Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko erityisluokka sopia Asperger-oppilaalle, jolla ei ole oppimisvaikeuksia?

Vierailija
12.12.2019 |

Onko opetuksen taso hänelle helposti liian helppo ja eteneekö se liian hitaaseen tahtiin? Vai riippuuko ihan luokasta ja yksilöstä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, osaako käyttäytyä yleisopetuksessa vaadittavalla tavalla.

Vierailija
2/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisopetuksessa vaaditulla tavalla???

HUUTONAURUA!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliluokassa aistiyliherkkyydet saattavat estää oppimisen, vaikka onkin kognitiivisiltä taidoiltaan ihan normaali. Ja jos on vaikeaa havaita sellaiset asiat kuten miten siirrytään tilanteesta ja paikasta toiseen niin normaaliluokassa tämä voi viedä todella paljon energiaa oppimiselta.

Toisaalta erityisluokassa olisi tärkeää, että opettaja on todella kartalla siitä että lapsi kykenee oppimansa normaalisti ja haasteet liittyvät aistiyliherkkyyksiin ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen.

Eli kyllä vain riippuu hirveästi lapsesta ja opettajista ja koulun käytännöistä. Paras olisi varmaan ns. normaaliluokka, joka ei olisi ylisuuri ja koulu ei olisi mikään avointen tilojen monitoimikoulu.

Kysytkö oman lapsesi puolesta?

Vierailija
4/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että riippuu oppilaasta ja luokasta..

Yleensä seurana on 9 käytöshäiriöitä ylilevotonta. Jos on aistiherkkä jne niin siitä porukasta on rauhallisuus ja ennustettavuus kaukana. Nämä oppilaat ovat väliinputoajia. Sopivaa paikkaa ei ole tarjolla nykyisin.

Vierailija
5/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole kiinni pelkästään oppimiskyvystä, riippuu myös siitä, osaako käyttäytyä normaaliluokassa. Toisaalta oppimisvaikeuksinenkin voi pärjätä normaaliluokassa, etenkin silloin, kun oppimisvaikeudet eivät ole kovin vaikea-asteisia.

Vierailija
6/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oppilas, jolla on ongelmina sosiaaliset taidot ja sosiaalisissa tilanteissa toimiminen, voi oppia niitä luokassa, jossa kaikki ovat tavalla tai toisella "poikkeavia"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan nähneeni joskus vuosia sitten jonkun dokumentin erityisluokasta, jonne yksi aspergerisa kärsivä oli laitettu usean häirikön sekaan. Dokumentti oli kauheaa katsottavaa. Nämä häiriköt siis oikeasti häiriköivät ja jopa kiusasivat tätä aspergeria jättäen tämän myös kaiken ulkopuolelle. Asperger selvästi kärsi ja olisi kaivannut rauhaa, jota ei saanut. Dokumentissa oli myös pitkä kohta, jossa puhui tilanteesta kahdestaan opettajan kanssa. 

Vierailija
8/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin siitä, että vaatiiko aspeger tosiaan erityisluokkaa. Aika monet menee oikein hyvin normaalissakin ja se on hyvä jos näin sujuu. Kun ei oikein ole sitten koulun jälkeen mitään erityistyöelämää, vaan pitää oppia toimimaan ongelmansa kanssa neurotyypillisten ympyröissä. 

Jos erityisluokan tarpeet on tarpeeksi painavat, niin toki sinne. Tuo riski on olemassa mistä huolehdit, riippuu koulusta ja opettajasta. Valitettavasti on niitäkin erityisluokkia, jotka on melkein kuin eläintarhoja joissa ei kauheasti opita itse kouluaineita. 

Itselläni on aikuisena diagnosoitu asperger ja olen onnellinen että sain käydä normaalia koulua. Enpä usko että olisin mennyt lukioon ja yliopistoon ja valmistunut maisteriksi, jos minut olisi laitettu jonnekin erityisluokalle ja leimattu jotenkin tosi ongelmaiseksi. Toki minun aspergerini on selvästikin kohtuu lievä koska olen pärjännyt aina ilman tukitoimia niin kouluissa kuin työelämässäkin, eikä kukaan muu kuin äitini edes tiedä koko aspergerista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan nähneeni joskus vuosia sitten jonkun dokumentin erityisluokasta, jonne yksi aspergerisa kärsivä oli laitettu usean häirikön sekaan. Dokumentti oli kauheaa katsottavaa. Nämä häiriköt siis oikeasti häiriköivät ja jopa kiusasivat tätä aspergeria jättäen tämän myös kaiken ulkopuolelle. Asperger selvästi kärsi ja olisi kaivannut rauhaa, jota ei saanut. Dokumentissa oli myös pitkä kohta, jossa puhui tilanteesta kahdestaan opettajan kanssa. 

Tämä dokumentti esitettiin aikoinaan Ylellä ja seurasi helsinkiläistä tai vantaalaista erityisluokkaa yhden vuoden ajan.

Vierailija
10/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä erityisluokassa tarvitse välttämättä olla koko kouluaikaa, sieltä voi hyvin siirtyä jossain vaiheessa tavalliseen luokkaan, mikäli "kuntoutuu" tarpeeksi hyvin. Ja myös toisin päin on mahdollista siirtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiyliherkkyydet voi tehdä opiskelusta täyttä h e l v e t t i ä normaalissa ryhmässä. Ideaalissa tapauksessa asperger saisi opiskella normaalia pienemmässä/rauhallisemmassa ryhmässä ja omaan tahtiinsa, eli todennäköisesti vähintään samaa vauhtia mitä muut normaaliryhmän oppilaat tai nopeammin. Monissa pienryhmissä edetään liian hitaasti, mutta normaalissa luokassa ihan liikaa hälyä ja häiriöitä. Monella tapaa väliinputoajia siis. 

Vierailija
12/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tehdä niinkin, että aloittaa pienluokalla ja siirtyy normaaliluokkaan, kun aika ja tilanne ovat siihen sopivia. Ja myös päinvastoin voi tehdä, eli siirtyä pienluokkaan, mikäli isossa luokassa ei suju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa selvää kyseisestä erityisluokasta. Luokissa on eroja. Joissakin luokissa voi oppia hyvinkin ja joissain paikoissa ei kannata olla kuin korkeintaan ensiluokat, jos haluaa luokkatasoista opetusta.

Vierailija
14/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun assi oli alakoulun pienluokalla ja yläkoulussa meni ns. normiluokalle. Hyvin meni, nyt on lukion ekalla. Pienluokalla ei ollut pahoja häiriköitä, enemmän oli älyllistä heikkoutta ja mielen ongelmia.

Jos olis joutunut käytöshäiriöisten luokalle (oman lapseni käytösnumero on aina ollut 8-10) niin en olisi suostunut laittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa ei ole välttämättä isoa eroa opetuksessa normaali- ja erityisluokan välillä, mikäli erityisluokan opettaja on pätevä ja ammattitaitoinen sekä avustajaresurssit riittävät. Mutta entä sitten yläkoulun puolella, kun erityisluokillahan on sielläkin sama opettaja kaikissa tai lähes kaikissa oppiaineissa? Luulisi vaikuttavan aineen opetuksen tasoon, opettaako sitä erityisluokanopettaja vai aineeseen perehtynyt aineenopettaja.

Vierailija
16/16 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoulussa ei ole välttämättä isoa eroa opetuksessa normaali- ja erityisluokan välillä, mikäli erityisluokan opettaja on pätevä ja ammattitaitoinen sekä avustajaresurssit riittävät. Mutta entä sitten yläkoulun puolella, kun erityisluokillahan on sielläkin sama opettaja kaikissa tai lähes kaikissa oppiaineissa? Luulisi vaikuttavan aineen opetuksen tasoon, opettaako sitä erityisluokanopettaja vai aineeseen perehtynyt aineenopettaja.

Ei välttämättä ole, mutta voi olla isokin ero. Kaksi tai kolme luokkaa menee, mutta sen jälkeen ero kasvaa normaaliluokkaan. Esimerkiksi englannin opiskelu voi jäädä kolmannen luokan tasolle. Yläasteella ero on jo todella suuri, sillä siellä kieliä opettavat aineopettajat. Erityisluokalla kielen opetus on voitu antaa avustajan tehtäväksi. Näin oli siinä koulussa, jossa oma lapseni oli. Muissakaan aineissa ei ollut aineopettajia.

Jos selvität erityisluokan opetusta, niin muilta vanhemmilta voi saada oikeimmat vastaukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi