Täälä kokemus joulupuu keräyksestä.
Itse olen yhden lapsen yksinhuoltaja ja käyn ihan normi töissä. Palkka noin 2000€/kk verojen jälkeen. Siihen elatusmaksut, lapsilisä ym. Me pärjätään ihan ok. Kuitenkin yhden järjestön kautta meille sanottiin että pääsemme keräykseen mukaan koska olen yh. Miksipä ei ilmaiset lahjat kelpaa. Muutaman vuoden lapseni toivoi järjestön kautta tavallisia lahjoja ja minä ostin muita kalliimpia. Säästöön jäi rahaa vaikka ei lahjojen ostaminen ollut minulle tiukkaa.
Kävimme järjestön kautta retkillä ja tiedän muiden ihmisten perheitä jotka myös saavat näitä joululahja avustuksia. Sen voi kertoa että 50% näistä keräyslahjoista menee perheeseen jotka vain hyväksikäyttävät koko ideaa ja säästävät vähän rahaa ja aikaa. Varsinkin näitä kalliita lahjoja yritetään kalastaa hyväuskoisilta. Parasta on toimittaa itse se apu perheeseen joka oikeasti tarvitsee apua!
Kommentit (15)
Hep!!! Täälä myös kokemus. Löysin ostamani joululahjan kirpparilta joulun jälkeen. Mistäkö tiesin että oli ostamani lahja, no siitä kuinka leikkasin hintalapun irti ja kirjoitin jäljelle jäävään osaan hyvää joulua. Sama teksti ja lappu edelleen paikallaan ja pöydässä oli muutakin hintalapullista ihan arvokasta tavaraa, että näin.
Me ollaan kaikessa anonyymissa jouluapu keräysryhmissä mukana. Vaikea elämäntilanne monella eri osa-alueella. Otamme kiitollisena vastaan kaiken minkä saamme.
Emme halua olla mukana tällaisissa missä joku henkilökohtaisesti tuo meille jotain, sillä koemme häpeää tilanteestamme ja olisi ahdistavaa jos joku tuttu sattuisi oven taakse tuomaan joulua meille.
Vierailija kirjoitti:
Hep!!! Täälä myös kokemus. Löysin ostamani joululahjan kirpparilta joulun jälkeen. Mistäkö tiesin että oli ostamani lahja, no siitä kuinka leikkasin hintalapun irti ja kirjoitin jäljelle jäävään osaan hyvää joulua. Sama teksti ja lappu edelleen paikallaan ja pöydässä oli muutakin hintalapullista ihan arvokasta tavaraa, että näin.
Ap hei, yritä edes. Kovin moni ei tee tuota virhettä: täälä. Jäät heti kiinni itsellesi vastaamisesta.
Hyvin pieni prosentti se, joka myy eteenpäin.
Ne joille kelpaa ilmainen käytetty tavara, tarvitsevat oikeasti apua. Esim kirkko tarjoaa tämän kaltaisia tuotteita oikeasti köyhille ja apua tarvitseville.
Puhelimet, pleikkarit ja kaikki kallis kertoo että kusetusta on koko juttu!!! Oikeasti köyhät lapset ovat kiitollisia jopa käytetyistä "uusista" vaatteista ja leluista. Omasta kokemuksesta tiedän sanoa.
Viisas se on joka ymmärtää pyytää, tyhmä joka antaa!
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kaikessa anonyymissa jouluapu keräysryhmissä mukana. Vaikea elämäntilanne monella eri osa-alueella. Otamme kiitollisena vastaan kaiken minkä saamme.
Emme halua olla mukana tällaisissa missä joku henkilökohtaisesti tuo meille jotain, sillä koemme häpeää tilanteestamme ja olisi ahdistavaa jos joku tuttu sattuisi oven taakse tuomaan joulua meille.
Ette siis oikeasti tarvitse apua, pelkäätte vain että totuus paljastuu. Totuus on ehkä myös se että säästätte ylimääräiset kympit ulkomaan matkaaan....
Meille niitä tarjottiin kun ollaan lastensuojelun asiakkaita. Tarvetta ei ole eikä otettu.
