Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Propral kokemuksia?

Jösses
10.12.2019 |

Moikka!
Kirjoittelin viikko sitten rajusta huimauksesta. Sain tänään kilpirauhasen labratulokset, näytti 0,06 mU/l, eli luultavasti liikatoimintaa (saattaisi selittää huimauksenkin). Sehän lisäsi jo aikaisempaa hermostuneisuutta ja sydämentykytystä, joten otin puolikkaan Propralin (5mg). Propralia minulle määrättiin pari vuotta sitten rytmihäiriöihin, mutta en ole ottanut sitä kuin kerran aikaisemmin, ja silloin ei tullut mitään erikoisia tuntemuksia. Ja pikaisella googlauksella selvisi, että beetasalpaajia käytetään kilpirauhasen liikatoiminnan hoidon yhteydessä.
Mutta nyt.. hyi hirveä mikä olo! Järkyttävä heikotus ja raajat meni veltoksi, sormet ja varpaat jäässä ja muutenkin ihan saakelin kylmä. Soitin päivystävään numeroon kysyäkseni, että kuuluuko tämmöiset oireet tulla, mutta siellä vain vähäteltiin ja takerruttiin rytmihäiriöihin, vaikka yritin selittää että tämä heikotus nyt tässä on ongelmana!!!!
Kädet tärisee niin että on vaikea kirjoittaa..
Muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Onko kokemusta, miten kauan tämä kestää? Yöksi pitäisi lähteä töihinkin..

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään piti esiintyä ja nappasin 40 mg propralia ennen sitä.

Tuo 5mg kuulostaa aika uskomattomalta kyllä minustakin.

Vierailija
22/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kilpparin liikatoimintaan Propralia 40mg x 3 päivässä (tarvittaessa). Käytettyäni sitä n. pari viikkoa säännöllisesti, iski kamala masennus tosi nopeasti ja se onkin yksi Propralin haittavaikutuksista. Masennus helpotti pari päivää Propralin lopetuksen jälkeen. Mutta tuo palelu ja väsymys tulivat myös mulle Propralin kylkiäisenä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota seuraavalla kerralla pienempi annos, puolikas voi riittää hyvin.

Propralin vaikutuksen alaisena ei kannata yrittää rehkiä ja huhkia. Sydän ei lähde mukaan ja koet voimattomuutta ja heikkoutta.

Missään tapauksessa 5mg:aa ei pidä enää puolittaa. Muutenkin sun neuvo rehkimisen välttelystä on täysin väärä, Propralia käyttäessä voi elää, liikkua ja urheilla ihan normaalisti.

Johan nyt. Itse käytin Propralia joskus esiintymisjännitykseen, eikä sen jälkeen kyllä kannattanut mennä lenkille. Ei nimittäin kulkenut, ei sitten yhtään.

Ja annostus on aina yksilökohtainen. Meitä lääkeherkkiä on varmaan muitakin.

Johan nyt itsellesi. Luultavasti olit puhki esiintymisjännityksen, etkä Propralin takia. Urheilen ihan kilpatasolla, eikä kyseinen lääke ole aiheuttanut mulle mitään sivuvaikutuksia paljon suuremmasta annostuksesta huolimatta.

Tunnen tyyppisi, kaiken standardi: "Kun minulla toimii näin, ei voi kellään muulla toimia toisin."

Vierailija
24/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin kilpirauhasen liikatoiminnan aikana Orlocia. En huomannut sivuvaikutuksia. Propralia on annettu paniikkiin, en ole huomannut mitään vaikutusta ainakaan itse vaivaan, jotensen käyttö jäänyt vähäiseksi.

Vierailija
25/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral on yleensä aika hyvin siedetty lääke moneenkin vaivaan ja sitä käytetään myös tasaamaan mieltä. Eli sopii joillekin henkiseen ahdistukseen jos on liikaa paineita ja mietittävää.

Itse otan silloin tällöin 20mg eli puolikas 40mg tabletista. Ei ole mitään pahaa sanottavaa ja olen kiitollinen kun on olemassa helppo apu. Lääkekin on yksi halvimmista mitä tiedän.

Vierailija
26/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut ihan hyviä kokemuksia propraalista. Ei mitään sivuoireita.

Sama mulla. Tasaa pulssin kun on ahdistusta. Ja olen poikkeuksellisen herkkä lääkkeille, niin sen takia ihmettelen, etten ole saanut mitään sivuoireita.

