Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selittää isälle, etten haluaisi toimia koko joulua ilmaisena lapsenvahtina? (ilman että hän suuttuu)

Vierailija
13.12.2019 |

Olen 14-vuotias ja kaksi viime joulua on mennyt samalla kaavalla. Eli saan toimia pienempien serkkujen ilmaisena lapsenvahtina ja minun pitäisi olla vaan iloinen että saan viettää aikaa heidän kanssaan. Kyllä siis olenkin mutta haluaisin myös osallistua jouluun kuten muu perhe eli isä ja kaksi isoveljeä.

Veljiä ei koskaan laiteta hoitamaan serkkuja vaikka vanhempi on jo kohta 18. Joudun myöskin hoitamaan koristelut ja tarhoilut + leipomisen koska isä ei osaa mitään tuollaista. Sen jälkeen kun äitini kuoli ei vaivautunut edes opettelemaan mitään vaan "kyllä meidän *Minka hoitaa kun se on niin näppärä"

Meillä ramppaa sukulaisia jouluna oikeastaan joka päivä koko jouluviikon ajan. Muut saavat nauttia joulusta paitsi minä. En pääse "isoon pöytään" ruokailemaan kuten muut kun pitää autella lasten pöydässä pieniä syömään ja vielä siivota sotkut. Kun muut alkavat esimerkiksi pelailla seurapelejä, minut hätyytetään ulos pienten kanssa, ettei mekkala häiritse. "Kun olet niin taitava niiden lasten kanssa"

Kyllä voisin tehdä mielelläni osan tästä hommasta, mutta ärsyttää kun veljiltä ei vaadita MITÄÄN. Ihan yhtälailla hekin osaisivat vaikka vauvakeinua kiikuttaa, ei siinä sen ihmeempää vaadittaisi. Miten sanon tästä isälle ilman että hän suuttuu ja ottaa aina äidin kuoleman puheeksi?

Kommentit (220)

Vierailija
81/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoisän isoäiti kuoli 40-vuotiaana ja jäi 8 lasta. Heistä vanhin oli tyttö. Hänet pistettiin hoitamaan koko huusholli monenikäisine lapsineen. Ihan taaperosta alkaen oli lapsia. 4 oli kuollut väleistä, joten lapsia oli kaikenikäisiä.

Hänellä jäi oma nuoruus elämättä ja oma puoliso hakematta. Hän yritti sitä puolisoa hankkia kaikin keinoin päälle 20-vuotiaana vuosikausia, muttei enää onnistunut sitä saamaan. Tämä tapahtui noin 1880-luvulla. Vaikka aika on eri ja et joudu hoitamaan pikkususaruksiasi edes, niin älä ala siellä ottamaan äitisi töitä itsellesi liikaa, vaan vaadi tasapuolisuutta.

Vierailija
82/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh... ei saisi nauraa, mutta tuli mieleen joulu joidenkin vuosien takaa anoppilassa. Anopin ainoa poika oli tulossa käymään n. 6 kuukautta vanhan esikoistyttärensä kanssa. Meidän lasten (silloin 7- ja 8-vuotiaat) kaikki lelut kerättiin hyvissä ajoin turvallisuussyistä piiloon kaappeihin ennen odotetun vieraan saapumista.

Kun vaimo sitten kysyi varovasti äidiltään, voisiko ottaa joitain leluja esille lapsillemme, etteivät kovasti pitkästyisi vierailun aikana (tai sitä ennen), anoppi katsoi meitä kummeksuen. Vastasi sitten, että "kyllähän serkut varmasti sitten keskenään leikkivät...?" (facepalm)

Paras oli, kun 8-vuotias poikani ilmeisesti kuuli tämä keskustelun. Kun vauva sitten pötkötti lattialla olohuoneen keskellä, meni poika "leikkimään piilosta" vauvan kanssa. Hän meni "piiloon" käsiensä suojaan, kysyen "missä vauva on...?" ja vetäisi kädet auki "siellä vauva on!" Anoppihan oli tyytyväinen ja meillä oli pokassa pitämistä...

Tämä nyt oli yhtä tyhmä tarina kuin ylennsäkin kaikki lasten suusta-lohkaisut. 

Aa... hyvä että selvitit alapeukun alkuperän.

Pointti ei ollut pojan käytöksessä, vaan siinä, että aikuinen anoppi kuvitteli 7-8-vuotiaiden oikeasti "leikkivän" vauvojen kanssa. Tottakai usein päiväkoti-ikäiset saattavat "hoitaa" pari vuotta nuorempiaan, mutta silloinkin on kyse taaperoikäisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ovat henkisesti terveitä, mutta mies51 on sosiopaatti.

Ei kuitenkaan lääkityksessä ja työn takia ihan testattu tapaus. Kokeilkaapa samaa

mies51v

"Työn puolesta testattu". Niinpä, neurologit ja psykiatrit testaa sinunlaisia työnsä puolesta. Ja jos et edes syö lääkkeitäsi...

Vierailija
84/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä usko tätä tarinaa. Mikä ihmeen suku on sellainen joka marssii 14-vuotiaan järkkäämään joulupöytään ja vielä tämä huolehtii lapsista koko joulun? Niin että vauvaakin pitää nukuttaa? Vähän överiksi meni nyt. 

Toisaalta kun kyse nimettömästä nettikirjoituksesta, niin onko merkitystä totuuspohjalla? Asiaa voi kommentoida ottamatta sen enempää kierroksia pöyristyäkseen tai hermostuakseen. Mikäli joku kirjoittaa ketjuun raflaavia kommentteja, niin ne voi sivuuttaa reagoimatta sen suuremmin.

Vierailija
85/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäsi on hävytön ukko. Toivon että pääset vaikka jonkun kaverisi luo jouluksi. Älä leivo, älä koristele. Et sinä ole ukkolauman piika vaan nuorin lapsi. Mäkin kannatan lastensuojeluilmoitusta. Ovatko veljesi yhtä saamattomia kuin isä, onko heistä oikein että sinua kohdellaan piikana?

Lasu kannattaa jos kokee tilanteensa niin huonoksi, että huostaanotettuna laitoksessa on parempi olla. Tuettu asuminen omassa kämpässä myös mahdollista parin vuoden päästä.

Vierailija
86/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

axcde kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta saa vielä joku onnekas mies hyvän vaimon.

mies51v

Veikkaanpa että tämän päivän 14-vuotiailla on täysin toisenlaiset tulevaisuudenhaaveet.

Tottakai. Nykysuomessa ei vielä tuon ikäisenä onneksi mennä naimisiin. Tytön mieli tulee muuttumaan vielä aivan toiseksi kun ikää tulee. Näin käy kaikille tytöille:D

mies51v

Sinähän se hehkutit hyvästä vaimosta!

Tulevaisuudessa. Sinähän haikailet islamia tänne, en minä.

mies51v

MISTÄ tämmönen näin typerä "mies" on löytynyt! Missä kohtaa KUKAAN puhui islamista YHTÄÄN mitään! Ei missään! Opettele sisälukutaito!

Vierailija
87/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kirjoitus on hyvä esimerkki siitä, miten ylistämällä alistetaan. Ap:lla on nyt tilaisuus opetella pitämään puolensa.

Vierailija
88/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäsi on hävytön ukko. Toivon että pääset vaikka jonkun kaverisi luo jouluksi. Älä leivo, älä koristele. Et sinä ole ukkolauman piika vaan nuorin lapsi. Mäkin kannatan lastensuojeluilmoitusta. Ovatko veljesi yhtä saamattomia kuin isä, onko heistä oikein että sinua kohdellaan piikana?

Lasu kannattaa jos kokee tilanteensa niin huonoksi, että huostaanotettuna laitoksessa on parempi olla. Tuettu asuminen omassa kämpässä myös mahdollista parin vuoden päästä.

Ei tarvitse mennä huostaanottoon tai tuettuun asumiseen asti. Lastensuojelu voi auttaa isää ymmärtämään lapsen aseman perheessä ja tukea normaalia perhe-elämää.

Vierailija
89/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä huostaanottoon tai tuettuun asumiseen asti. Lastensuojelu voi auttaa isää ymmärtämään lapsen aseman perheessä ja tukea normaalia perhe-elämää.

Keskustelu isänsä kanssa ja tunteistaan kertominen voi auttaa isää ymmärtämään lapsen aseman perheessä ja tukea normaalia perhe-elämää. Lastensuojelua ei siihen tarvita.

Vierailija
90/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en suostuisi. Auttaisin toki, mutta en ottaisi kokonaan vastuulleni. Mitä haittaa, jos isäsi suuttuu? Hän vetoaa äidin kuolemaan juuri siksi, että on huomannut pystyvänsä manipuloimaan sinut hiljaiseksi. Oma äitini kuoli myös nuorena. Isän kanssa en ollut ollut kovin läheinen, mutta suhteemme muuttui täysin äidin kuoleman jälkeen. Olen ainoa lapsi, johtuu ehkä siitä. En sinuna tekisi mitään, elleivät veljetkin osallistu.

Jos näin käy taa, niin ap voisi sanoa, että äiti tuskin haluaisi että joudun jouluni olemaan lapsenvahtina/emäntänä vieraille.

Vierailija
91/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies51v

Veikkaanpa että tämän päivän 14-vuotiailla on täysin toisenlaiset tulevaisuudenhaaveet.

Tottakai. Nykysuomessa ei vielä tuon ikäisenä onneksi mennä naimisiin. Tytön mieli tulee muuttumaan vielä aivan toiseksi kun ikää tulee. Näin käy kaikille tytöille:D

mies51v

Olet vielä tyhmempi kuin mitä alunperin vaikutit. Oikeastiko ihan kaikki tytöt haluavat naimisiin? Et ole koskaan tavannut naista joka ei halua pariutua, tai ainakaan naimisiin? Missäpäin asut?Olisi parasta lopettaa vastaaminen tuon mies51 provoihin. Hän näyttää päivystävän täällä klo 07-23 välin.

/5

Vierailija
92/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu isänsä kanssa ja tunteistaan kertominen voi auttaa isää ymmärtämään lapsen aseman perheessä ja tukea normaalia perhe-elämää. Lastensuojelua ei siihen tarvita.

Luonnollisesti. Lastensuojelu voi silti auttaa, jos isä ei muuten ymmärrä.

Vierailija
93/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko vanha mies mennä pois tästä ketjusta, sinulla ei ole aiheeseen mitään rakentavaa sanottavaa.

Miten niin jos olen hänen isän ikäinen? Minähän nimenomaan se oikea kohde olen tai sitten maailma on muuttunut ja hänen isänsä on 22 vuotias tyttö.

mies51v

Sinun "nainen on piika" -asenteesi ei tyttöä auta.

Onhan hän. Tietää ja näköjään osaa hommat jo nuorena. On tulevaisuudessa supersuosittu tyttö poikien keskuudessa. Selvä etu muihin saman ikäisiin tyttöihin

mies51v

Noiden sinun kommenttiesi ansiosta aloittaja näkee yhdellä silmäyksellä tulevaisuuteensa: siinä hän passaa miestä, lapsia ja miehen sukua koko aikuisikänsä pitkälle eläkevuosiin. En ole ketjussa ainoa nainen, jota tuo lähinnä puistattaa. Mutta kiitos sinulle, jospa aloittajakin hoksaa, että hänen pitää nyt hellittää ja siirtää vastuu sinne, minne se kuuluu eli omalle vanhemmalle.

Vierailija
94/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisesti. Lastensuojelu voi silti auttaa, jos isä ei muuten ymmärrä.

Kannattaisikohan ensisijaisesti yrittää sitä kunnollista keskustelua kuin lasua. Vaikkakin nykypäivän trendi tuo lasujen teko joka asiasta onkin.

Vierailija
95/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Et voi vaikuttaa siihen, suuttuuko isäsi vai ei. Jos aloitat pohdintasi tästä näkökulmasta ("miten estää isää suuttumasta"), olet jo lähtökohtaisesti umpikujassa. Isälläsi on "oikeus" suuttua. Hyväksy se.

2.Voit vaikuttaa siihen, ettet itse suutu, kun kerrot asiasta  isällesi. Päätä pysyä rauhallisena, tuli mitä tuli. Pysy myös jämäkkänä. Itseään ja oikeuksiaan voi hyvin puolustaa huutamatta ja raivoamatta, vaikka toinen sortuisikin tällaiseen käytökseen.

