Olen tänään rikkurina töissä lakonalaisessa suunnittelutoimistossa. Kysyttävää?
Olen asuntovelallinen. Kuulun YTK-kassaan. En kuulu ammattiliittoon
Siksi en lakkoile
Kommentit (25)
Meni töihin vaikka on lakko ja olisi saanut jäädä kotiin? Tyhmä, sanon minä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi liittoon kuuluvat pysty maksamaan itse omia jäsenmaksujaan?
Mikä siinä on niin vaikeaa? Työnantajaperintä on jäänne jostakin 50 vuoden takaa.
Ymmärtääkseni jokainen osaa maksaa esim sähkölaskunsa, veromätkyt, puhelinlaskut ym ilman mitään ongelmia.
Vastaan itse. AY-liike pelkää, että siirryttäessä jäsenen maksamiseen käy käytännössä niin, että suurin osa jäsenistä eroaakin liitosta
Niin pelkää, ei siinä ollut nyt sinulta mitään uutta oivallusta, olen kuullut tuon ihan liiton työntekijöiltäkin 😂
Onhan se riski siinä vaiheessa iso, että unohtuu vaikka yksi lasku maksaa ja sitten ne alkavat koota ja maksu tuntuu liian suurelta siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse oon it-alalla ja täällä järjestäytymisaste on aika matala. Itsekään en ole koskaan mihinkään liittoon enkä edes kassaan kuulunut. Joskus kun on yritetty lakkoja järjestää, eihän ne ole oikein toimineet kun 80% työntekijöistä ainakin on ollut töissä kuten normaalisti.
Syy miksi liittotouhut ei monia meistä kiinnosta on, että tällä alalla kun on kyse asiantuntijatyöstä, paikallinen neuvottelu oikeasti toimii. Ja voi aina vaihtaa työnantajaa, jos joku alkaa ns. perseilemään. Ei tarvitse mitään joukkotoimenpiteitä eikä yhteisesti määrättyjä sääntöjä ja palkkataulukoita. Yritykset ja työntekijät itse voivat sopia (lain puitteissa tietenkin).
Hear, hear. Miehen työpaikalla on aina vuosittain kehityskeskustelut ja ne käytiin tässä kesken liittoneuvottelujen. Palkkaan tuli 4,45% korotus. No joka vuosi ei ole tullut, vähän firman tilanteen mukaan mennään. Mies ei tietenkään mihinkään liittoon kuulu ja kun firman puolelta hoidetaan hommat asiallisesti niin ei siellä varmasti ketään kiinnosta lakkoilla. Toki noista liittojen sopimista korotuksista pidetään myös kiinni, ne tulee sitten näiden jo sovittujen korotusten päälle, jos liitot jostain korotuksista pääsevät sopuun. Mitään kikypelleilyjä ei ole harrastettu eikä muutakaan ankeutusta (kuten työajanseurantaa).
Ja tää firma maksaa kaiken kukkuraksi äideille palkallisen vuoden pituisen äitiysloman, isätkin saa puoli vuotta palkallista isyyslomaa, jonka saa pitää siihen mennessä kun lapsi täyttää kaksi. On ollut työntekijöiden keskuudessa aika kovassa huudossa tämä puolen vuoden isyysloma.
Paistaako Lakonassa tänään aurinko?
Suunnittelutoimistomme luottamushenkilö on lähettänyt valheellista tietoa, että lakkoon pitää osallistua kaikkien, niin liitossa olevien, kuin myös järjestäytymättömien työntekijöiden.
Tällaisten "määräysten" esittäminen on täyttä potaskaa.
Ei ihmistä voi estää mitenkään tekemästä työtään