Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v & telttailu

10.06.2006 |

Olen joka vuosi telttaillut viime kesää lukuun ottamatta. Onko kokemuksia vuodenikäisen kanssa telttailusta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on mielestäni kaiken alku. Jos on kovin rauhatonta esim. viikonloppuna,nuorisoa paljon,menee omat sekä lapsen unet ja rytmit sekaisin. Myös lairintäalueella kannattaa etsiä rauhallinen sijainti johon ei heti aamuaurinko paista.

Kannattaa miettiä nukkumisjärjestys etukäteen eli missä lapsi nukkuu lähinnä. Tykkääkö olla vieressä vai tarvitseeko oman sängyn. Isompiin telttoihin mahtuu myös matkasänky. Viime kesänä nukutettiin vielä äippäpakkauksessa, kun mahtui muutaman kuukauden ikäisenä siihen. Nyt on otettava matkasänky tai vastaava sillä ei ole koskaan tykännyt nukkua vieressä vaan vaatii oman rauhan.

Meillä vaatii joskus öisin myös maitopulloa eli se kannattaa sijoittaa lähelle. Myös vaihtovaipat ja varavaatteet.

Täytyy yrittää pitää lapsen päivärytmi niin pääsee paljon vähemmällä. Lapsi kyllä tottuu ajan myötä myös telttailuun ja saa varmasti siitä isompana paljon iloa! Useimmilla alueilla on hyvät keittomahdollisuudet ja saniteettitilat. Viime kesänä edes pullojen keittämisen suhteen ei ongelmia. Eikä maitopullojen lämmittämisen sillä myös mikro kuuluu nykyisin varustuksiin keittokatoksissa.

Iloista telttailukesää teille!

Vierailija
2/7 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottunut nukkumaan vieressä joten taidan jättää matkasängyn kotiin. Yhtenä ongelmana on, että tuo 1v inhoo makuupussia ainakin sängyssä, vaunuissa meni ok talvella ja tahtoo potkia peiton päältään joten täytynee varmaan nukuttaa toppapuvussa tai kehitellä jotain muuta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin mielelläni kertomuksesi telttailusta. Meillä on myös tarkoitus lähteä telttailemaan vuoden ikäsien taaperon kanssa. Meillä on pieni matkasänky (Samsonite bubble), jonka ajattelimme ottaa mukaan. Siinä on hyttyssuoja.

Leirintäalue-elämää olemme miettineet. Taaperomme ei pidä suihkussa käynnistä, joten ajattelin ottaa myös jonkin ammeen tai vastaavan mukaan. Siinä voi sitten pirpanan kylvettää.

Toppapuku oli hyvä idea. :) Itse olen ihmetellyt samaa, miten saan pirpanan pysymään makuupussissa.

Aurinkoista telttalomaa!

Vierailija
4/7 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ViiviEemeli:

Kuulisin mielelläni kertomuksesi telttailusta. Meillä on myös tarkoitus lähteä telttailemaan vuoden ikäsien taaperon kanssa. Meillä on pieni matkasänky (Samsonite bubble), jonka ajattelimme ottaa mukaan. Siinä on hyttyssuoja.

Leirintäalue-elämää olemme miettineet. Taaperomme ei pidä suihkussa käynnistä, joten ajattelin ottaa myös jonkin ammeen tai vastaavan mukaan. Siinä voi sitten pirpanan kylvettää.

Toppapuku oli hyvä idea. :) Itse olen ihmetellyt samaa, miten saan pirpanan pysymään makuupussissa.

Aurinkoista telttalomaa!

Ajattelin kommentoida tohon kylpemisjuttuun, kun meiänkään pikkunen ei tykkää suihkusta... ratkaisimme asian ostamalla pienen uima-altaan, sellasen puhallettavan... oli tosiaan pieni, pystyi helposti puhaltamaan täyteen nopeasti. Sinne vain pesuaineet ja pesu helpottui huomattavasti, ainoastaan tarvii suihkutella lopussa, ei tarvi huudattaa lasta niin paljon... tää allas oli hinnaltaan 5e, joten ei ollut todellakaan kallis.. ;)

Ja allas oli kooltaan: 33cm korkeus ja leveys 66cm, joten kovin isot lapset eivät sovi tähän, mutta isompana ei varmaan inhoakkaan suihkua niiin paljoa.. :) ja mahtuu melkein mihin vain, siis jos suihku ei ole todella pieni koppero.

Kannattaa tietty suihkutella se allas lopussa hyvin, niin ei jää noita pesuainejäämiä, jos haluaa laittaa ihan puhasta vettä ja lapsen siihen polskimaan.

Ja hyvää lomaa meidänkin puolesta.. :)

Vierailija
5/7 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja reissuun lähdetään parin päivän päästä. Kaksi yötä oltiin jo viime kesänä teltassa ja kaikki meni hyvin. Tytöllä oli toppapuku päällä, hattu, lapaset, villasukat, jne. En oikein luottanut siihen että pysyy yötä makuupussissa =) Mutta siis vielä makuupussi noiden vaatteiden päälle. Lämpimänä pysyi ja hyvin nukutti.

Vierailija
6/7 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus syntynyt 3/03 ja joka vuosi telttailtu. Endimmäisenä vuona (4½kk) nukkui vaunun kopassa minun vieressä. Makuupussia vastaan tappeli, mutta oli tosi kova helle, joten pelkkä peitto riitti. kevyt toppapuku olisi ollut hyvä olla mukana. Seuraavana vuona nukkui minun vieressä makuualustalla. Yöt oli viileitä ja yritin nukuttaa makuupussissa, sai kuitenkin hysteerisen raivarin ja luovuimme suosiolla. Iso makuupussi taitettiin alle ja loput avattuna peitoksi, kun vaatetta oli riittäävsti, poika pysyi lämpimänä. Viime vuona nukkui veljen kanssa omalla puolella (teltta kaksi kammaria ja eteinen). Yöt oli kylmiä, mutta " siperia opetti" . Olimme keväällä ostaneet oman makuupussin, josta poika oli ylpeä. Ei kuitenkaan olisi halunnut nukkua siinä, kotona tehdystä kuivaharjoituksesta huolimatta. Kun teltassa oli illalla kylmä ja laitoimme pussiin, poika jäi sinne ilman suurempia mukinoita. Ensimmäisen illan kinastelun jälkeen, meni umpisukkeloon ihan mielellään.

Heinäkuussa tarkoitus taas lähteä metsään ja nyt jo poika puhuu, milloin mennään Hossaan. Tossa jo joku aikaisemmin mainitsi hyvän leirintäalueen kriteereitä. Eli rauhallisuus, ehdottomasti hyvät huoltotilat (pesu, sauna, hoitohuone, keitto ja ruokailutila), jokin leikkipaikka (ei tarvit olla " huvipuisto" ), grillipaikka jne.

Meidän perheen suosikki on Metsähallituksen Karhunkainalo Hossassa. Luontoa ja retkeilyaluetta riittä. Leirintäalue on tosi hiljainen ja huoltotilat loistavat!

Hauskoja telttaretkiä kaikille!

Vierailija
7/7 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vuosien telttailukokemukseni (lapsesta asti) ovat opettaneet mm tällaista:

On pari makuupussia mukana jos olen auton kanssa liikkeellä niin voi kostean sään sattuessa välillä vaihtaa kuivempaan.

En pidä varsinaisista makuupusseista vaan peitoista jotka vetoketjun kanssa saa makuupussiksi (ovat tilavampia kuin tavalliset makuupussit).

Tavalliset puuvillavaatteet on huonot alimpana vaatteina. Kun aloin käyttämään flanellipyjamaa niin en sen jälkeen ole palellut vaikka muuta ei olekaan kuin villasukat jalassa ja jotain päässä jos kylmä yllättää.Ennen laitoin kaikenmaailman vaatetusta ja kosteus kun yöllä tuli niin alkoi viluttamaan, mutta tosiaan tuon flanellipyjaman jälkeen ei moista ole tuntunut. Täytynee sellainen varmaan jostain löytää tai ommella pojalle ennen reissua.

Niin ja fleecepeittoa makuualustan päälle niin siinäkään ei tule sellaista kosteata oloa.

Tyynyksi jos tuntuu tarvetta niin flanellia tai fleeceä, myös kosteuden takia.

Kiva kuulla, että on muitakin jotka uskaltautuvat pienten kanssa telttailemaan. Olen saanut lähistöltä kummeksuvia ilmeitä. Suoraan eivät ole kuitenkaan kehdanneet moittia :-) . On se kuitenkin mukavaa opettaa omia juttuja lapselle jos vaikka saisi myöhemminkin matkaseuraa kun yleensä olen ollut yksin liikkeellä. Toki siinä yksin olossakin on nautintonsa...