Saako leski myydä vainajan koruja ominpäin ja pitää rahat itse?
Tällainen tilanne. Biologiset vanhemmat kyseessä, toinen kuoli ja toinen nyt sitten myisi vainajan koruja ja pitäisi rahat itse? Eivätkös nämä kuuluisi lapsille?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Niin no saa myydä mun tietääkseni.
Ei kuolinpesästä saa mitään myydä ennen perunkirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin siinä tapauksessa, jos puolisolla olisi kova pula rahasta ja muinoin itse ne ostanut lahjana. Kyllä ne muuten perinnönjakoon pitää laittaa.
Mielenkiintoinen laintulkinta. Jos antaa puolisolle 50 000 euron hintaisen veneen, niin sen saa rahapulassa myydä, koska on sen itse lahjaksi ostanut?
Vierailija kirjoitti:
Tilanne oli tämä, että perunkirjoitukset pidettiin, jossa todettiin ettei rahaa ole jaettavaksi. Leski halusi niin kalliit hautajaiset ja hautakiven, että kaikki upposi niihin. MItään perinnönjakoa ei ole missään vaiheessa suoritettu, leski piti kaiken, toki lapsuudenkotimme myös, josta perintöverot lankesivat. Myönnän, etten ole mikään asiantuntija tässä asiassa, eli onko tässä nyt vedetty välistä ja pahasti? Ap
Eli ositusta ei ole tehty ja kuolinpesä on jakamatta. Tämä on itse asiassa aika tavallistakin siinä vaiheessa, kun ensimmäinen vanhempi kuolee, varsinkin jos asunnon (johon leskellä on joka tapauksessa lain perusteella asumisoikeus) lisäksi ei ole paljonkaan jaettavaa omaisuutta. Mutta jakamattoman kuolinpesän omistamia koruja leski ei saa myydä ilman teidän lupaanne.
Leski ei peri puolta.
Tasinkina voi saada jotain, jos omaisuutta vähemmän kuin kuolleella.
Lapset perivät vanhempansa.
Eri asia, jos puolisoilla on testamentti toistensa hyväksi.
Silloinkin lapset saavat aina lakiosuuden.
Vierailija kirjoitti:
Leski perii puolet ja puolet jaetaan lasten kesken ellei lapset ole luovuttaneet omaa osuuttaan leskelle ja mitään ei saa myydä/ jakaa ennen perunkirjoitusta ja perinnönjakoa.
Ilman testamenttia leski ei peri yhtään mitään. Hän kyllä voi saada tasinkona vainajan omaisuutta, mutta puolet siitä leski saa vain siinä tapauksessa, että leski itse ei omista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne oli tämä, että perunkirjoitukset pidettiin, jossa todettiin ettei rahaa ole jaettavaksi. Leski halusi niin kalliit hautajaiset ja hautakiven, että kaikki upposi niihin. MItään perinnönjakoa ei ole missään vaiheessa suoritettu, leski piti kaiken, toki lapsuudenkotimme myös, josta perintöverot lankesivat. Myönnän, etten ole mikään asiantuntija tässä asiassa, eli onko tässä nyt vedetty välistä ja pahasti? Ap
Leski ei ole pitänyt asuntoa jos teille kerran tuli perintöverot. Lesken hallinnassa se toki on :)
Kaivapa nyt ne perukirjat esiin ja jakokirja jos sellainen on, ja selvittele mikä on sun ja mikä ei.
Kuulostaa jakamattomalta kuolinpesältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no saa myydä mun tietääkseni.
Ei kuolinpesästä saa mitään myydä ennen perunkirjoitusta.
kyllä muuten saa jos saadut rahat tuloutetaan edelleen pesään ellei laki ole muuttunut viimeisen 15 aikana.Tuo näkyy sitten summana perunkirjoituksessa.Näin tehtiin ihan lähipiirissä,minä olin se myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Leski ei peri puolta.
Tasinkina voi saada jotain, jos omaisuutta vähemmän kuin kuolleella.
Lapset perivät vanhempansa.
Eri asia, jos puolisoilla on testamentti toistensa hyväksi.
Silloinkin lapset saavat aina lakiosuuden.
Eivät automaattisesti. Lakiosuutta pitää vaatia kuuden kuukauden sisällä siitä, kun testamentti on saatu nähtäväksi.
Leski ei ole pitänyt asuntoa jos teille kerran tuli perintöverot. Lesken hallinnassa se toki on :)
Kaivapa nyt ne perukirjat esiin ja jakokirja jos sellainen on, ja selvittele mikä on sun ja mikä ei.