Olen minäkin yhden lapsen yh ja tulot samaa luokkaa. Lapseni on erityislapsi joka on nyt erityiskoulussa. Silti en ilmoittaisi mihinkään jouluapuun tai keräykseen. Olen itse sossussa töissä, jossa on nyt annettu hyvä joulumieli lahjakortteja. Niille jolle näitä annetaan on oikeasti vähävaraisia, sairaita, työttömiä.
Mihin tämä maailma menee jos köyhien ja työttömien lapset saavat samat lahjat kuin vähän parempi tuloisten? Se johtaa siihen, että köyhien muksut oppivat siihen että kaikki tulee ilmaiseksi. Siinä on valmiina seuraava sukupolvi sossun luukulle kun ei kiinnosta tehdä töitä.
Hyvä vaan että on jotain unelmia ja tavoitteita, sitä kautta oppivat arvostamaan tavaraa ja sitä että niiden tavaroiden eteen pitää tehdä töitä!
Ei joulupuukeräys, mutta annoin ilmaiseksi kasan hyvälaatuista vaatetta sellaisen kanavan kautta, että olisi pitänyt mennä köyhille. No ei mennyt, ainakaan oikeaan perheeseen, vaatteet olivat myynnissä viikon päästä!! Kyllä vitutti. Olisin itsekin voinut niillä Me&I ym. rievuilla tienata, mutta hyvää hyvyyttäni halusin lahjoittaa kauniita vaatteita eteenpäin, jotka kestävät kokemukseni mukaan hyvin käyttöä. Jatkossa heitän kaiken lumpunkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä maailma menee jos köyhien ja työttömien lapset saavat samat lahjat kuin vähän parempi tuloisten? Se johtaa siihen, että köyhien muksut oppivat siihen että kaikki tulee ilmaiseksi. Siinä on valmiina seuraava sukupolvi sossun luukulle kun ei kiinnosta tehdä töitä.
Hyvä vaan että on jotain unelmia ja tavoitteita, sitä kautta oppivat arvostamaan tavaraa ja sitä että niiden tavaroiden eteen pitää tehdä töitä!
Tämä. Tyttäreni kasvaa perheessä, jossa on yksi vanhempi, ja tulot tämän myötä reilu 2000€/kk verojen jälkeen. Vaikka raha riittää meille kahdelle hyvin, ei sillä eletä ns. herroiksi. Työttömänä saisin melkein saman, mitä vuokran jälkeen jää käteen, ero ei ole kuin joitakin satasia. Tuntuu ihan hullulta että köyhien lapsilla pitäisi olla iPhonet, merkkilaukut ym. kun ei niitä ole omallakaan lapsellani, ja meillä sentään käydään vuorotöissä, fyysisessä sellaisessa!
Meillä sama juttu. Olen parina viime jouluna ihan pokkana toivonut lapselle alusvaatteita ja sukkia, koska niitä aina kuluu. Ei ne paljoa maksa, mutta kotiinpäin se on sekin parikymppinen, jonka arvosta joku meitä säälivä niitä ostaa. Lapselle on tullut myös vähän yli 50 e maksava legopaketti, vaikka ei ole sellaista toivottu eli ihmiset on kantaneet selkä vääränä tavaraa lahjoitukseen ja kaikki on jaettu, oli toivottu tai ei. Ja kun meidän toive on niin vähäinen, niin on sitten saatu ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Eli teille ei riitä edes se, että saatte ilmaista tavaraa. Tahdotte sen lisäksi myös määritellä sen, miten ne ilmaiset tavarat teille toimitetaan. Jos ei ole sen verran valmis nöyrtymään, että ottaisi apua vastaan muutenkin kuin anonyymina, ei ole mielestäni mitään lahjoja ansainnutkaan. Kyllä minäkin teidän tilanteessanne häpeäisin, en tosin köyhyyden takia vaan itsekkyyden, ulkokultaisuuden ja pinnallisuuden vuoksi.
No just tän takia annan rahaa vain eläinsuojelutyöhön.