Miten löytää hyvän ja itselle sopivan meikki/värivoiteen?
Taas tuli hutiostos. Sitä vielä kokeiltiin myymälässä toiselle poskelle/kaulan lähelle. Kotona koko kasvoissa se onkin liian matta ja peittävä ja vähän tumma/keltainen.
Ihoni on kauniisti sanottuna "aikuinen" eli pieniä ryppyjä ja juonteita, talvella pintakuivuutta ja poskipäillä couperosaa. En halua täysin peittävää naamiota vaan vain kevyesti peittävän ja luonnollisen.
Ja olen kokeillut halpoja ja kalliita(Lancome, Estee Lauder, Dior) joten ei tarvi tulla vinkumaan mitään
markettikamoista. Ei myöskään ammattilaisen avusta, kaikista epäsopivimmat on myynyt ihan ammattilainen.
Kommentit (32)
Itse olen löytänyt sopivimmat tuotteet seuraamieni blogien avulla; olen seurannut paria kosmetiikkablogia jo niin pitkään että ”tunnen” bloggaajan ihon sekä myös omani, ja olen siltä pohjalta oppinut valikoimaan itselleni sopivia tuotteita.
Toinen hyvä keino on lehtien mukana tulevat näytteet, joista usein riittää pariinkin kokeilukertaan. Yhden kerran käyttökokemus kun ei välttämättä kerro vielä mitään... ja joskus meikki käyttäytyy eri tavoin eri kasvovoiteiden päällä. Sävyhuteja on tullut toki itsellenikin.
Kerron teille salaisuuden. Eli ne parin kympin meikkivoiteet ovat tasan yhtä laadukkaita kuin kalliimmatkin. Oikea sävy löytyy puolestaan seuraavalla tavalla: kokeile eri sävyjä iholle, joka on käsivarressasi noin 10-15 cm ranteen yläpuolella. Onnistut varmasti:)
Pitää tunnistaa ensin kasvojen ihon sävy, sitä voi testailla halpistuotteilla, mutta kalliimmista esimerkiksi Sothys, Darphin, Youngblood.
Vierailija kirjoitti:
Kerron teille salaisuuden. Eli ne parin kympin meikkivoiteet ovat tasan yhtä laadukkaita kuin kalliimmatkin. Oikea sävy löytyy puolestaan seuraavalla tavalla: kokeile eri sävyjä iholle, joka on käsivarressasi noin 10-15 cm ranteen yläpuolella. Onnistut varmasti:)
Ei toimi monella, käsivarsi voi olla ihan eri värinen kuin naama ja kaula. Itselläni käsivarret on niin kalpeat että niiden perusteella tarvitsisin kalpeimman Ivory-sävyn meikkivoiteista. Naama on kuitenkin enemmänkin keskibeige, ei läheskään yhtä vaalea.
Yksi kikka on käyttää kevyitä tuotteita, jolloin meikki ei peitä kokonaan omaa ihonväriä. Näin ei tule värimaskeja eikä tarvi olla ihan täydellinen sävy. Jos on peitettäviä alueita, niille voi laittaa erikseen sitten peiteainetta.
Itse tykkään tällä hetkellä käyttää Madaran peitevoidetta silmien ympärille (erittäin tummat) ja pahimpiin punoituksiin, sitten päälle kevyt kerros Idun Mineralsin mineraalimeikkipohjaa. Tuo on juuri sellainen kevyt, että näyttää ettei olisi mitään meikkiä mutta taianomaisesti kuitenkin punoitukset häviää jonnekin.
Sokoksella on hyvä valaistus, kun taas Kicksillä on liian tumma valaistus. Tää on tepsinyt mulla.
Lisään vielä että itsellä sekaiho ja parhaimmat on keskipeittävät ja mattapinnan jättävät öljyttömät meikkivoiteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi monella, käsivarsi voi olla ihan eri värinen kuin naama ja kaula. Itselläni käsivarret on niin kalpeat että niiden perusteella tarvitsisin kalpeimman Ivory-sävyn meikkivoiteista. Naama on kuitenkin enemmänkin keskibeige, ei läheskään yhtä vaalea.
Se nimenomaan toimii. Kokeilepa joskus, niin yllätyt:)
Ootko ap kokeillut tätä?
https://www.lumene.com/fi/meikit/tuotelinja/cc/nordicnude/natural-perfe…
Vierailija kirjoitti:
Sama pulma... tähän asti oon selvinny noilla marketti-voiteilla, mutta nyt kun alkaa olla ikää sen verran että se näkyy ihossa, olisi hyvä alkaa käyttää jotain laadukkaampaa. Mutta mitä? Sen verran hintavia on paremmat tuotteet ettei kovin montaa huti-ostosta saisi tulla...
Niitä tulee minusta yhtä lailla ns. laadukkaiden sarjojen kanssa kuin muidenkin. Itselleni tuli aina, kun ostin "ammattilaisten" eli vaikka Kicksin tai Stockan kosmetiikkaosastojen suosituksesta jotain. Milloin meikki näytti hyvältä alkuun, mutta kun vähän ilmehti, korosti ryppyjä entisestään. Milloin taas päivänvalossa väri ollikin ihan väärä, naama oli luonnottoman kellertävä tai ruskea kaulaan nähden. Jotkut alkoi kiiltää rasvoittuvalla iholla ja muuttivat väriä.
Kun olin heittänyt älyttömästi rahaa YSL:n, Lancomen, Sensain yms. meikkipohjiin löytämättä hyvää, palasin marketti- ja apteekkituotteisiin. Meneepä ainaki vähemmän rahaa jos ostaa vääränlaisen. Ja itse totesin että ihan yhtä hyviä ne on. Että ikääntyvälle iholle tärkeintä on keveys ja sopiva öljyisyys / joustavuus, ne silikonimaskit ei enää näytä hyvältä kuten nuorena, ei myöskään jauhoiset tuotteet kuten meikkipuuterit. Sopivia meikkipohjia tuntuu löytyvän monia kunhan löytää sen koostumuksen joka iholle nykytilanteessa sopii.
Selvitä ensin verisuonet katsomalla ovatko ne vihreät vai siniturkoosit. Jos vihreät olet lämmin ihoinen (keltaista) ja jos siniset olet kylmäihoinen ( viileää punaista tyyppiä)
Sitten valitse sen mukaan: True Matchistä sopiva, on hyvä ja riittävän peittävä ja riittoisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nimenomaan toimii. Kokeilepa joskus, niin yllätyt:)
Olen koittanut. Näytin todella sairaalta, lähes haudasta nousseelta. Kaula näytti kellertävänruskealta luonnottoman kalpeaksi meikatun naaman rinnalla, samoin korvat.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap kokeillut tätä?
https://www.lumene.com/fi/meikit/tuotelinja/cc/nordicnude/natural-perfe…
Jos on yhtään punoitusta tai muuta peitettävää, ei kannata kokeilla. Minä erehdyin ja kokeilin, tämä ei peittänyt mitään mutta teki iholle rasvaisen kiillon. Ihan sysipaska tuote. Mikä oli sinänsä yllätys että se toinen Lumenen CC-voide on suht ok tosin makuuni liian silikoninen ja paksu.
Itse olen niin valkoinen, etten ole edes yrittänyt hankkia itselleni mitään meikkivoiteita yms. Joskus olen katsellut saatavilla olevia sävyjä, mutta ei ole tarpeeksi vaaleaa.
Joten olen täysin pihalla meikkivoiteiden ym. käytöstä. Olisihan se jännä peittää kaikki ihojutut. Tosin itselläni on aika hyvä iho, ettei siinä ole virheitä.
En tiedä edes mitä tarkoittaa CC- tai BB-voide.
Kannattaa kaulan ihoon verrata, turha ottaa mallia kasvojen ihosta, kun se kuitenkin jää meikkivoiteen alle. Jos haluat vain kevyesti peittävän niin suosittelen bb-voidetta. Vielä luonnollisemman lopputuloksen saa laittamalla peitevoidetta ongelmakohtiin, ja puuteria muulle kasvoille. Jos kuitenkin haluat meikkivoiteesta vähemmän mattaisen, niin sen sekaan voi laittaa kiiltotippoja, tosin niitä voi olla hankala löytää kaupasta jos et asu etelässä.
Mä sain oman sävyni vasta sitten kun tajusin sekoittaa meikkivoiteeseen vihreää värivoidetta... Muuten tuli aivan oranssi tai vaaleanpunainen naama aina. Nyt vaan sitä värivoidetta ei saa enää mistään ja pitäis etsiä jostain vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä ensin verisuonet katsomalla ovatko ne vihreät vai siniturkoosit. Jos vihreät olet lämmin ihoinen (keltaista) ja jos siniset olet kylmäihoinen ( viileää punaista tyyppiä)
Sitten valitse sen mukaan: True Matchistä sopiva, on hyvä ja riittävän peittävä ja riittoisa.
True Match on tosiaan yllättävän hyvä tuote monellekin iholle. Se on keskipeittävä, matta(hko) mutta ei kuivattava ja vanhentava, riittävän pysyvä ettei heti ilmeillessä siirry juonteisiin ja jämähdä sinne.
Yksi hyvä luonnonkosmetiikasta on Madaran Skin Equal. Erityisen ihastunut olen siinä väriin Rose Ivory, joka on todennäköisesti todella monelle kylmänsävyiselle, vähän punakalle suomalaiselle loistava sävy: ei lakanankalpea kuten monet rose tai ivory sävyt, vaan vaalea beige, selvästi kylmä sävy. Useinhan kylmät sävyt on niin, että vaalein superkalpea, seuraavat jo liian ruskehtavia. (Skin Equal on erikoinen koostumukseltaan, kun levitin ensi kertaa, ajattelin että nyt tuli hukkaostos, tuote tuntui että jättää rasvapinnan eikä taatusti pysyisi rasvoittuvalla ihollani. Mutta kun vähän puuteroin päältä jollain Lumenen perus puuterilla, kaikki rasvaisuus katosi eikä tullut koko päivänä läpi, ei edes kuntosalilla)
Lätkäset kaulalle meikkivoiteet, käyt ulkona katomassa peilistä luonnonvalossa ne parhaat vaihtoehdot, otat salamalla valokuvan ja sieltä otat parhaan.
Minullakin on vaikeuksia löytää tarpeeksi vaaleata meikkivoidetta. Miten voi tarjonta olla näin huonoa, vaikka iso osa meistä suomalaisista on kalpeanaamoja? Ennen käytin Lorealin Infailliblea sävyssä Porcelain mutta sekin sitten piti uudistaa eli pilata liian kellertäväksi. 😣 Kokeiltu on lumenet, true matchit jne. Onko noissa kalliimmissa meikkivoiteissa kuten Estee Lauderilla tai Lancomen Teint Idolessa hyvin vaaleita sävyjä?
Sama pulma... tähän asti oon selvinny noilla marketti-voiteilla, mutta nyt kun alkaa olla ikää sen verran että se näkyy ihossa, olisi hyvä alkaa käyttää jotain laadukkaampaa. Mutta mitä? Sen verran hintavia on paremmat tuotteet ettei kovin montaa huti-ostosta saisi tulla...