Vierailija
27/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Propralia parikymmentä vuotta säännöllisesti rytmihäiriöihin, verenpaineeseen ja jännitykseen. Annostus on 1 - 3 x 40 mg päivässä, joskus voin joutua ottamaan jopa 4 x 40 mg, jos oikein jännittävä päivä on tiedossa kuten esim. lääkärissä käynti. Palelee jatkuvasti ja valkosormisuutta on ollut kymmenisen vuotta. En tiedä johtuuko se Propralista. Muita sivuvaikutuksia ei ole paitsi tietysti se, että käyn vähän hitaalla, siis fyysisesti. En hikoile juuri lainkaan, mutta en hikoillut ennen Propralin käytön aloittamistakaan, joten hikoilemattomuus ei mulla johdu Propralista.

Vierailija
28/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vastaavasta annoksesta samantapaisia oireita: hyvin veemäinen olo, mutta kun silloin soittelin päivystykseen, sanoivat, että on sen verta lyhytvaikutteinen, että menee pahimmat oireet parissa tunnissa ohi ja oikeassa toki olivat. Koitin silloin kotona seisoskella ja puuhailla seisten jotain, niin ei ollut niin törkeä olo. Nyttemmin olen käyttänyt Emconcoria pienintä mahd. annosta. Se on sopinut itselleni paljon paremmin ilmeisesti, koska on sydänselektiivinen eli vaikuttaa oikeastaan vain sydämeen. Propral rauhoittaa hermostoa hieman yleisemmin ja itselle se ei sopinut. Siis lievään kilpirauhasen liikatoiminta oireiluun mulla tuo Emconcor. Hyvä myös siksi, että on pitkävaikutteinen niin vain kerran päivässä piti ottaa. Yksilöllisiä nämä, mutta yleensä toki hyvin siedetty tuo Propral; miehenikin syö 40 mg/pvä kahdessa osassa.

Vierailija
29/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Propralin vaikutuksen alaisena ei kannata yrittää rehkiä ja huhkia. Sydän ei lähde mukaan ja koet voimattomuutta ja heikkoutta.

Missään tapauksessa 5mg:aa ei pidä enää puolittaa. Muutenkin sun neuvo rehkimisen välttelystä on täysin väärä, Propralia käyttäessä voi elää, liikkua ja urheilla ihan normaalisti.

Johan nyt. Itse käytin Propralia joskus esiintymisjännitykseen, eikä sen jälkeen kyllä kannattanut mennä lenkille. Ei nimittäin kulkenut, ei sitten yhtään.

Ja annostus on aina yksilökohtainen. Meitä lääkeherkkiä on varmaan muitakin.

Johan nyt itsellesi. Luultavasti olit puhki esiintymisjännityksen, etkä Propralin takia. Urheilen ihan kilpatasolla, eikä kyseinen lääke ole aiheuttanut mulle mitään sivuvaikutuksia paljon suuremmasta annostuksesta huolimatta.

Syöt sitä propralia varmaan jostain syystä. Terveen urheilijan syke tai verenpaine saattaa helposti laskea sen kanssa vaarallisen alas, paha olo ja tajun lähteminen on täysin mahdollista. Ei sulle olisi määrätty korkeaa annosta jos tuo olisi vaarana, ja ehkä sitä on vähitellen nostettukin ja haettu sopivaa. Mulle sanoi lääkäri, että etenkin lääkettä aloitellessa ja jos verenpaine on ollut alhainen pitää kokeilla urheilua propranololin kanssa tosi varovasti.

Ap, kaverillani kesti koko yön hikoilu ja kuolemalta tuntuminen.  Propralin puoliintumisaika on 4-5 tuntia ja sun annos hyvin pieni joten sen voisi toivoa menevän ohi tuota nopeammin. Toivottavasti antoivat sulle edes jotain ohjeita sieltä, nuo kuulostaa ikäviltä sivuvaikutuksilta ja mua ärsyttäisi olla yksin kotona jos en voisi tuollaisten takia mennä nukkumaan.

Vierailija
30/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei sovi kaikki samat lääkkeet. Sivuoireesi kuulostaa pahoilta. Olisin uudestaan lääkäriin yhteydessä. (oletko hoidossa sisätautien erikoislääkärissä kilpirauhasen liikatoiminnan takia?)

Itselläni on kilpirauhasen liikatoiminta (aluksi oli voimakas). Syke oli myös todella korkea + muita sydänoireita. verenpaine ei juuri koholla.

Olen syönyt beetasalpaajaa Bisoprolol KrKa 5 mg. Puolikkaan päivässä. Määrättiin 1 päivässä, mutta kokonainen aiheutti huimausta ja heikkoutta. Puolikkaalla ei ikäviä sivuoireita.

Lisäksi syön kilpirauhaslääkettä. Thyrazol määrättiin ensin. Siitä tuli voimakkaita haittavaikutuksia, lääke vaihdettiin Propyciliin, josta ei ole tullut sivuvaikutuksia.

Tsemppiä! Toivon että sulle löytyy myös sopivat lääkkeet ja annostus.

(Mulle ei myöskään sopinut kilpirauhasen liikatoiminnasta johtuviin nukkumisongelmiiin määrätty nukahtamiseen tarkoitettu rauhoittava lääke (Opamox) eikä myöskään nukahtamislääke, kun vaihdettiin (Imovane). Aiheutti voimakkaita masennuksen, lamaannuksen ja ahdistuksen tunteita. Nämä haittavaikutukset loppui kun lopetin aina ko. lääkkeen syönnin. )

Kaikille nyt vaan ei sovi samat lääkkeet. Onneksi lääkkeissä on usein vaihtoehtoja tarjolla.

Vierailija
31/42 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla samaan syyhyn kuin aloittajalla ja propral 5mg ei vaikuta juuri mitenkään vielä, noin 20 mg on aika sopiva.

Lääkäri määrittää jokaiselle sopivan annostuksen muiden sairauksien ym. mukaan. Itselläni on juuri tuo 5mg, kuten aloittajallakin ja suositetaan puolittamaan. Lääke on minulla määrätty sydämen lisälyönteihin joita joskus tulee, mutta kun sykkeeni on muutoin matala, ja varsinkin leposyke , niin voin ottaa vain puolikkaan ja iltaisin en sitäkään, koska  yöaikaan sykkeeni on todella matala.

Ja kyllä minulle on sanottu ettei esim. lenkille lähtiessä pidä ottaa lainkaan ja olen kyllä huomannut että Propral estää sykkeen nousemisen, kuten kuuluukin, jolloin mikään sykettä kohottava liikunta ei onnistu lääkkeen oton jälkeen.

Vierailija
32/42 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut esiintymisjännitykseen 20 mg. Tämä on erinomainen lääke, koska se vie käsien vapinan ja tärinän pois, mutta ei vaikuta aivotoimintaan kuten jotkut rauhoittavat. Mitään sivuoireita ei ole ollut. 

Vierailija
33/42 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni kyynärpäästä ja polvista asti turraksi ja viileäksi ääreisosat. Sain myös painajaisia. Propral ja Spesicor.

Vierailija
34/42 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt Propralia parikymmentä vuotta säännöllisesti rytmihäiriöihin, verenpaineeseen ja jännitykseen. Annostus on 1 - 3 x 40 mg päivässä, joskus voin joutua ottamaan jopa 4 x 40 mg, jos oikein jännittävä päivä on tiedossa kuten esim. lääkärissä käynti. Palelee jatkuvasti ja valkosormisuutta on ollut kymmenisen vuotta. En tiedä johtuuko se Propralista. Muita sivuvaikutuksia ei ole paitsi tietysti se, että käyn vähän hitaalla, siis fyysisesti. En hikoile juuri lainkaan, mutta en hikoillut ennen Propralin käytön aloittamistakaan, joten hikoilemattomuus ei mulla johdu Propralista.

Hikoilemattomuus monella kilpirauhasen vajaatoimintaa, onko tutkittu?

Vierailija
35/42 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi urheilla, mutta tehot ovat hukassa. Juuri tästä syystä en tykkää syödä Propralia treenipäivinä ennen harjoitusta.

Aerobisessa tavallinen treeni tuntuu eittäin vaikealta ja puntilla ei rauta nouse normaaliin tapaan.

Vierailija
36/42 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Propranololi - http://tonzes.com/propranololfi.htm Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti. 

Vierailija
37/42 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kuitenkin varsin lyhytvaikutteinen lääke, eli vaikutus häviää parissa tunnissa.

Mulla menee 40 mg migreeniin ja sydämen tykytyksiin. Sivuoireena ääretön väsyminen ja vesiripuli, eli en oikein mielelläni sitä ota.

Vierailija
38/42 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä hikoaa järkyttävästi...

Vierailija
39/42 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sain myös. Huimannut viikkoja ja pari paniikkikohtausta saanut kuukaus pari sitten. Toivottavasti nämä auttaa oloon.

Vierailija
40/42 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle syötetään tätä paniikkihäiriöön. Nyt syöttävät osastolla 20mg. Oon ihan löysä, syke 47.

Normaalisti urheilen, mutta miten se nyt tässä onnistuu kun pyörryttävä ja syke ei nouse millään?