Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15-vuotias hoitamaan pikkukauppaa päivän ajaksi?

Vierailija
13.12.2019 |

Olen ainut työntekijä pienikokoisessa askarteluliikkeessä. Minun lisäkseni paikalla on viikonloppuapulaisena ollut ysiluokkalainen. Nyt olen kuitenkin sairaana, joten omistaja on joutunut tuuraamaan minua. Huomenna hän ei kuitenkaan pääse. Mikäli en parannu huomiseen mennessä, voiko viikonloppuapulaisemme hoitaa kauppaa yksin? Alkoholia tai tupakkatuotteita emme luonnollisesti myy. Tyttö on luotettava ja osaa kaikki kaupassa tarvittavat toimet varsin hyvin.
Onko tämä hyväksyttävää?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

känkkäränkkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

känkkäränkkä kirjoitti:

Alaikäistä ei voida jättää yksin vastuuseen liiketoiminnasta. Jo pelkkä ajatus on täysin holtiton ja suorastaan välinpitämätön. Mitähän laki tuohon sanoo?

Ai kuten jäätelökiskilla työskentely?

Eikös näillä jäätelökioskeilla käy esimies aina säännollisin väliajoin katsomassa, että asiat hoituu kunnolla? Sillon ei alaikäinen ole 100% ja koko aikaa yksin. Ainakin ennen kävi.

Esimiehen pitää olla tarvittaessa tavoitettavissa.

Vierailija
22/25 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

känkkäränkkä kirjoitti:

Alaikäistä ei voida jättää yksin vastuuseen liiketoiminnasta. Jo pelkkä ajatus on täysin holtiton ja suorastaan välinpitämätön. Mitähän laki tuohon sanoo?

Miksi? Mitä siinä voi yhden päivän aikana tapahtua?

Olettaen että nuori on hoitanut kaikkia asiaankuuluvia tehtäviä jo aiemminkin ja ovat hänelle tuttuja.

Mitä tahansa voi sattua ja tapahtua. Asian ydin ei ole se, osaako nuori hoitaa työnsä asiankuuluvalla tavalla, vaan omistajan/ esimiehen vastuu, sekä alaikäisen työntekijän valvonta ja seuranta. Tuosta on olemassa selvät määräykset. En jaksa niitä nyt hakea. Googlatkaa itse, jos kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

känkkäränkkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

känkkäränkkä kirjoitti:

Miksi? Mitä siinä voi yhden päivän aikana tapahtua?

Olettaen että nuori on hoitanut kaikkia asiaankuuluvia tehtäviä jo aiemminkin ja ovat hänelle tuttuja.

Mitä tahansa voi sattua ja tapahtua. Asian ydin ei ole se, osaako nuori hoitaa työnsä asiankuuluvalla tavalla, vaan omistajan/ esimiehen vastuu, sekä alaikäisen työntekijän valvonta ja seuranta. Tuosta on olemassa selvät määräykset. En jaksa niitä nyt hakea. Googlatkaa itse, jos kiinnostaa.

Niin ne määräykset löytyy tuon linkin takaa joka on jo tänne jaettu.

Vierailija
24/25 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

känkkäränkkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

känkkäränkkä kirjoitti:

Ai kuten jäätelökiskilla työskentely?

Eikös näillä jäätelökioskeilla käy esimies aina säännollisin väliajoin katsomassa, että asiat hoituu kunnolla? Sillon ei alaikäinen ole 100% ja koko aikaa yksin. Ainakin ennen kävi.

Eipä näkynyt viime kesänä kertaakaan. Sanoi ekana päivänä, että soita jos on ongelmia. Ei ollut, en soittanut.

Eri

Vierailija
25/25 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoin vastaavassa tilanteessa tuon ikäisenä, että "juu, voin hoitaa". Ja mielelläni menin, mutta sitten kuitenkin koin, että vastuu olikin liian suuri. Jonkinlainen trauma siitä vieläkin. Eli kannattaa harkita tarkoin, vaikka olisikin osaava ja vastuullinen nuori.

Jos sinä saitkin trauman normaalista työskentelystä, valtaosa työssäkäyvistä nuorista ei saa.

Muuten työ olisikin ollut normaalia, mutta traumatisoivaa oli joidenkin aikuisten asiakkaiden käytös. Hoidin kaiken erittäin hyvin ja asiantuntevasti, silti jotkut suuttuivat ja tuhahtelivat "eikö täällä muita ole kuin tuollainen lapsukainen!". (olin melko pienikokoinen ja ikäistänikin nuoremman näköinen)