottorisahalla metsässä. Eli vaikka pääosin perinteinen työnjako niin sujuvasti muutetaan tapoja tilanteiden mukaan (nyt miehen terveys ei ole riittänyt metsähommiin joten minä olen tehnyt ja onneksi olin opetellut jo aikaisemmin ettei tarvinnut ihan nollasta lähteä opettelemaan tuota työtä).
Minusta ei kannata jumittaa kaikkien siihen että se huoltaa jonka auto. Tai kaikki pitää tehdä aina tasan puoliksi. Tai aina pitää tehdä vain omat eikä toista saa auttaa. Paljon paremmin asiat sujuu jos tehdään usein yhdessä ja jaetaan työt tilanteen mukaan. Kun asuttiin kerrostalossa niin mies osallistui paljon perinteisiin naisten kotitöihin kun ei ollut juurikaan muita kotitöitä. Nykyään tekee enemmän ulkotöitä koska niitä on paljon ja o; niissä taitavampi kuin minä. Minä taas hoidan sitten sisähommat. Ja usein tehdään joko sisä tai ulkohommia yhdessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika noloja nämä miehet jotka ei osaa autoaan edes huoltaa ja tehdä pikku remppoja.
Miksi noloa? Heillä on varmaan parempaakin tekemistä kuin tehdä pikku remppoja.
Nykyään ostetaan palveluita ja se on mielestäni oikein hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Minä tilaan huollon omalle autolleni, mies omalleen.
Se on juurikin näin. Tuolla pimeällä as,oy:n pihalla ei paljon autoja huolleta.
Viime viikolla huomasin, että auton toinen etulyhty oli pimeänä. Kävin parilta korjaamolta ohi ajaessa kysymässä ehtiikö vaihtaa polttimot ja toiselle pääsi heti. Homma vei max. 5 minuuttia, maksoi kympin, eikä tarvinnut itse tehdä muuta kuin odotella lämpimissä sisätiloissa. Miksi olisin tällä vaivannut miestäni, joka oli kymmenen kilometrin päässä töissä?
Mies hoitaa autot ja minä ruoanlaiton, mies taas tiskit. Näin menee suurin piirtein tasan hommat.
Meillä autosta vastaa Raimo Karjalainen eli Rami. En tunne häntä, mutta joka toinen kuukausi ajan auton yhden huoltamon pihaan, annan avaimet ja Rami laittaa päivän aikana auton kuntoon, jos kunnostettavaa on. Lasku voi olla 30 e tai 300 e vähän sen mukaan, mitä tehdään.
Meillä kumpikaan ei ymmärrä autoista erityisen paljon, mutta perusjutut kyllä. Toisen auton omistan minä ja sitä itse käytän. Toinen omistetaan miehen kanssa yhdessä, mutta hän käyttää sitä eli on hänen auto. Perusjutut ja vuosihuollot (eli huoltopaikkaan vienti, haku ja maksaminen), katsastukset ym. hoidetaan kumpikin itse omalle autolle. Renkaat vaihdetaan molempiin yhdessä yleensä siten, että mies vääntää pultteja ja minä vieritän uudet renkaat varastosta ja vien vanhat varastoon sekä merkitsen renkaan paikan. Pulttien vääntäminen olisi minulle kovempi homma, mutta aina välillä teen senkin tarkistaakseni, että varmasti onnistuu.
Jos autoon tulee jotakin vikaa, yleensä selvitämme sitä aika pitkälle yhdessä, koska tosiaan autotietoisuudessa ei ole meidän välillä oikeastaan eroa. Googlettamiseksi menee joka tapauksessa. :)
Ap:n tilanteessa voisi mieheltä odottaa vähän enemmän yhteistyötä, jos hän kerran ymmärtää autojen päälle. Jos jompikumpi on erityisen hyvä jossain, niin olisihan se normaalia, että hän sitten hoitaa. Toinen voi autella, minkä osaa.
Veho huoltaa meidän perheen autot.
Hiukan epäillyttää vauksen totuuspohja, jos aviopuoliso osaisi huoltaa puolisonsa auton muttei tee.
Kun kumpikaan ei osaa kuin vaihtaa pyyhkijät ja täyttää pissapojan, niin huollot hoitaa ammattilainen maksua vastan. Yksinkertaista rakas Watson.