Voiko olla kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, mutta liikatoiminnan arvot?
Noi kaikki vajaatoiminnan oireet täsmää ihan kunnolla, mutta arvot mitattiin ja ne on liikatoiminnan arvot 🤔🤔🤔🤔
Miten sitä sit hoidellaan?
Kommentit (13)
Joillakin ihmisillä kilpirauhasverikokeet antavat virheellisen tuloksen, eivät siis kerro mitään siitä mikä on veren todellinen tyroksiinitaso. Harvinaista, mutta mahdollista.
Subakuutti tyreoidiitti? Tuhoutuvasta kilpirauhasesta vapautuu hormonia purskeina, selittää mitattavissa olevan liikatoiminnan, vaikka muutoin onkin toiminnassa vajetta.
Tuo todettiin mulla. Tilanne on nyt vuosien mittaan helpottunut, oon säännöllisesti syönyt tyroxinia 100 mcg/vrk ja oireiden ollessa pahimmillaan oli äärimmäisen pienellä annostuksella liothyroxin siinä rinnalla.
Minulla on vajaatoiminta, mutta menin lääkäriin liikatoiminnan oireilla. Endo totesi, että jollain oireet ovat päinvastaiset.
Syön thyroxinia, eli vajaatoiminnan löäkettä. Ei ole enää mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Subakuutti tyreoidiitti? Tuhoutuvasta kilpirauhasesta vapautuu hormonia purskeina, selittää mitattavissa olevan liikatoiminnan, vaikka muutoin onkin toiminnassa vajetta.
Tuo todettiin mulla. Tilanne on nyt vuosien mittaan helpottunut, oon säännöllisesti syönyt tyroxinia 100 mcg/vrk ja oireiden ollessa pahimmillaan oli äärimmäisen pienellä annostuksella liothyroxin siinä rinnalla.
Näin juuri. Tyttärellä oli tämä. Hashimoton toksikoosi oli hänellä diagnoosi. Mutta juuri tämä, kilpirauhanen hajotessaan vapauttaa hormonia, vaikka ei ole toiminut aikoihin.
Hashimotossa eli siinä kilpirauhasen autoimmuunitulehduksessa(lääh) aika moni pomppii vajaan/ylitoiminnan välillä jonka takia kyseistä sairautta on vaikea hoitaa..mistä tiedän,koska sairastan sitä. Pitkään meni lievillä ylitoiminnan oireilla(tietenkin vasta-aine testit otettiin jossa todettiin tämä) olin okei ja tosi hoikka,pystyin syömään mitä vain ja hoikkana pysyin,oli kyllä jaksoja että sydän temppuili ja silmät oireili. Mutta pari vuotta sitten muuttui,aloin kasata nestettä ja läskiä ihan ilmasta,kilpirauhanen ihan tulehtunut,mikään ei auta ja paisuminen jatkuu,vaikka paastoankin. Erittäin vittumaista. Voin vain odottaa että tämä helkkarin sekopää rauhanen vihdoinkin lopettaa toiminnan että pääsee tasapainoon ja aloittaa sopivan lääkityksen.
Alapeukkuja on turha antaa jos ei itse sairasta tätä muotoa,ei ole pelkästään "vajis"
Ap:ltä on siis muitakin arvoja mitattu kuin TSH?
Vierailija kirjoitti:
Hashimotossa eli siinä kilpirauhasen autoimmuunitulehduksessa(lääh) aika moni pomppii vajaan/ylitoiminnan välillä jonka takia kyseistä sairautta on vaikea hoitaa..mistä tiedän,koska sairastan sitä. Pitkään meni lievillä ylitoiminnan oireilla(tietenkin vasta-aine testit otettiin jossa todettiin tämä) olin okei ja tosi hoikka,pystyin syömään mitä vain ja hoikkana pysyin,oli kyllä jaksoja että sydän temppuili ja silmät oireili. Mutta pari vuotta sitten muuttui,aloin kasata nestettä ja läskiä ihan ilmasta,kilpirauhanen ihan tulehtunut,mikään ei auta ja paisuminen jatkuu,vaikka paastoankin. Erittäin vittumaista. Voin vain odottaa että tämä helkkarin sekopää rauhanen vihdoinkin lopettaa toiminnan että pääsee tasapainoon ja aloittaa sopivan lääkityksen.
Alapeukkuja on turha antaa jos ei itse sairasta tätä muotoa,ei ole pelkästään "vajis"
Ei muuten kannata vajaalla kilpparilla paastota, ei vaikka kuinka tuntuisi että painoa kertyy. Katsoo ennemmin tarkemmalla silmällä mitä syö. Tuo paastoaminen vaan rasittaa sitä kilpparia entisestään.
Ei muuten kannata vajaalla kilpparilla paastota, ei vaikka kuinka tuntuisi että painoa kertyy. Katsoo ennemmin tarkemmalla silmällä mitä syö. Tuo paastoaminen vaan rasittaa sitä kilpparia entisestään.[/quote]
Mutta kun tuntuu ettei uskalla syödä mitään kun iho jo räjähtää:/ Gluteenin ja viljaisat jätin pois jo 2012 kun tämä todettiin. En myöskään syö paljoa sokeria enkä maitotuotteita,kahviin vähän maitoa..Minulla on myös ibs,sekin rajoittaa mässyttämistä. Yksi päivä tunsin että nyt kaulassa tapahtuu,totaalinen turpoaminen ja sen jälkeen en ole ollut oma itseni. Ei ole rahaa yksityiselle ja julkisella puolella(täällä)ei paljoa kiinnosta joten en tiedä mitä tehdä enää. Melkein jokainen kilpparilääke yritys tekee niin sairaaksi että pakko lopettaa,ylitoiminta oireet korostuu. Luulen että kuulun niihin harvoihin joille ainoa toimiva keino olisi poistaa koko sekaisin oleva rauhanen ja hoitaa puhdasta vajaatoimintaa.
Eikö mikään paasto sitten käy,edes se 5:2 tyylinen?
Voi olla, mulla on kokemusta ja endokrinologikin on sanonut, että oireet voivat mennä ristiin.
No kyyllähän oireet voi olla vaikka minkälaiset, mutta vajaatoimintaa sulla kyllä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No kyyllähän oireet voi olla vaikka minkälaiset, mutta vajaatoimintaa sulla kyllä ei ole.
Mikähän on lääketieteen koulutuksesi? Oikeasti autoimmuunitulehduksessa käy juuri näin. Kilpirauhanen ei välttämättä toimi enää ollenkaan, ja elimistössä on vahvat vajaatoiminnan oireet. Mutta hajoava kilpirauhanen vapauttaa elimistöön suuriakin määriä hormoneja hetkittäin. Olo voi olla todella rankka. Aikanaan tilanne tasoittuu, ja sitten tosiaan voidaan hoitaa kilpirauhaslääkityksellä.
Liikatoiminta tuottaa helposti samoja oireita kuin vajaatoiminta. Se on varsin yleistä myös jos vajaatoimintaa lääkitään liian suurilla T4-annoksilla, jolloin moni erehtyy luulemaan lääkeannosta liian pieneksi. Siksi hormonipitoisuuksien seuranta verikokeilla on hyvin tärkeää.
Kannattaa lukea Duodecimin ja terveyskirjaston artikkeleita noista aiheista (googlella löytyy), sillä niistä saa asiantuntevaa tietoa.
eli olet jotenkin lihonut vaikka olet ahminut kokoajan?joo,kyllä se on kilppariferitiini