Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkki rivienvälisestä propagandasta: ”Arvostakaamme vaimojamme ja tyttäriämme!”

Vierailija
12.12.2019 |

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jannekejo/esimerkki-rivienvalisesta-pr…

Huomaatko otsikon piilopropagandan? Se on patriarkaalinen näkökulma. Äidit ja sisaret jätetään mainitsematta eli naiset nähdään vain miehisen perheenpään näkökulmasta. Lisäksi viesti on selvästi suunnattu miehille keskustelukumppaneina samalla kun naiset jätetään objektin asemaan.

Viestiin sisältyy (tavallisesti ääneenlausumaton) näkökulma

Tämä on tyyppiesimerkki sellaisesta propagandasta, jossa propaganda ei sisälly niinkään viestin asiasisältöön, vaan siihen näkökulmaan, josta käsin asia esitetään.

Äidit, sisaret, vaimot ja tyttäret eivät ole toisensa poissulkevia naisryhmiä, vaan ne ovat rooleja, ja yhdellä naisella voi hyvin olla vaikka kaikki nuo 4 roolia. Mutta jos hänet nähdään vain vaimona ja tyttärenä, on selvää, että tarkastelukulmana on patriarkaalinen näkökulma.

Lisäksi, jos johonkin viestiin sisältyy ajatus, että nuo edellämainitut ovat toisensa poissulkevia naisryhmiä, on selvä, että viesti on esitetty yksittäisen miehen näkökulmasta käsin; yhteen ja samaan mieheen nähden naisella nimittäin ei voi olla kahta noista mainituista rooleista.

Pinnallinen viesti ja todellinen viesti

Tämä esimerkki ei ole minun keksintöni. Luin taannoin kirjan, joka käsitteli keskustelun raamittamista. Siinä kerrottiin esimerkki, jossa Donald Trump oli presidentinvaalikampanjansa aikana sanonut jotain halventavaa naisista ja siihen joku toinen republikaani oli kommentoinut, että emme voi sallia tuollaista vaimojamme ja tyttäriämme halventavaa puhetta.

Tuon jälkimmäisen republikaanin kommentti – vaikkakin pinnallisesti katsottuna kriittinen Trumpin esittämälle – kantoi kuitenkin mukanaan patriarkaalisen näkökulman ja sen myötä oikeastaan vain voimisti Trumpin viestiä sen sijaan että olisi heikentänyt sitä. Tarina ei kerro – eikä kai voikaan kertoa – oliko kyseinen republikaani tietoinen siitä mitä hän itse asiassa viestitti.

Elämme propagandan kyllästämässä yhteiskunnassa

Meidän on syytä uskoa, että nykyisessä joukkotiedottamisen ja propagandan kyllästämässä yhteiskunnassamme tuollaisia edelläolevassa esimerkissä kerrottuja viestejä viljellään aivan tietoisesti – ja vielä enemmän tiedostamatta – joka päivä aamusta iltaan. Kuulijan ja katsojan olisi siis oltava tarkkana sen suhteen, mitä vastaanottaa. Viestin todellinen sisältö on usein aivan päinvastainen sille, mikä näyttäisi olevan viestin sisältö pinnallisesti tarkastellen.

Informaatiotulvan valtava paine ja määrä kuitenkin uuvuttaa nopeasti jokaisen, joka edes yrittää seurata uutistulvaa kriittisesti. Tuo uupuminen johtaa tarkkaavaisuuden ja puolustuskyvyn heikkenemiseen sekä suodattimien lepsuuntumiseen ja propaganda pääsee selkäytimeen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voi tehdä?

Ainoa suojautumiskeino on sulkea telkkari, radio, internet ja lehdet sekä hakeutua yksinäisyyteen sulattelemaan sitä mitä on vastaanottanut ja sen jälkeen kuulostelemaan herkällä korvalla sitä mitä omasta sisimmästä kumpuaa. Mutta monellako on siihen käytännössä mahdollisuus ja kuinka usein ja kuinka pitkäksi aikaa?

Tuleekin muuten mieleen kuinka muutama vuosi sitten luin kansanedustajien kiireisestä arjesta. En voinut välttyä vaikutelmalta, että kansanedustajia juoksutetaan joka päivä aamusta iltaan vaikka millä tekosyyllä juuri sen takia, etteivät ehtisi hetkeksikään pysähtymään miettimään asioita.

P.S. Huomasitko, että tässäkin blogitekstissä on ainakin yksi ääneenlausumaton stereotyyppinen oletus, joka ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa? Nimittäin se, että vaimon puoliso olisi aina mies. Jätin tästä kuitenkin vääntämättä, koska sen käytännön merkitys tekstini aiheelle on vielä nykyään aika pieni.

P.P.S. Se kirja, jonka mainitsin, on

The ALL NEW Don’t Think of an Elephant!: Know Your Values and Frame the Debate

Vierailija
2/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itsellä on mahdollisuus tuohon Jannen ehdottamaan. Lehdet, radio, televisio kiinni, ja varsinkin Naamakirja ja vastaavat. Kokeilkaa!

Vierailija
4/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, mitään ei tarvitse sulkea kun osaa hyvin lukea ja tajuaa lukemansa. Eli aivot auki.

Vierailija
5/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot ap varmaan niitä ihmisiä jotka ei osaa ottaa edes kukkakimppua vastaan ilman poliittista analyysiä. Shame.

Vierailija
6/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, mitään ei tarvitse sulkea kun osaa hyvin lukea ja tajuaa lukemansa. Eli aivot auki.

Ei se noin toimi. Et voi valikoida, mitä aivosi vastaanottavat. Toki tietoisuus asioista auttaa.

Vierailija
7/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot ap varmaan niitä ihmisiä jotka ei osaa ottaa edes kukkakimppua vastaan ilman poliittista analyysiä. Shame.

Olin 15v ekaa kertaa treffeillä suomalaisen naisen kanssa. Avasin kahvilan oven hänelle ja hän tiuskaisi että kyllä osaa itse avata ovensa. Kerran toisilla treffeillä naisen naama myös vähän jotenkin muljahti kun avasin oven hänelle. Kun asuin ulkomailla niin siellä oli itsestään selvyys että mies osaa peruskäytöstavat.

Vierailija
8/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 15v ekaa kertaa treffeillä suomalaisen naisen kanssa. Avasin kahvilan oven hänelle ja hän tiuskaisi että kyllä osaa itse avata ovensa. Kerran toisilla treffeillä naisen naama myös vähän jotenkin muljahti kun avasin oven hänelle. Kun asuin ulkomailla niin siellä oli itsestään selvyys että mies osaa peruskäytöstavat.

Väärät kautta arvottomat naiset. Eihän tuollaiset identiteettinsä kanssa hukassa olevat ruusunnuput mitään huomaavaisuutta edes ansaitse. Ihan sama kuinka moni ei osaa arvostaa, kunhan satsaa paukkunsa niihin jotka osaa. Näin naisena nykypäivänä todellakin olisin tosi otettu jos ovea avataan ja huomaavaisuutta ja suojelua noin yleensä osoitetaan. Olin pitkään pihalla siitä mitä edes itse ajattelen, mutta nyt olen päättänyt että teen kaikkeni että näytän miehille arvostuksen.

Vierailija
9/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot varmaan niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että meillä ei ole propagandaa, tai, että se ei ainakaan sinuun vaikuta.

Vierailija
10/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä oot varmaan niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että meillä ei ole propagandaa, tai, että se ei ainakaan sinuun vaikuta.

Se varmaan luulee, ettei mainoksetkaan vaikuta. Niitäkin ihmisiä vielä löytyy.

Vierailija
11/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se varmaan luulee, ettei mainoksetkaan vaikuta. Niitäkin ihmisiä vielä löytyy.

Ei mainokset minuun vaikuta, eikä propagandaa ole. Piste.

Vierailija
12/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on hyvin selkeää piiloviestintää. Vihjataan vahvasti, mutta ei sanota suoraan.

Vierailija
13/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärät kautta arvottomat naiset. Eihän tuollaiset identiteettinsä kanssa hukassa olevat ruusunnuput mitään huomaavaisuutta edes ansaitse. Ihan sama kuinka moni ei osaa arvostaa, kunhan satsaa paukkunsa niihin jotka osaa. Näin naisena nykypäivänä todellakin olisin tosi otettu jos ovea avataan ja huomaavaisuutta ja suojelua noin yleensä osoitetaan. Olin pitkään pihalla siitä mitä edes itse ajattelen, mutta nyt olen päättänyt että teen kaikkeni että näytän miehille arvostuksen.

Minulle on luonnollista näyttää kaikille arvostus. Ja luonnollista arvostaa kaikkia. Myös teinejä, hitaita vanhuksia, puliukkoja ja narkkareita yms. Minun ei tarvitse hyväksyä toisen tekoja esim.narkin narkkaamista, voin silti arvostaa häntä ihmisenä. Sukupuolinen jaottelu ei minulle ole ollut koskaan luonnollista.

Vierailija
14/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostat siis miehiä. Naisten arvostus ei tuosta käy ilmi.

Vierailija
15/15 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostat siis miehiä. Naisten arvostus ei tuosta käy ilmi.

Ok

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi