Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi av:lla ei uskota, että varakkaita ihmisiä on, ja että he ostavat kalliita puhelimia lapsilleen?

Vierailija
11.12.2019 |

Kertokaahan, miksi täällä ei uskota, ettei hintaa tarvitse edes katsoa, jos varallisuutta on ja jotain tavanomaista käyttötavaraa tarvitsee. Eivät ne miljoonia kuitenkaan yleensä maksa, että ei sen nyt niin uskomatonta pitäisi olla? Vai? Minulle on ihan sama paljonko joku puhelin maksaa, en edes tiedä hintaa.

Totta kai varakkaista perheistäkin osa voi olla nuukia, mutta itse olen saanut oikeastaan kaiken mitä olen halunnut lapsena ja mielestäni se on tehnyt minusta anteliaan. Saman olen opettanut lapsille eli että myös muille on annettava vain parasta lahjaksi.

Todella kummallisia osa noista Joulupuu -keräykseen liittyvistä mielipiteistä. Ja ennen kuin joku alkaa viljellä stereotypioita varakkaista, niin totta kai heitäkin on erilaisia niin kuin vähävaraisia. Suorastaan inhottaa tuo, että joku oli valmis lapsen toiveen perusteella leimaamaan köyhän perheen narkkariksi tai sellaiseksi, joka ei osaa käyttää rahaa.

Älkää arvostelko ketään omaisuuden perusteella, se ei hänestä kerro yhtään mitään.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen varmaan useimmat uskoo. On meilläkin lapsilla iPhone X:t.

Mutta silti en kauheasti tykkää siitä että kerjätään tuon hintaisia tavaroita keräyksissä. Minusta luksus on jotain mitä ostetaan itse tienatuilla rahoilla, jos siihen on varaa. Se ei ole kenellekään välttämätöntä, eikä kukaan merkittävästi kärsi jos saakin jonkun keskitason Android älypuhelimen eikä uusinta iPhonea, tai ei saa Guccin hupparia tai laukkua. 

Olen itse ollut elämässäni myös työttömänä ja vähävarainen yhdessä vaiheessa, ja mieleenkään ei olisi tullut pyytää mitään ylellistä mistään tai keneltäkään. Jos olisi ollut lapsia (ei ollut silloin) enkä olisi pystynyt työttömyystukirahoin lahjoja ostamaan kunnolla, olisin voinut laittaa toiveita keräykseen, mutta ehdottomasti kohtuullisia toiveita vain. En missään nimessä haluaisi opettaa lapsille, että töitä ei tarvitse tehdä kun jostain saa kumminkin kaikkea hienoa muutenkin.

Ei luksus ole välttämätöntä, on tyhmää ostaa sellaista mihin ei oikeasti ole varaa, mutta lasten lahjatoiveiden perusteella keskustelussa tehtiin aikamoisia yleistyksiä köyhistä ja rikkaista. Viimeisin lauseesi on juuri sellainen. Ap

No joo, en itsekään kannata sellaista että oletetaan että kaikki tuollaisten keräysten kohteina olevat on jotenkin elämänhallintaongelmaisia, päihdeongelmaisia tai laiskoja. Suurin osa on vähävaraisia vastoin omaa tahtoaan eriävistä syistä ja ovat ihan kunnollisia ihmisiä. Eikä se joka tapauksessa ole lapsen vika vaikka olisikin sitten sellainen tapaus että vanhemmat on ongelmaisia ja monen silmään vastenmielisiä tapauksia.

Minusta ei kannata osallistua hyväntekeväisyyteen, jos ei ymmärrä, että osa avun saajista ei osaa rahaa käyttää ja että osa voi mennä jopa vääriin tarkoituksiin, jos tavara myydään eteenpäin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki olisi turhaa. Ap

Vierailija
22/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on. Yhtenä iltana lenkillä sain katsella, kun lapset olivat keksineet uuden kivan leikin ja iphoneja heiteltiin aidan yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun havainnon mukaan köyhät ostaa lapsilleen kalliita puhelima. Tonnin puhelin on sellainen mihin vähävarainen yh-äippäkin halutessaan pystyy. Ilmeisesti että olisi edes jotain jossa köyhyys ei näy lapsen elämässä.

Hyvä pointti. Arvostan, että äiti haluaa ostaa lapselle jotain hienoa, nipistää varmasti silloin muista menoistaan. Ap

Minä en arvosta. Kulutusta pitäisi osata suhteuttaa tuloihinsa. Ei ole mitään järkeä että jollekkin teinipissikselle pistetään tonni puhelimeen ja perhe tinkiin tärkeämmistä asioita, kuten ravitsevasta ruuasta. Mutta käyhyys on varmaan osittain sitä että ei osata pistää raha-asioita järkevään järjestykseen.

-8-

Vierailija
24/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaan poikani puhelin on ihan sökö. Pystyy vielä jotenkin käyttämään, mutta tarvitsee siis uuden. Eilen sain pojalta toivelistan, viimeiseksi oli kirjoitettu puhelin, ei tarkempia määreitä. Kohvehdit ja pokemon-kortit oli listalla merkitty tärkeämmiksi. Onneksi on fiksu poika eikä toivo mitään ökyluuria, jolla voi elvistellä. Eikä kyse ole siis siitä, että poika ei uskaltaisi toivoa mitään kallista, ihan hyvin toimeentulevia olemme.

Vierailija
25/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varakkaita jotka ostavat kalliita leluja. Köyhän lapsi ei voi pyytää 1000 euron reppua.

Vierailija
26/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotiaan poikani puhelin on ihan sökö. Pystyy vielä jotenkin käyttämään, mutta tarvitsee siis uuden. Eilen sain pojalta toivelistan, viimeiseksi oli kirjoitettu puhelin, ei tarkempia määreitä. Kohvehdit ja pokemon-kortit oli listalla merkitty tärkeämmiksi. Onneksi on fiksu poika eikä toivo mitään ökyluuria, jolla voi elvistellä. Eikä kyse ole siis siitä, että poika ei uskaltaisi toivoa mitään kallista, ihan hyvin toimeentulevia olemme.

Tarkoitetaan tosi varakkaita.

Vierailija
27/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun havainnon mukaan köyhät ostaa lapsilleen kalliita puhelima. Tonnin puhelin on sellainen mihin vähävarainen yh-äippäkin halutessaan pystyy. Ilmeisesti että olisi edes jotain jossa köyhyys ei näy lapsen elämässä.

Hyvä pointti. Arvostan, että äiti haluaa ostaa lapselle jotain hienoa, nipistää varmasti silloin muista menoistaan. Ap

Minä en arvosta. Kulutusta pitäisi osata suhteuttaa tuloihinsa. Ei ole mitään järkeä että jollekkin teinipissikselle pistetään tonni puhelimeen ja perhe tinkiin tärkeämmistä asioita, kuten ravitsevasta ruuasta. Mutta käyhyys on varmaan osittain sitä että ei osata pistää raha-asioita järkevään järjestykseen.

-8-

Siinä tuli jälleen yksi yleistys köyhyyden syistä. Vaikka köyhyys johtuukin monista tiedetyistä asioista, niin en ymmärrä moralisointia, kun ei todellisuudessa tiedetä toisen perheen asioista. Ja vaikka tiedettäisiinkin, niin moralisointi tuskin mitään auttaa. Jostain tutkimuksesta luinkin, että köyhyys luo mielialaa, jossa pitemmälle suunnittelu muuttuu paljon vaikeammaksi, jolloin hetken huvista tulee tärkeämpiä.

Sekin on muuten outoa, että kun täällä aloitusten aiheiden perusteella on paljon vähävaraisia ja köyhiä, niin he eivät perustele, miksi lapsi haluaa kalliin lahjan tai miksi he itse ovat ostaneet lapselle jotain, mihin ei olisi varaa. Tarve liioitella vähävaraisten heikkoja taloustaitoja ei tietenkään ole vähävaraisten ongelma, vaan ihan siellä moralisoijan omassa päässä, mutta silti. Ap

Vierailija
28/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt hirveästi täällä ole pyörinyt, mutta edeltävään viestiin liittyen tuli mieleen, että miksi trollataan rikkaana, mutta ei köyhänä? En ole ainakaan huomannut sellaista. Jos suurin osa kirjoittajista on vähävaraisia, niin se menee ehkä liian lähelle, että köyhästä tehtäisiin ilkiö? Ap

Vierailija
29/29 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suhtellista onko jokin kallista. jollekkin vähävaraiselle jo 500 euroa maksava puhelin on kallis, kun taas jollekkin hyvätuloiselle tuo on pikkuraha.

ap kertoo että on opettanut että pitää antaa parasta mahdllista lahjaksi. tuosta voi olla eri mieltä. omille lapsille voi antaa parasta mahdollista, jos on varaa ja he tarvitsevat juttua. jollekkin vieraalle jota ei tunne, niin voi antaa jotain sellaista jossa on  hyvä hinta-laatu suhte. vaikka itselle ostaisin iphonen, niin tosiasia on että tuossa hinta-laatu suhte ei ole kovinkaan hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi