Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tänään rikkurina töissä lakonalaisessa suunnittelutoimistossa. Kysyttävää?

Vierailija
11.12.2019 |

Olen asuntovelallinen. Kuulun YTK-kassaan. En kuulu ammattiliittoon
Siksi en lakkoile

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä ole tekemistä, kun joudat tänne kirjoitteleen ja kysymyksiin vastaileen?

Vierailija
2/25 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ollut lakkovahteja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.

Lisäksi kun olen työskennellyt vuokratyöfirmojen p*rsraiskaussopimusten piirissä aiemmin, niin mun on pakko sanoa, että nykyisen työehtosopimukseni ehdot (sekä nykyinen työnantajani) ovat hyvinkin reiluja. Sori nyt, että tämän sanon ääneen.

Vierailija
4/25 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä silloin ole rikkuri jos et kuulu liittoon.

Vierailija
5/25 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä meinaat syödä tänään?

Vierailija
6/25 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on lakkovahteja. Entä sitten?

Vierailija
7/25 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse oon it-alalla ja täällä järjestäytymisaste on aika matala. Itsekään en ole koskaan mihinkään liittoon enkä edes kassaan kuulunut. Joskus kun on yritetty lakkoja järjestää, eihän ne ole oikein toimineet kun 80% työntekijöistä ainakin on ollut töissä kuten normaalisti. 

Syy miksi liittotouhut ei monia meistä kiinnosta on, että tällä alalla kun on kyse asiantuntijatyöstä, paikallinen neuvottelu oikeasti toimii. Ja voi aina vaihtaa työnantajaa, jos joku alkaa ns. perseilemään. Ei tarvitse mitään joukkotoimenpiteitä eikä yhteisesti määrättyjä sääntöjä ja palkkataulukoita. Yritykset ja työntekijät itse voivat sopia (lain puitteissa tietenkin).

Vierailija
8/25 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siinä mitään. Muista kertoa työnantajalle, että et halua mitään ay-liikkeen taistelemia etuja kuten vuosilomia, lomarahaa tai ylityökorvauksia. Työterveyshuolto ei myöskään kuulu sulle tai sairausajan palkka. Kivaa työpäivää!

Vierailija
9/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän siinä mitään. Muista kertoa työnantajalle, että et halua mitään ay-liikkeen taistelemia etuja kuten vuosilomia, lomarahaa tai ylityökorvauksia. Työterveyshuolto ei myöskään kuulu sulle tai sairausajan palkka. Kivaa työpäivää!

Työpäivä olikin kiva ja tein 4 h piruuttani ylitöitäkin ihan TES:sin prosenteilla!

Kaikkki mahdolliset edut kelpaavat minulle. Riippumatta siitä miten ne ovat syntyneet. Jotkut ovat liitot saaneet aikaan, jotkut taas olen neuvotellut ihan itse.

On hölmöä potea Ay-liikkeille kiitollisuuden velkaa ja maksaa siitä hyvästä jäsenmaksuja.

Lakkovahdit kärvistelevät tuossa alhaalla ulkosalla. Hyvät huomenet toivotin, kun marssin äsken tänne sisään

Vierailija
10/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti lakkovahdin ei mahda mitään, jos rikkuri menee töihin. Tietysti plm tieto siitä.

On tavallaan tosi harmi, että liittoon kuulumattomat menevät töihin, koska samalla tavalla kuitenkin heidänkin työehtosopimuksista neuvotellaan ja pidetään kiinni, ettei heikennyksiä tulisi.

Toivon todella että ihmiset kuuluisivat liittoon, mitä vähemmän meitä on, sitä helpommin tes huononee.

Vierailija
11/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä olen lakossa, vaikka en myöskään kuulu liittoon. Järjestelin aika kivasti omia hommia näille kolmelle päivälle ja otan tämän vain palkattomana vapaana. Nyt lähden vaihtamaan autoon uudet renkaat.

Vierailija
12/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti lakkovahdin ei mahda mitään, jos rikkuri menee töihin. Tietysti plm tieto siitä.

On tavallaan tosi harmi, että liittoon kuulumattomat menevät töihin, koska samalla tavalla kuitenkin heidänkin työehtosopimuksista neuvotellaan ja pidetään kiinni, ettei heikennyksiä tulisi.

Toivon todella että ihmiset kuuluisivat liittoon, mitä vähemmän meitä on, sitä helpommin tes huononee.

Liitot eivät ole saaneet 1980-luvun jälkeen mitään aikaan. Monialainen TES-sopiminen on vain johtanut siihen että koskaan ei ole varaa palkankorotuksiin, koska aina jollain alalla menee huonosti eikä niillä ole varaa korotuksiin. Erosin liitosta yli 10 vuotta sitten. Palkkakehitys pysyy hyvänä kun ruinaa itselleen henkilökohtaisia korotuksia ja vaihtaa sopivassa saumassa työpaikkaa.

Vierailija
13/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liitot eivät ole saaneet 1980-luvun jälkeen mitään aikaan. Monialainen TES-sopiminen on vain johtanut siihen että koskaan ei ole varaa palkankorotuksiin, koska aina jollain alalla menee huonosti eikä niillä ole varaa korotuksiin. Erosin liitosta yli 10 vuotta sitten. Palkkakehitys pysyy hyvänä kun ruinaa itselleen henkilökohtaisia korotuksia ja vaihtaa sopivassa saumassa työpaikkaa.

Joo, se on hyvä, että sinulla tuollainen neuvottelutaito! En sano tätä oikeasti pahalla, vaan oikeasti ole tyytyväinen siitä. Kuitenkaan kaikki eivät ole samanlaisia, esimerkiksi minä en saisi itselleni sovittua palkankorotuksista ja tiedän, ettei moni muukaan. Sen takia joukkovoimalla on todella iso merkitys.

Liitot ovat saaneet sovittua raamisopimukset, mitä nyt esim tällä hetkellä yritetään heikentää. Ei varmasti kauhean huonosti mene, kerta metsäteollisuuskin järjesti 6 päivän työsulun

Vierailija
14/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse oon it-alalla ja täällä järjestäytymisaste on aika matala. Itsekään en ole koskaan mihinkään liittoon enkä edes kassaan kuulunut. Joskus kun on yritetty lakkoja järjestää, eihän ne ole oikein toimineet kun 80% työntekijöistä ainakin on ollut töissä kuten normaalisti. 

Syy miksi liittotouhut ei monia meistä kiinnosta on, että tällä alalla kun on kyse asiantuntijatyöstä, paikallinen neuvottelu oikeasti toimii. Ja voi aina vaihtaa työnantajaa, jos joku alkaa ns. perseilemään. Ei tarvitse mitään joukkotoimenpiteitä eikä yhteisesti määrättyjä sääntöjä ja palkkataulukoita. Yritykset ja työntekijät itse voivat sopia (lain puitteissa tietenkin).

Luuletko että lait pysyvät sellaisina tai olisivat tuollaiset ILMAN ay-liikkeiden toimintaa? Luuletko hetkeäkään että meillä olisi nykyisenkaltaisia etuja jos työntekijät eivät olisi järjestäytyneet?

Vierailija
15/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on trolli-

ei ole töissä vaan palstailee.

Vierailija
16/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syöttäkö trollia.

Vierailija
17/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla rikkuri jos et kuulu liittoon? Vaikka TES olisi yleissitova, se ei tarkoita sitä että kaikki sitä noudattavien työpaikkojen työntekijät olisivat velvoitettuja liittojen määräämiin lakkoihin. Sehän sotisi jo järjestymis- ja mielipidevapauksia vastaan.

Vierailija
18/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää syöttäkö trollia.

Tämä oli oikeasti virkistävää keskustelua, vaikka trolli nyt olisikin😂

Vierailija
19/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi liittoon kuuluvat pysty maksamaan itse omia jäsenmaksujaan?

Mikä siinä on niin vaikeaa? Työnantajaperintä on jäänne jostakin 50 vuoden takaa.

Ymmärtääkseni jokainen osaa maksaa esim sähkölaskunsa, veromätkyt, puhelinlaskut ym ilman mitään ongelmia.

Vastaan itse. AY-liike pelkää, että siirryttäessä jäsenen maksamiseen käy käytännössä  niin, että suurin osa jäsenistä eroaakin liitosta

Vierailija
20/25 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että lait pysyvät sellaisina tai olisivat tuollaiset ILMAN ay-liikkeiden toimintaa? Luuletko hetkeäkään että meillä olisi nykyisenkaltaisia etuja jos työntekijät eivät olisi järjestäytyneet?

No ei varmaan. Ja monella alalla pidän järjestäytymistä tärkeänä, esim. jos olisin jossain tehtaassa töissä tai vaikka hoitoalalla, varmaankin kuuluisin liittoon, koska perus työntekijällä yksin tuollaisilla aloilla on aika huono neuvotteluasema työnantajaan nähden. Oma järjestäytymättömyyteni nykytilanteessa johtuu siitä, että minulla on erittäin haluttua erityisosaamista ja työnantajat on valmiita usein jopa tarjoamaan lisäetuja houkutellakseen minut heille töihin. Esim. kun viimeksi vaihdoin työpaikkaa, minuun otettiin LinkedInin kautta yhteyttä ja houkuteltiin mm. sillä että saan tulla lomien suhteen vanhana työntekijänä eli täydet palkalliset lomat heti ensi vuodesta, työaikaeduilla, etätyömahdollisuuksilla jopa ulkomailta, työsuhdeautolla jne.

Onhan sitä myös tullut alalla liittojen touhua seurattua.  Minusta tuntuu että ne elää jossain teollisuusmaailmassa, siis jopa nämä ertot ja insinööriliitot ja vastaavat joihin alan liittoihin kuuluvat usein kuuluu. Onneksi pääosin ne ei saa aikaan mitään, mutta silloin kun saa, huononnuksia. Esim. liittojen ansiosta meillekin tuli KELLOKORTIT eli työajan valvonta. Perustelu oli, että näin varmistetaan ettei teetetä kohtuuttomia ylitöitä. Siihen ne ei auta paskaakaan, sitä voi leimata itsensä ulos ja jatkaa töitä tai mennä etätöihin jatkamaan töitä. Mutta joustavuus kärsi selvästi (ennenhän hiljaisina projektiaikoina saattoi esim. tehdä vaikka vain muutaman tunnin työpäiviä, vastaavasti sitten kun on töitä paljon 10-16 tunnin päiviä) ja moinen on sekä työnantajan että työntekijöiden mielestä ihan turhaa valvontaa. Onneksi työnaantaja löysi lopulta porsaanreiän tuosta valvontapakosta, eli että riittää kun jokainen työntekijä ilmoittaa kerran kuussa + ja - saldon työaikansa suhteen, eli ei ole pakko leimailla sisään ja ulos ja raportoida joka päivää. Tähän sitten siirryttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän