Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa vauvaa puettua!

Vierailija
12.12.2019 |

Olen ihan toivottoman ahdistunut siitä, etten tosiaankaan meinaa saada juuri kääntymään oppinutta vauvaa puettua tai vaihdettua hänelle vaippaa.

Vauva vihaa pukemista yli kaiken ja niin vihaan minäkin. Mitkään laulut tai leikit tmv ei auta tilanteessa, vaan vauva kierähtää ympäri sillä sekunnilla ja vastustelee, jos yritän pukea. Kaikenlisäksi vauva suuttuu tästä ihan totaalisesti, huutaa ja itkee, ja saattaa olla suuttuneena monta tuntia. Koko päivät tuntuu menevän tähän pukemiseen. Ongelmaa lisää se, että minua on jo aikaisemmin pelottanut vauvan pukeminen, sillä pelkään häneen sattuvan. Yritän olla ihan super hellä, mutta vääntyilevää ja rimpuilevaa vauvaa on aika hankala käsitellä. Olen kokeillut myös sitä, että annan vauvan kieriskellä vaippasiltaan, ja sitten tosi hyväntuulisena pukea, mutta sama homma silloinkin.

Mitä ihmettä teen? Vinkkejä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n varovaisuus ei välttämättä ole ongelman syy, jos kerran saman vauvan pukeminen ei ole muillekaan sen helpompaa. Toiset vauvat vaan inhoaa pukemista enemmän kuin toiset - voivat olla vauhdikkaampia, malttamattomampia, herkempiä kosketukselle tms. Meillä toinen lapsista ei pienenä sietänyt etenkään paitojen ja kypärämyssyjen pukemista, vaan siitä tuli usein huutoa ja rimpuilua, ja uloslähdöt oli melkoista parkukonserttia. Edelleen nyt eskari-ikäisenä sanoo, ettei yhtään tykkää pukemisesta, vaikka se jo itsenäisesti sujuukin. Toisen lapsen kanssa vastaavanlaisia ongelmia ei ole ollut. 

Oletko ap huomannut, että pukeminen sujuisi joissakin tilanteissa yhtään helpommin? Auttaisiko, jos vauvaa yrittäisi vaikka saada rentoutumaan vauvahieronnalla tai vuorovaikutustanssilla ennen pukemistilanteita? 

Vierailija
22/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavannut vauvaa, joka tykkäisi pukemisesta, mutta tuo kuulostaa vähän erikoiselta, että vauva olisi tuntikausia vihainen pukemisen jälkeen. Yleensä vauvat siirtyvät aika nopeasti seuraavaan kiinnostavaan asiaan, tai luulisi imetyksen rauhoittavan ja ilahduttavan. Mutta itse olen hankalissa tilanteissa tehnyt niin, että (pääaukko venytettynä isoksi) paita/body pään yli. Sitten olkoon vähän aikaa niin vaikka sängyn päällä. Halaillaan ja pelleillään. Sitten toinen käsi hihaan. Lisää halailua ja pelleilyä. Sitten toinen käsi. Jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko refluksia? Meidän lapsista yksi huusi kuin syötävä aina kun joutui selälleen. Jo ihan vastasyntyneenä veti itseään mykkyrään kuin katkarapu. Pukeminen ja vaipanvaihto juuri oli hirveää, yhtä huutoa.

Vierailija
24/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla mahdollisimman helpot vaatteet?

Venyvät väljät bodyt joissa nepparit vain haaroissa, ei sukkahousuja, ei napitettavia vaatteita jne.

Aluksi voit pitää vaikka pelkkää vetoketjullista yöhaalaria sisävaatteena.

Lapsi ei mene kosketuksesta rikki, ne on kuin eläimiä, ne tykkää määrätietoisista otteista.

Ja muista ettei kukaan muukaan vauva tykkää aina pukemisesta, itsellänikin on kaksi, niinkuin aiemmin joku kuvasi, mustekalaa tungettavana verkkopussiin 😂

Vierailija
25/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ne vaatteet tuntuvat inhottavilta iholla. Oma lapseni vihasi pienenä suihkussa käymistä, kunnes tajusin, että se hetki, kun kastuu tuntuu minusta itsestänikin tosi inhottavalle. Vaikka vesi on sopivaa, niin se aloitus vaan puistattaa.

Vierailija
26/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ne vaatteet tuntuvat inhottavilta iholla. Oma lapseni vihasi pienenä suihkussa käymistä, kunnes tajusin, että se hetki, kun kastuu tuntuu minusta itsestänikin tosi inhottavalle. Vaikka vesi on sopivaa, niin se aloitus vaan puistattaa.

Tämäkin voi olla ainakin osasyy. Vauvalla on vähän ihottumaa. Ap.

Vierailija
27/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika huusi jo synnärillä kuin syötävä, kun häntä puettiin. Eräs kätilö totesi, että meistä tulee varmasti nopeita pukijoita, mikä piti paikkansa. Mitä ripeämmin toimittiin, sitä vähemmän aikaa tarvitsi kuunnella huutoa.

Helpot vaatteet olivat meilläkin pelastus. Vauva hyväksyi paremmin esim. kietaisubodyt, kun ei tarvinnut vetää paitaa pään yli. Nyt 2-vuotiaana poika ei edelleenkään nauti pukemisesta, mutta hyväksyy sen. Ainakin yleensä.

Vierailija
28/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlainen vauva joka inhoaa pukemista. Oletkin hyviä vinkkejä saanut. Meidän tilanteessa puen vauvan, huutaa kyllä ja laittaa vastaan minkä vaan pystyy. Itse olen tullut lopputulokseen että meidän tilanteessa turha alkaa loruilla ja leikkiä välissä kun se raivo kuitenkin tulee. Varmat, määrätietoiset otteet jolla puen vauvan ja hän huutaa ja laittaa vastaan. Itse koen että on helpompi alusta lähtien olla siinä mielessä tiukka että tämmöiset siirtymätilanteet hoidetaan eikä lapselle anneta periksi, jäämällä sisälle, vaikka se pukeminen ei nyt kivaa olisikaan. Meilläkin vauva 7kk joten hän alkaa jo kohta ymmärtää että esim itkulla ja raivolla hän voi saada tahdon läpi.

Vierailija
29/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton siitä saa kun menee housut jalassa ambulanssiin synnyttämään:/

Vierailija
30/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin laittaa vauvalle kokoa liian isot vaatteet päälle, ja pukeminen oli hirmu paljon helpompaa...Täytyy varmaan tästä lähtien pitää vähän lököttäviä vaatteita :D Ap.

Vierailija
31/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva suuttuu?

Kuule, pyydä teille joku aikuinen hoitamaan vauvaa. Lasten saadessa lapsia käy juuri noin eli vauva ottaa vallan.

Ihan aikuisia ollaan. Ja mielestäni vauvalla on myös oikeus osoittaa mieltään tilanteessa, josta hän ei pidä. Ap.

Vauvalla on oikeus osoittaa mieltään, mutta jos sinä annat sen vaikuttaa pukemiseen, niin olet suossa koko lapsen loppuelämän ajan. Se lapsi tulee osoittamaan mieltään, kun ei halua nukkua, syödä, mennä hoitoon, opetella käymään potalla jne. Ja joka kerta sinä pelästyt, että voi sentään, nyt on paha paikka ja joka kerta se lapsi tajuaa, että sinä pelkäät hänen tunteitaan ja joka kerta lapsen epävarmuus lisääntyy ja joka kerta sinä pelkäät lisää ja jokaisesta epävarmuudestasi lapsi saa lisää epävarmuutta omaan elämäänsä. Kun se lapsi tarvitsee nimenomaan sellaiset vanhemmat, jotka kestävät murtumatta hänen tunteitaan!

Ihan hyvä pointti ja varmaan ihan osittain aiheestakin. Yritän kyllä olla varma ja pukea vauvan nopeasti, mutta vauva on niin jäntevä ja pystyy sellaiseen vempuiluun, että aidosti pelkään vauvaa sattuvan. Ap.

Vierailija
32/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlainen vauva joka inhoaa pukemista. Oletkin hyviä vinkkejä saanut. Meidän tilanteessa puen vauvan, huutaa kyllä ja laittaa vastaan minkä vaan pystyy. Itse olen tullut lopputulokseen että meidän tilanteessa turha alkaa loruilla ja leikkiä välissä kun se raivo kuitenkin tulee. Varmat, määrätietoiset otteet jolla puen vauvan ja hän huutaa ja laittaa vastaan. Itse koen että on helpompi alusta lähtien olla siinä mielessä tiukka että tämmöiset siirtymätilanteet hoidetaan eikä lapselle anneta periksi, jäämällä sisälle, vaikka se pukeminen ei nyt kivaa olisikaan. Meilläkin vauva 7kk joten hän alkaa jo kohta ymmärtää että esim itkulla ja raivolla hän voi saada tahdon läpi.

Ja jotenkin omituista olisi myös lauleskella iloisena samalla, kun vauva itkee...

Vierailija
33/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkosen uusavutonta.

Vierailija
34/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin laittaa vauvalle kokoa liian isot vaatteet päälle, ja pukeminen oli hirmu paljon helpompaa...Täytyy varmaan tästä lähtien pitää vähän lököttäviä vaatteita :D Ap.

Oi, hyvin keksitty Ap! :)

Vierailija
35/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No odotapas vaan kun pitää pukea kaksivuotias.