KEVÄTTOIVEET vk 24
Kommentit (29)
Meillä oli mies mukana kuuntelemassa sydänääniä. Hän ei tullut punnitukseen eikä verenpaineen mittaukseen terkan luokse, mutta kun siirryttiin lääkärin huoneeseen, pyysin hänet mukaan. Olin jo etukäteen käskenyt katsella muualle kuin mun alapäähän - en itseni takia, vaan miehen: se ei varmaan näytä kauhean houkuttelevalta kun vieras mies ronkkii kumihanskat kädessä tyttöystävän alapäätä :)
Tietysti huoneen kaksi tuolia olivat juuri siinä aitiopaikalla mihin mä jalkani levitin, eli mies katseli ikkunasta ulos koko ajan ;) Mutta pääsipähän kuulemaan äänet, ja hyvä niin: olin itse niin paniikissa, että tarvitsin varmistusta mieheltä. " Kuulithan säkin varmasti ne äänet?" :)
Nyt tuli ultrakutsu: np-ultra on ensi viikon torstaina, silloin viikkoja 12+5. Ihanaa! Niin ja sinne tulee myös mies mukaan, ehdottomasti. Ja synnytykseen äijä tulee vaikkei haluaisikaan - mä olen tehnyt jo selväksi, että tämä lapsi on saanut alkunsa yhteistyöstä ja se tulee ulos yhteistyöllä :) Paitsi jos joudutaan leikkaamaan. Mieheni on myös mun paras kaveri, ja hän on se ainut henkilö, jonka pystyn kuvittelemaan synnytyssaliin kanssani.
Minks, kuulumisia lääkärikäynnitä odotellaan! :)
Nyt siivoamaan, miehen pari kaveria on lähdössä aamulaivalla Tallinnaan, ja he tulevat meille yöksi ennen sitä. Kämppä on kuin pommin jäljiltä, joten homma riittää..
Kandi 11+2
kandivaihe: kiva kuulla, että sydänäänien kuuntelu sujui mukavasti. Ja mieskin sai katsella maisemia ;) Ensi viikolla näettekin sitten jo vilauksen tulevasta perheenjäsenestä. Toivotavasti kaikki menee hyvin jatkossakin. Vk 12 on jo hurjan paljon. Joko raskaus näkyy ulospäin?
kandivaihe: Tämä oli ihan norm. terveydenhoitaja käynti. Varasin tämän, kun tuntui että on niin pitkästi lääkärinaikaan ja kun te muutkin kävitte jo sydänääniä sun muita ultria kattelemassa niin tuli hätä, että miksen minä! Hyvä että kävin nyt, rauhotti minua itseäni paljon ja tuli niin hyvä ja ihmeellinen olo! Ihan vatsan päältä terv.hoitaja kuunteli, koska vain lääkäri tekee sisätutkimuksia. Varoitti jo etukäteen, ettei välttämättä saa mahan päältä ääniä kuuluviin ja aikansa se ottikin, ennen kuin kuului tosi voimakkaat sydänäänet ihan alhaalta oikealta! Siinä kohdalla se pyöritti sitä dopleria jo aiemmin ja meistä molemmista kuulosti, että jotain siinä oli, muttei varsinaista pulssia. Sitten se pyöritteli muualla ja palasi samaan kohtaan ja johan löytyi! Aika ihanaa kyllä kuulla jotain tuollaista! Nopea syke oli, 162-163, mutta vahva ja tasainen! Kuulema hyvänkuuloinen, ei ainakaan sydänvikaa tuon perusteella!
Ja jopas mä olin onnellinen! Ihan ekstaasissa kävelin kotiin, lämmin kesäpäivä ja minä vain mietin, että nyt meitä todellakin on tässä kaksi. Ja sinä pieni olet jo lähemmäs 10cm! Ihan uskomatonta. Eikä tosiaan annuliinu vielä näy missään. Itse huomaan että ihan tuo alavatsa on jotenkin kova ja paisunut, mutta mieskään ei vielä usko. Terv.hoitaja tunnustellessa sanoi kyllä, että kohtu on kasvanut. Onhan sen oltava kun sikiö on jo tuon kokoinen viikkojen perusteella! Mutta hyvin kohtu uppoaa vielä lantioon ja sisäelinten väliin.
Vasta viikolla 20 näkyy kuulema muille niin, ettei mahankasvua voi sekoittaa lihomiseen tms. Ja sitä ennen, jo viikolla 17, useimmat tuntee jo liikkeet. Mutta kaikkihan on yksilöllistä.
annuliinu: Ilkeää, jos sinulla vihloo nuin. Raskaudessa kyllä nimenomaan vihloo ja jomottaa välillä, mutta ei mulla ainakaan koviksi voi noita kipuja sanoa! Itselläni kanssa olleet mielettömät kuukautiskivut nuorempana ennen pillereitä ja ei kyllä nämä jomotukset ole yhtään mitään verrattuna niihin! Eli älä nyt ihmeessä peräänny! Raskaus voi olla helppo niille, jotka on kärsineet rankoista kk kivuista! Yskiessä mullakin tuntui yks ilta niin että vihlaisi, mutta muuten ei kyllä vihlomisia ole ollut. Ihan pientä sellaista " alkavien kuukautisten kaltaisia" tuntemuksia on lähes päivittäin. Terkkari sanoi, että kivuttomia supistuksia voi tulla jo nyt niin, että vatsa menee kovaksi. Mutta mitähän nuo sinun vihlomiset ovat... Oletko käynyt gynellä milloin viimeksi? Mä en ehkä kauaa kattelis, jos alavatsaan sattuis noin, kun menkoistakaan ei ole kyse.
Mukavaa maanantai-iltaa kaikille, mies tulee vihdoin kohta töistä. Huomenna meikän on taas paineltava 150km päähän töihin.. eikä kyllä nappais yhtään!
Minks + pikkuinen rv 11+0
Niin joo miehistä piti vielä sanomani jotain. Omani ei ollut mukana vielä. Sanoi tulevansa sitten ultraan ja meinaan ehdottaa, että tulee myös ensi viikon lääkärikäyntiin. Tosin siirrän vaikka itse hänen tuoliaan, ettei istu aitiopaikalla! :) Tottakai mies on munkin paras kaveri enkä voisi ketään muuta kuvitella synnytykseen mukaan. Mutta, yllätyin itsekin näitä tuntemuksia, että vierastan miestäni näin intiimeissä asioissa. Tai sitten se vaan tuntuu nyt etukäteen tältä. Ei se itse tilanne sitten välttämättä niin jännitä. Kai sitä uutta aina jännittää! Eihän gyne käynneillä ole koskaan kolmatta osapuolta ollut. Mutta hyvä idea tuo, että mies katteleen maisemia sillä aikaa :) Yhteinen juttuhan tämä on, sanoit ihan oikein. Ja sellaisena mä haluan sen pysyvänkin koko matkan.
Minks: Voi vitsi että kuulostaa ihanalta. Mä voin kuvitella kuinka onnellinen olet. Ihana että kaikki on kunnossa ja äänetkin kuului jo nyt mahan päältä. 10cm, se on aikas paljon, enää 40cm jäljellä ja sit hän onkin sulla jo sylissä :)
Kandivaihe: Mun mies ei myöskään tule olemaan aitio paikalla katselemassa kun mua tutkitaan. Enhän mäkään ole katsomassa kun sitä tutkitaan. Mulle mies on kans paras kaveri niinkuin Minkskin sanoi, mutta on se jotenkin noloa. Mä oon jo synnytystä miettinyt, että kuinkahan mies kestää katsella kun pieni ihminen tulee alapäästä läpi... Ei taida sitäkään haluttaa hetkeen :)
Annaliinu: Aikas oudossa vaiheessa noi sun kivut. Just luin tuolta jostain et jollain oli ollut kiinnittymiskivut aikas kovia, voiskohan sulla kyse olla niistä? Päivien puolesta vois ainakin sopia, oviksen piikkiin tuota on jo vähän vaikea laittaa. Mä kävin ensimmäisen luomukierron oviksen takia lääkärissä, kun pelästyin että on umppari tulehtunut, kyllä nolotti, mutta hyvä noi on tutkituttaa. Seuraile nyt tilannetta, jos ei kuumetta ole niin umppari on aika epätodennäiköinen. Toivottavasti olis tärpänny bd bd bd bd bd bd bd
ON: kp14 ja paineet kasvaa, puuhailla pitäis mutta en tiedä miten jaksaa kun on vähän pakko-fiilis. Kaipa se tästä kun sägyn puolelle siirrytään. Limojen perusteella ei vielä ovis ole mennyt mutta parempi puuhailla varmuuden vuoks :)
Koita nyt Minks jaksella siellä " pohjoisessa" nopeasti se aika kuluu. Nauttikaa lämpöisistä säistä!
Ihanaa, mun miekkonen sai sit nyt töitä!! Eli nyt varmaan senkin puolesta intoutuu enemmän täysillä tähän vauvahuumaan! :)
Paitsi et nyt ollaan kesän ajan eri paikkakunnilla viikot et pitää yrittää muistaa ovikset ja hakeutua sitten samolille maisemille hinnalla millä hyvänsä!
Minks ja kandivaihe: ihanalta kuulostaa teidän tilanne, kiva kuulla kuulumisia neuvolasta, voih, se sydänäänien kuuleminen on varmaan maailman ihaninta!! *huokaus* :)
surullinensiili: voihan se olla että saattaa tuntua nyt pakolta puuhailla, mutta älä ota paineita! Mullakin alux meinas olla vähän ' paineita' , en tiiä mistä ne tuli,mut kyl se siitä vapautuneemmax muuttui hyvin äkkiä! Eli nyt vaan peitot pöllyämään! ;)
annaliinu: aikas jännät kivut sinulla...hmm. mistäköhän ne lie johtuvat...? Tosiaan tuo aika kyllä sopii kiinnittymiselle, muttta pitkään omia alavatsatuntemuksia tarkkaillessa en kyl enää osaa sanoa tuleeko ' nippailut ym. vihlomiset' suolen puolelta vai kohdusta vai mistä! Suolen tuntemukset voi hyvin säteillä alavatsalle, kun suolessa kiertää ilmaa tai sitä ' tavaraa' . Mut kyllä mä uskon et ne menkkamaiset jonotukset sieltä hyvin erottaa, mut nyt o n vaan niin erityisen tarkkaan seulonut itseään...heh! Kiitos myös neulonta vinkeistä! Varmaan kirjastosta luulisi saavan noita numeroita käsiin, mitä laitoit! Kyllä kai mäkin oon taikauskoinen,mutta niin moni kuitenkin neuloo vauvanvaatteita ihan huvikseen, joten ajattelin että siinä mulle tekemistä vapaa-ajalle! Saa ajatukset pois duunista! :)
...kaikille onnitteluista! Rouvasesta tuntuu muikealta, haikealta ja onnelliselta. Valittamisen sanaa en löydä viime viikonlopun häistäni :) Ihan en kehdannu pyytää vauvatarvikkeita vielä lahjaksi, mutta paljon hyviä asioita tuli ja ehkä sitten ne ristiäisetkin voidaan joskus viettää. Oli kiva olla koko päivän pikku-prinsessa, ja ihana huomata, kuinka mieskin on tuon päivän ansiosta oppinut vaimottelemaan sekä huolehtimaan mielenkiinnolla yritysprojektistamme ;) Varaslähtö otettiin hääyötä edeltävänä perjantaina, ja pupuilu on jatkunut siitä eteenpäin joka päivä.
Hohhoh ja hihihihi kun oikeen naurattaa, vaikka kaikenmoiset faktat tiedän jo hedelmöittymisestäkin (tai ainakin jotain järkitietoa), mutta silti tuntuu nyt siltä, että kun on tarkoituksella ilman ehkäsyä pupuillut, niin nyt täytyy liikkua varovasti. Ettei katsokaas vaan vahingoita mahaa, ja siellä ei mikään kiinnitykään. Ja nyt hävettää, kun heti ensi yrityskierrossa puhun näin, kun niin moni ei saa moneen kuukauteen (vuoteen) lapsia. Mutta erilaiselta tuntuu nyt selkeästi.
Annaliinu: Olen harmissani, että oot joutunu kokeen kipuja. En oo mikään asiantuntija, mutta kaiken toivon pistän peliin, että ne olis sulla kiinnittymiskipuja. Kyllä pyöräilyä todella suositellaan, joten poljehan kovasti, mutta älä kaadu ;) Niin, ja mullakin oli pillerit halujen vangitsijoita, mutta parempi fiilis on nykyisin löytynyt.
kandivaihe: Kivankuuloinen mies sulla. Melkein sanoisin, että kannattaa pitää häntä mukana kaikessa raskauden edetessä niin paljon kuin hän itse haluaa. Hyötyä siitä tietoudesta myöhemmin. Onnea np-ultraan!
Minks: Mahtavaa, että tulit takaisin! Sulla oli onnelliset uutiset, ja niitä haaveillen luin...
Surullinensiili: En oo paras neuvoja, mutta rentoutta sulle pupuilussa loppukiertoon, ettei tuu pakkopullaa. Kiitos kun rohkaisit " haluvinkeilläsi" mua, yritän muistaa. Läheltä Tamperetta asustelen.
TiggerX: Hyvä Tikrun mies! Katso nyt kuinka hyvin elämä kohtelee, nyt varmaan miehen työ antaa iloa vauvapuuhiinkin!
TiggerX, Surullinensiili, maria123: Nyt tsempataan yhdessä, niin samanlaiset kierrot ja vaiheet. Plluuuussaaonneaaa :)
Terkkuja muille!
Söpösimmu, kp 12
Tikru: Hieno homma että miehesi löysi töitä!! Nyt täysi tohina päälle ja sormet ja varpaat pystyyn plussan toivossa!!! Ihan unohdin ton et kysyit niitä kutomis ohjeita elikkäs taiskin joku jo sanoa tuon Suuri käsityölehti huhtikuu 2003 numero on siis 4. Käsityölehdistä löytyy musta nättejä neuleita, paljon nätimpiä kun jotkut ihan perusohjeet, mutta ei ainakaan vaikuta kovin vaikeilta eikä mitään krumeluureja simppeleitä mutta nättejä. Tuossa numerossa oli ainakin aikas kivoja ja helposti muunneltavia vauvan nuttuja siinä on myös ihania tossuja joista olen jo yhdet kutonut, tosin en itselle, mut nyt voiskin :) Sitten on olemassa sellainen kirja kun Neuleita kullannupulle, jossa on vauvan neuleita, mutta en kyllä tiedä onko siinä minkälaisia sellaisia. Kirjastosta on pitänyt käydä katsomassa, mutta en ole vielä saanu aikaiseksi. Täytyy ottaa asiaks. Sitten on vielä Ottobre, niillä on myös nettisivut, käypä vilkaseen olisko siellä neuleita, mä kävin hakeen sieltä kestovaipan ja villavaippahousun kaavat/ohjeet.
Söpösimmu: Kiva että rouvas elämä maistuu. Nyt vielä pikku nyytti niin paketti on kassa. Ihanaa että päästään parin viikon päästä jänskään yhdessä, mulla tosin ei vieläkään merkkejä oviksesta tänään huikeat kp15, mutta toivotaan parasta. Mies alkaa jo uupuun joka päivä tahtiin eikä kyllä muakaan enää puolentoista viikon jälkeen jaksa huvittaa, ei vaan millään haluis pitää nyt päivääkään välissä kun on parhaat päivät käsillä. Täytyy vaan toivoo että tavara on parempaa kun saa pari päivää kypsyä :)
ON: kp 15 ja nyt tuli seksin suhteen seinä vastaan. Suhteen alussa suju kolme kertaa päivässä parhaina päivinä ja vähintään joka päivä, nyt on kyllä aikas paljon vaadittu tuo kerran päivässä. Mutta kyllä se taas tästä :) Päivä taukoo ja uudet alusvaatteet peliin :) Olisko teillä vinkkejä miten nukahtaa? Mä käyn ihan ylikierroksilla ja lämpö ja valo tekee sen että uni ei tuu millään. Kun mä nukahdan niin lentokone saa tippua takapihalle ja mä vedän sikeitä mut millä rauhottua iltasin? Hyviä neuvoja kaivataa...
Onpas täällä keskustelu soljunut huimasti eteenpäin!
Nyt kyllä nolottaa ihan kauheasti... Nämä mun (edelleen jatkuvat) kummalliset kipuni ovat vain jotain vatsalihaskramppeja tai suolistomöykkyjä. Ja mä kun luulin kärsiväni ties mistä kuolemantaudista ;) Olen ihan vihainen itselleni: tällaisen ääliömäisen itsetutkiskelun on nyt loputtava, eihän tästä tule yhtikäs mitään.
Lähden pienelle kesälomamatkalle ja palaan keskusteluun sunnuntaina eli silloin onkin jo kp 26/28. Hui, miten jännää taas :)
Söpösimmulle ONNITTELUT vielä munkin puolesta! :) Häät on ihania ja ihanaa varmasti olla prinsessana yksi päivä! Meillä olisi häät tiedossa ensi kesänä! Ehtii tulla vielä melkonen stressi niiden pohjalta!
surullinensiili: ei se nyt varmaan haittaa jos nyt ei ihan joka päivä jaksakaan pupuilla! Kyllähän ne simpat pysyy siellä elossa päivän tai pari! Kiitos muuten neulonta vinkeistä! Täytyykin kävästä kirjastossa ettimäs noita numeroita! Iteltäni löysin kaapista vanha Suuri Käsityö lehden (varmaan vuodelta -96) ja siinä oli ihania tossu-ohjeita! :)
annaliinu: hauskaa matkaa! :) Niin, ja ei noista jomotuksista aina tiedä, voihan ne hyvinkin olla sitä mitä' ensin ajattelit, mutta tarpeex kauan kun liikaa omia tuntemuksia seuraa, niin alkaa hermo mennä, ymmärrän! Näin on käynyt mullekin, en jaksa tiuhaan seurata :-) Pidetään kuitenkin peukut sinulle pystyssä! bd bd bd bd
ON: kp 27/28-30 ja ei niiiin minkäänlaisia tuntemuksia nyt pariin päivään....joten suruhan tässä meinaa tulla! Tiedän kyllä että olisi aikamoinen mäihä, jos ' ekasta' varsinaisesta yrityskerrasta tärppäis, mutta silti olen kyllä hyvin pettynyt jos nyt en olisikaan raskaana. Mutta sitten vain lisää yrittämään, en tietenkään lannistu vielä, onhan tässä hyvän tähden vielä aikaa!! ;) Mutta kaipaisi edes jonkinlaisia ' tuntemuksia' ...edes menkkajomotusta, koska se voisi tietää hyvääkin! Noh, ei kai tässsä muu auta kun tehdä töitä sellasella hikipinkovauhdilla ettei näitä ehdi suremaan/miettimään! :)
Raporttia taasen huomenna! Plussaonnea kaikille, ootte ihania! ;)
TiggerX: eikös se voi tietää hyvääkin ettei tunnu mitään. Joillainhan voi olla alku hyvinkin oireetonta. Peukut pystyyn vaan ja toivotaan parasta bd bd bd bd bd Täytyykin mennä penkomaan äidin lehti varastoja jos löytäisin tuon lehden kans niin vois tehdä monet tossut :) Minkä kokoisen nutun muuten ajattelit tehdä? Jos vauva syntyy keväällä ei sille ehkä ihan heti ole käyttöä ja onko jo liian vauvamainen seuraavana talvena? Tuli yhtäkkiä tällainen ajatus mieleen. Täytyy siis aloittaa tossuista ja peitosta ne menee keväämmälläkin :)
Annaliinu: Jänskät paikat sullakin toivottavasti nyt olisi tärpännyt niin pitkän odotuksen jälkeen bd bd bd bd bd Kyllä itseensä on hyvä jonkin verran tarkkailla, mutta ei liikaa. Sitä alkaa mieli helposti tuplaan tuntemukset. Ja kun ajatukset pyörii muutenkin alapään tuntemuksissa ja on huoli että onko kaikki hyvin niin sitä äkkiä keksii kaikenlaista. Tuttu tunne. Hyvää matkaa!
Missä on mariat? Mitä maria80 sulle kuuluu? Täällähän alkaa jo huolestuun että onko sulla kaikki hyvin kun ei ole kuulunut mitään??
...kertomaan terkkujanne. Missä todellakin on molemmat Mariat? Pikainenkin viesti olisi aina kiva kuulla. Nyt tosiaan toivon, että täällä keskustelut pyörisi hyvin ja ahkerasti, jotta olisi paljon luettavaa häämatkani jälkeen. Ja muutenkin, kun en nyt kovasti pysty itse panostamaan tälle sivustolle kahteen viikkoon. Lähdemme huisinkivalle matkalle Yhdysvaltoihin, mutta eiköhän silläkin mantereella netti löydy. Jos pystyn, tulen kirjoittamaan ja lukemaan kerran pari kuulumisia.
Annaliinu: Hyvää lomareissua sulle! Missä ikinä oletkin, sun kannattaa rentoutua, jotta ehkä se veisi niitä kiputuntemuksiakin pois. Vaikka ne kivut olisikin suolistomöykkyjä tai mitä tahansa, kerro sitten, jos ilmenee kuitenkin, että ne oli jotain muuta. Eikä tarvi hävetä, vaikka olis luullut niiden olevan jotain muuta, tai että olisit vainoharhainen, sillä tämä kerho on paranoidien paikka numero yksi. Minä luulin, että kun mua nyt turvottaa, että siellä simpat vilistävät reitillään ja jotain erikoista tapahtuu, mutta todellisuudessa ne on joko ovisoireita, tai sitten mahassa laajennut hääkakku ;)
Surullinensiili: Sä pääset piinailemaan hivenen aikasemmin hyvällä syyllä kuin mä, mutta jos en oo koneen ääressä silloin, kun jännität kovasti, niin toivon sulle onnea ja yritän mentaalisesti kaukomatkoilta toivottaa sulle rauhallista mieltä, jos ongelmia tulee.
Ens syksyn/kesän hääjärjestelijät: Aloittakaa homma ajoissa, jotta stressi lievittyy, mutta toisaalta, kun vauvajutut on mielessä, se on hyvä syy luistaa yhdestä sun toisesta asiasta. Kaikkea ei tartte pingottaa, tämä meiän projekti on myös tärkeä, ellei tärkeämpi...;)
ON: Ensimmäinen väliinjäänyt pupuilupäivä vähään aikaan oli eilen. Tänään taas peiton alle. Lentokoneeseen kasa vauva- ja odotuslehtiä, niin eiköhän sekin siitä.
Lämmintä kesää kaikille ja ahkeria keskusteluja! I' ll be back.
Toivottavasti tuot hyviä tuliaisia massussas :) Ja toivottavasti ollaan sit samassa tilanteessa!! Nauti matkasta se voi olla viimeinen vähään aikaan ;)
Joo nyt on jostain syystä keskustelua riittänyt! On vissiin jännät päivät niin monilla ;)
TiggerX: Paljon onnea miehellesi töiden johdosta!! Se on iso saavutus ja tekee itsetunnollekin nannaa! Tänä päivänä oikeasti on saavutus saada töitä ja sen eteen joutuu tekeen kuukausikaupalla töitä ja menettään hermonsa monta kertaa. Hyvä juttu, että tuo puljaus on teiltä nyt ohi! Välimatka ei suhdetta ainakaan huononna, meillä ainakaan :) Ihastuksen aalto tulvahtaa edelleen, kun ekaa kertaa toisen näkee tauon jälkeen, vaikka mekin ollaan yhes oltu jo 6 vuotta! Viikonloput menee vauhdilla ja ilman kinastelua pienistä asioista. Niin vähän kun ollaan yhdessä niin viikonloppuisin molemmat vaan rentoutuu ja panostaa mukavaan yhdessä oloon. Pidempään jos olis yhessä niin toisen läsnäoloon tottuu liikaa. Tuudittautuu siihen, että tuo on tuossa aina. Mutta pian se aika meillekin koittaa, 6,5 kk synnytykseen ja n. 5kk äitiyslomaan, jos kaikki menee hyvin!
Tikru edel.: Ei tuossa kierron lopulla välttämättä tule tuntemuksia, jos on plussannut! Itse pidän päiväkirjaa ja noissa päivissä lukee, että ei tuntemuksia menkoista eikä mistään. Olin kirjoittanut, että tämän viikon (kp:t 29-35/31) perusteella en ole raskaana, vaikkei tädistä tietoakaan. Joten ole onnellinen, jos ei menkkakipuja kuulu! Niitä jos tulee yhtäkkiä niin voi merkitä tätiä. Raskaus tuntemukset on tosi lieviä vrt. tätikipuihin.
annuliinu: Hyvää lomareissua! Ei tosiaan tartte meille ainakaan hävetä luulojasi, tämä palstahan on sitä varten, että saa luulla ja olettaa kaikenlaista! Hyvä, jos ei vakavemmasta ollut kyse! Kiinnittymiskivut ei kyllä ole poissuljettu vaihtoehto :)
söpösimmu: Ai sinäkin olet Tampereen suunnalta! Ties vaikka joskus tosiaan kokoonnutaan vauvamerkeissä! Mukavaa häämatkaa! Eikä ole tyhmää varoa mahaansa, teidänkin tahdilla on se mahdollisuus olemassa, että kannat jo jotain tosi arvokasta!
surullinensiili: Eihän siitä pakkopullaa kannata tehdä.. käsittääkseni myös miehen lastin laatu laskee mitä tiheämmin se puretaan (tavaran ja simppojen määrä laskee). Kyllä naisen elimistö on ihmeellinen siemenvarasto! Voihan se tietty olla, että meille tulee tyttö, kun poikasiittiöitä ei enää ollut paikalla (nehän on lyhytikäisempiä mutta nopeampia) :) Mutta jos poika tulee, niin sitten me kyllä ollaan todiste siitä, kuinka hyvin simpat voi naisen elimistössä! Hyvä kuulla, etten ole ainoa, jota miehen läsnäolo sisätutkimuksen yhteydessä nolottaa. Yritän silti rohkaista mieleni ja mennä yhdessä ensi viikolla lääkäriin, jonka tiedän tekevän kaikki mahdolliset sisätutkimukset. Kohdun kokoa arvioidaan kuulema myös peräsuolen kautta... auts! Vai mitä kandivaihe? Mä en tosiaan kyllä riemastu noista sisätutkimuksista, mutta pitää ajatella, että ne ovat nyt välttämättömiä. Ja onhan ne. Ja tosiaan kuten sanoit surullinensiili, synnytyksen jälkeen miehen halut voi naisen ohella olla vähän kadoksissa etenkin jos mies on nähnyt kaiken. Sulla ei ollut merkkejä oviksesta, tunnetko sen sitten vai limojenko perusteella? Unineuvoja mä olen huono antamaan, kun olen sellainen unikeko illasta.. ja aamusta :)
ON: Eipä ihmeempiä. Voiko muuten sikiön tuntea tunnustelemalla? Kai jossain vaiheessa raskautta voi? Kuvittelinkohan vain, mutta tunnustelin saunanlauteella maatessa ja tunsin kyllä jotain siinä kohdassa missä pulssi kuului. Ihan varovasti vain tunnustelin, kohtu oli arkakin siitä kohti. Tietääkö maria80?
Jänniä aikoja täällä kohta elellään.. Mä en ole taaskaan ehtinyt tänne lukemaan viestejä. Mutta oli ihana piipahtaa.
Meillä netti kaatulee kokoajan eli ihan pika vastaus.
ON: kp 19/28 ja ovis ohi. Eilen kovia ihme kipuja mahassa. Portaita kävellessä sattui. Ihme juttu!
Kohta siis meillä kaikilla jännät ajat. Pidetään peukkuja!
hyvää yötä,
maria
Tuhannet kiitokset sinulle kun selvensit asiaa! Tuo päiväkirjan pito olisi muuten ihan tosi huippu juttu! Olipa todellakin helpotus kuulla ettei niitä menkkamaisia tuntemuksia välttämättä vielä tässä vaiheessa ole! Kiitos! :)
Söpösimmulle oikein ihanaa häämatkaa!
ON: eilen oli ihan törkeen kova nälkä! Siis ihan tajuton, meinasin alkaa töissä rähjäämään kun meni ylitöiksi ja en ollu syöny mitään...olisiko se merkki?? Myös tuntuu,että kun just on syöny, kohta on taas nälkä...Sitten toinen on se,että en muista kerroinko teille mutta kolmessa aikaisemmassa kierrossa on alkanut tiputella jo kp25 aikoihin ja ruskeeta tiputtelua on kestänyt aina tädin tuloon asti. Nyt ei mitään tiputtelua what so ever!! Eli pieni toiveikkuus täällä elää! ;) Parempi ois tärpätä tästä kierrosta,kun just laskeskelin että seuraava ovis sattuu torstaille tai perjantaille, jolloin tietty ollaan miekkosen kanssa eri paikoissa!! Kökkö! noh, peukut pystyssä....hmmm....ihanaa olisi kyllä olla nyt raskaana, pelkkä ajatuskin tuo työhön lisää puhtia!
Tigger, mulla ei ollut yhtään mitään raskautumiseen viittaavaa ennen plussausta! Huvikseni kyllä listasin sellaisia hakemalla haettuja tuntemuksia, mutta en olisi ikinä arvannut kropan perusteella olevani raskaana! Eli ei se katso oireita ;)
Sain ajan np-ultraan: ensi viikon torstaina, silloin viikkoja kasassa 12+5. Mun mielestä TOSI myöhään tuo ultraus, mutta kai tää kesä hidastaa.. No, pääasia että saadaan sekin pois alta. Nyt vaan peukut ja varpaat ristiin että kaikki olisi hyvin :)
Tulen myöhemmin suoltamaan sanallista arkkuani ruudulle vähän enemmän. Nyt pitää mennä päiväunille ja sitten tekemään kalakeittoa. Käytiin äsken ostamassa pesukone uuteen kämppään (jonne siis elokuussa), oli aika kallis mutta toivottavasti kestää jokapäiväsen kestovaippapyykin rikkoontumatta!'
Kandi 11+5
Kiitos kandivaiheellekin vastauksesta! Tuntuupa hyvälle kuulla ettei vältsi ole oireita! Voih, että sitä toivookin sitä omaa nyyttiä.....hmmmm...:) Kumpa se vaan voisi kohta olla totta! Enää kaksi päivää piinailua, eli la:na pitäisi menkkojen alkaa!! Apua, alkaa jännittämään! ;)
Nyt olen sen verran täpinöissäni et koittakaa kestää mun höpinöitä täällä vaikka omaa napaa tuleekin nyt niin paljon, ymmärrätte varmaan! Mites surullisellasiilillä on pupuilut menny? ;) Niin,missä muuten maria80 *huhuilee* ?? Tulehan kertomaan jos ehdit, oliko sinulla ihan ekat raskausoireet millasia!
-tikru
Vai nälkä! Sehän on selvä oire! Mulla ihan ekoja oireita oli tuo nälkä. Heräsin aamuyöstä siihen, että oli niin nälkä että mahaan koski! Oli pakko nousta keskellä yötä juomaan mehua, että pystyi taas nukkumaan! Söin kyllä tohon aikaan antibiootteja ja hedelmöityksestä oli tuskin viikkoa, joten en tiedä johtuiko nälkä raskaudesta vai antibiooteista. Mutta myöhemminkin näläntunne on kyllä selvimpiä raskausoireita! Niin ja lämmönnousu on kans tosi selvä oire! Oletko mitannut lämpöäsi? Jos tiedät norm.lämpösi ja se on kohonnut 0,5-1 astetta niin aika varma minä jo olisin :) Itse en ole nyt mittaillut, että onko tuo lämpöily vain alkuraskauden oire, mutta kuitenkin. En muista oliko se Maria80, joka aikoinaan sanoi, että myös pissanhaju muuttuu, mutta mulla muuttu kyllä! Enää en haista siinä mitään erilaista, kun olen jo tottunut, mutta silloin alussa huomasi, että jollekin kummalle tuo nyt dunkkaa. Siinäkin heräsi toivo, että mitä jos :)
Toivottavasti sinulla on onnistanut!! Olisipa ihanaa!
kandivaihe: Mulla on ensi viikolla vasta lääkäri (rv 12+2) ja np-ultra vasta 30.6. eli viikolla 13+4! Eli älä sinä sano, että sulla on myöhään :) Mä olisin kyllä aikoja saanut aiemminkin, mutta jostain syystä laittoivat sen tuohon. Kai ne siellä osaa laskea! Ai sinä aiot kokeilla kestovaippoja! Kiva, minullakin on sama jalo aikomus, mutta saa nähdä kui käy! Onko kui työlästä saada niitä puhtaiksi. Eikös niissäkin käytetä jotain suojaa, ettei ihan suoraan kankaalle mene jätökset? Vai kui ne sitten siitä liotetaan pois? Oletko perehtynyt? Meillä on taas halpa pesukone, saa nähä kui se kestää.. Kuinka olet muuten jaksellut? Onko ollut uupumusta? Entä mahakipuja? Mua on tällä viikolla jyllännyt mahaa enemmänkin. Vähän pelottaa... Olen kyllä joutunut tekeen aika fyysistä työtä ja epäilen että tuo johtuu vain rasituksesta tai siitä että kohtu kasvaa. Toivotaan. Pelottaa hieman että kuuluukohan ensi viikolla vielä sydänäänet. Sitten jos kuuluu ja ultrakin on ok, niin uskaltaa kyllä kertoa jo monille ja rentoutua itekin.
Onnea Söpösimmulle, josta tuli viikonloppuna rouvanen! :)
Ja kiva tutustua teihin muihinkin; kandivaiheeseen ja maria123:een! (Ja olikos vielä joku muukin?)
Nyt on pakko aloittaa oman navan tutkiskelulla, kun on niin kumma olo. Tänään on kp 20/28 ja koko viikonlopun ihan alinta alavatsaa jotenkin nipisti ja välillä äkkinäisissä liikeissä tuntui alhaalla oikealla isompi venähdys. Mutta tänään on aivan kauheaa: jokaisella askeleella tuntuu kuin joku repisi alavatsasta. Kärsin tosi pahoista kuukautiskivuista, ja tämä alkaa olla samanlaista. Tulin töistäkin pois vähän liian aikaisin, kun vatsaan sattui joka kerta, kun liikahdin. Selvitin jo, mistä umpilisäkkeen tulehduksen tunnistaa, ja ainakaan vielä tämä ei taida olla sitä. Mutta jos nämä oireet liittyvät raskauteen ja se on tällaista viiltelyä koko 9 kk, alan melkein perääntyä. Join punaviiniä kotiin päästyäni, kun olen huomannut, että se rentouttaa lihaksia tuolla alhaalla ja auttaa siten menkkakipuihinkin. Ja nyt tuntuu, että se tepsii myös tähän. Ja toivon tietenkin, että kyse on kiinnittymiskivuista ja punaviini tehostaa myös kiinnittymistä! (Jos kivut korreloi raskauden määrään, niin taidan odottaa kolmosia...) Olen siis hyvin toiveikas, vaikka mies olikin muilla mailla kriittisenä ajankohtana ;) Kävin ostamassa raskaustestinkin, mutta apteekin täti sanoi, ettei sitä kannata tuhlata ennen kuin kaksi päivää ennen oletettuja menkkoja. Nyt siis vaan odotellaan...
Tuntuu, kuin kaikki näkisivät vauvakuumeeni jo kilometrien päähän. En ole halunnut puhua tästä juuri kenellekään, mutta näköjään rakkautta, punaista nenää ja vauvahaaveita on vaikea salata :) Tänäänkin miespuolinen työkaverini kertoi minulle, vain minulle, menevänsä iltapäivällä neuvolaan vaimonsa kanssa. Ehkä minusta näkee, että olen kiinnostunut aiheesta ja itsekin täynnä pelkkiä vauva-ajatuksia.
TiggerX: Olen neulonut paljon juttuja Suuren Käsityölehden ohjeilla. Ja lehdessä on ainakin aikaisemmin ollut runsaasti neulemalleja vauvoille. Muistaakseni vuoden 2. tai 3. numero (ainakin aikaisemmin) oli omistettu vauvan vaatteille. Itse olen niin taikauskoinen, etten uskalla aloittaa nutun neulomista, ennen kuin olen saanut kaksi viivaa puikkoon ja 15 viikkoa täyteen. Mutta sitten kudonkin varmaan kaikki komerot täyteen pieniä palmikkoneuleita :)
Surullinensiili: Mie asustelen täällä Itä-Suomessa, mutta vierailen hyvin usein pääkaupunkiseudulla. Toivottavasti pyöräilystä ei ole haittaa missään raskauden vaiheessa, sillä ajelen päivittäin yli 10 km. Tänäänkin pyöräily oli ainoa liikkumismuoto, joka tuntui vatsassa hyvältä. Kävely on pientä ja ilkeää kidutusta.
Tulipas pitkä tarina. Kirjoitelkaahan muutkin! :)