Eli pidä puolesi äläkä alistu enää kynnysmatoksi!

Vierailija
96/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa nähdä että joku dementoitunut trolli kääppä on tullut tälläiseen keskusteluun jakamaan vanhanaikasia arvojaan.

Mitenkäs AP sun veljet? Eikö he ole mitenkään reakoinut tälläiseen järjestelyyn tai edes yrittäneet puhua isällenne? Siis mua ihan riipaisee että isä vielä käyttää äidin kuolemaa hyväkseen, että saisi jonkun tottelemaan, ei ole ihan perus terveen ihmisen käyttäytimistä millään kantilla ja vielä omalle lapselleen puhuu tuolaisia. Joulu on juuri sitä aikaa että yhdessä tehdään ja nautitaan, eikä vaan että tiputetaan kaikki työ yhden niskalle. Minä olen samaa mieltä muitten neuvoista, että pystyisitkö keskustelemaan koulussa kenellekään tai onko suvussa ketään kelle voisit myös puhua tästä? Ja jos on hyviä ystäviä, niin voisit ehkä myös kysyä heidän vanhemmiltaan neuvoa ja apua. Hirveästi tsemppiä ja toivottavasti saat nauttia rauhallisesta ja mukavasta stressi vapaasta joulusta ja että asia järjestyy parempaan!

Vierailija
97/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota asia puheeksi isäsi kanssa ihan suoraan. Sano, että sinäkin haluat viettää joulua ja rauhoittua. Veljesi ovat varmaan sinua vanhempia, joten saavat olla aikuisten kanssa pitämässä seuraa ja pelailemassa.

mies51v

OMGOMGOMGOMGOMGOMG! :'''D Sitten ihmetellään, että on naiseton ja lapseton....

Vierailija
98/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan käytännönläheistä suhtautumista. Tee tai teetä perheelläsi lista jouluvalmisteluista vastuuhenkilöineen. Jos haluat, voit itse listata mitä kaikkea joulua varten pitää valmistella ja laittaa sitten vaikka jokaisen perheenjäsenen (miksei sukulaistenkin) nimet omaan sarakkeeseen - sitten yhdessä rastitatte, kuka ottaa minkäkin homman. (Tuossa listassa sitten mukana myös serkkujen hoito ja lasten joulupöydän valvonta yms.)

Tai jos et halua nähdä vaivaa listan tekemisestä (sekin vaatii suunnittelutyötä) niin pistä tyhjä A4 kiertämään perheessäsi - kirjoita vaan otsikkoriville "tehtävä" ja "vastuuhenkilö". 

Eiköhän tuossa tipahda laput silmiltä ja perhe havahdu siihen, että jokaisen tehtävän kohdalla vastuu ei voi olla sinulla.

Tsemppiä! Jos tämä menettely ei tepsi, niin seuraavana ehkä miettisin, voinko mennä jonkun kaverin luo jouluksi ja jättää muut miettimään keskenään, kuinka juhlapyhät hoidetaan...

Vierailija
99/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, puhuthan minulle, jos olemme samassa paikassa viettämässä joulua. Jos emme ole, laita viestiä tai soita rohkeasti. Olen pahoillani, jos sinua on ohjattu tällaiseen rooliin esimerkiksi isomummomme luona. Puutun itse tyttölasten käyttämiseen työvoimana aina kun sellaista vanhoillisessa suvussamme näen, mutta en aina ole mukana. Mieheni vie lapsia usein jouluna vierailemaan sukulaisten luo ilman minua ja kehuu, miten ei tarvitse itse lapsia hoitaa. Voi olla, että siellä on silloin tällainen kuvio menossa, mutta se on väärin, ja olen sataprosenttisesti siunun puolellasi. Kerro minulle, löydetään kyllä keinot!

Terveisin yhden lapsikatraan äiti

Vierailija
100/220 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.nuortennetti.fi/

Siellä on sule neuvoja ja ohjeita,päivystävä puhelin ym.

Kysy sieltä asiallista apua,täällä vaan soittavat suutaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä