testi näyttää plussaa, vuotoa ollut 3vk
Osaisikohan joku kertoa, mistä voisi olla kyse. Onko vastaavanlaisia kokemuksia?
Ystävälläni, 26v., on ollut kolme viikkoa vuotoa. JOinain päivinä pientä (pärjää yhdellä pikkuhousun suojalla) joinain päivinä enemmän. Ei kuitenkaan vastaa normaaleita kuukautisia. Juuri epänormaalien kuukautisten vuoksi ystäväni teki testin ja toisenkin: molemmat näytti plussaa. Vuoto kuitenkin jatkui. Kipuja ei ole, ehkä kuvotusta vähän.
Ystävälleni kerroin omat ajatukseni: joko keskenmeno, kohdun ulkopuolinen tai aivan " normaali" raskaus. Vuotoahan voi olla normaalisti etenevässä raskaudessakin (tosin voiko noin paljon). Kaskoiraskauksissa vuoto on kai vielä yleisempää. Neuvoin ystävääni soittamaan neuvolaan.
Neuvolassa otettiin vastaan ja myös lääkäri tutki. Viikkoja oli kuitenkin vain 5+, joten ultraa ei voitu tehdä. Lääkäri kertoi samata asiat kuin minäkin.
Mutta onko teillä vastaavanlaista kokemusta ja mihin se on johtanut??? Jännitän niin ystäväni puolesta, ja hän pääsee kontrolliin vasta 2vk kuluttua. Millä viikolla raskauden voi havaita ultran avulla?
Lyle
Kommentit (8)
Miten pitkään raskaustesti näyttää positiivista keskenmenon jälkeen??
Ystäväni teki tänään taas testin, joka oli 3vk vuodon jälkeen vahva positiivinen.
Jotenkin haluaisi kaveria tukea ekassa " raskaudessa" (???), mutta kai hänen on vain odotettava tuonne 7+ viikoille ja neuvolaan kontrollille. AIka tuskaisaa odottaa.
Mulle kävi niin, että sellaista turhruvuotoa tuli viikko tolkulla ennen kuin tiesin olevani raskaana ja kuvittelin, että menkat on alkamassa. Tein kuitenkin testin kun tuhru vain jatkui mutta kunnon kuukautisia ei tullut. Testi oli positiivinen, mutta vuoto jatkui edelleen. (silloin tais olla jo rv8)
Neuvolasta sain ohjeeksi, että on todennäköisesti normaalia ja voi liittyä just kuukautisten alkuun (vuoto on siis tavallista niihin aikoihin kun normaalisti alkaisi kuukautiset) tai sitten jotenkin istukan sijaintiin (en nyt muista miten). Käski olla hätäilemättä, tavallisia kuukautisia vähäisempi vuoto ei yleensä ole paha merkki, mutta että jos vuoto muuttuu yhtä runsaaksi kuin kuutautisten aikana, tulee ottaa neuvolaan yhteyttä ja varaisivat sieltä sitten ajan äitipolille ultraan jossa asia selvitettäisiin. No, näin ei kohdallani onneksi käynyt vaan vuoto loppui sitten jossain vaiheessa itsestään kuin seinään. Taas muutaman viikon päästä tuli muutamana päivänä tuhruvuotoa, joten kyseessä tais olla just ne haamukuukautiset. Sikiö on kuitenkin hyvässä kunnossa eikä tästä vuodosta ole sille haittaa ollut.
Näin mulla. Toivottavasti ystävälläsikin on kyse vain haamuilusta tai muusta vaarattomasta. Itse en tämän kokemuksen perusteella turhia huolehtisi. Tsemppiä, kyllä se siitä!
Lucy.
Ja ko. raskaus päättyi ikävä kyllä keskenmenoon. Vuoteli jo ennen keskenmenoa (jolloin kävin pari kertaa ultrassakin ja kaikki oli hyvin), ja sen jälkeen. Vähän väliä, välillä enemmän, välillä loppui kokonaan. Ja raskausoireet jatkuivat miltei ennallaan. Tilanne todettiin ultrassa n. kuukausi tapahtuneen km:n jälkeen, eli kohtu ei vain kunnolla tyhjentynyt itsekseen ja raskausoireetkin loppuivat vasta kaavinnan jälkeen. Elimistö siis ylläpiti raskautta, vaikka alkio oli kuollut. Näihin vuotoasioihin ei voi ikinä antaa vastausta muuten kuin ultran kanssa. Joskus raskaus sujuu normaalisti vaikka vuotelee, toisinaan vuoto on huono merkki. Toivotaan että ystäväsi kohdalla asiat ovat hyvin!
Kyllä 5+ pitäisi jo JOTAIN näkyä ultrassakin, jos ei ole kauhean huono laite sitten... Itse kävin rv 6+2 muistaakseni ja silloin ultraaja sanoi että näkyy jotain, mutta pari viikkoa odotettua pienempää. (Osoittautui myöhemmin virhearvioksi.)
Sydänääniä ei vielä varmaankaan näy, mutta ainakin kohdunulkoinen raskaus kyllä pitäisi pystyä sulkemaan pois jo rv 5+ kun näkee että onko alkio oikeassa paikassa. Vähän oudolta tuntuu ettei ole ollenkaan ultrattu, kun kohdunulkoisessa on aina riski äidille... ehkä lääkäri ei sitten ajatellut, että kohdunulkoinen olisi kyseessä jostain muusta syystä...
Coe rv 21+5
Kyllä ultrassa jo jotain näkyy. Meille tehtiin UÄ RV 6 JA SILLOIN NÄKYI RUSKUAISPUSSI ja syke. Mutta olisi varmaan fiksua käydä tarkastamassa, että alkio on oikeassa paikassa jotta ehtii saada asianmukaisen hoidon jos asiat sattuisivat olemaan huonommin päin.
Toivotaan parasta.
Kiiki72 rv 32+1
Esikoista odottaessani minulla oli hematooma kohdussa ja vuosin aika pitkäänkin siinä alkurauskaudessa. Jossain vaiheessa verta tuli kerralla niin reilusti että olin satavarma että raskaus menin kesken. Ultrassa kuitenkin näkyi hematooman lisäksi elossa oleva sykkivä sintti. Minun hematoomani oli vaaraton mutta suositeltiin ottaa vähän rauhallisemmin. Kannattanee käydä lääkärissä.
Lueskelin puhelimessa ystävälleni teidän vastauksia. Niin, vuoto voi olla ihan mitä vain, mutta teidän rohkaisemana ystäväni lähtee tänään äitiyspolille tilannetta selvittelemään.
Kiitos
itselläni on vuotanut kaikissa raskauksissa jonkin verran varsinkin alussa. yhden kanssa vuosi reilun viikon ajan noilla viikoilla. elävä sikiö löytyi.
tässä raskaudessa vuoteli alussa tuhrua pari viikkoa ja nyt jo hyvillä viikoilla vuotoa on ollut 3 viikkoa.
mutta myös keskenmenoihin on päätynyt vuotelu- silloin vuoto lisinyt nopeasti kovaksi kuukautisvuodoksi. monesti kuulemma tuulimunat vuotelee alussa.
ultrassa pitäisi näkyä syke viikolla 7+