Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki on kuntouttavassa työtoiminnassa?

Vierailija
10.12.2019 |

Miksi ihmeessä tehdä oikeita töitä jos siitä ei saa oikeaa palkkaa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä jutuista kannata järkeä etsiä.

Vierailija
2/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tulee karenssia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmat ei uskalla palkata niin pitää olla muita väyliä kuntoutua.

Vierailija
4/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuntouttavassa työtoiminnassa vanhainkodissa. Ulkoilutin vanhuksia, pelasin pelejä, laulettiin yhdessä, pidin hyväkuntoisimmille runopiirejä ym. Olin se, jolla on aikaa jutella. Mitä sain itse? Paljonkin. En jumahtanut kotiin. Tutustuin muihin talon työntekijöihin. Koin olevani hyödyksi. Olin työssä vain kahtena päivänä viikossa mutta se piti minut elämässä kiinni tuona vaikeana aikana. Nyt olen saanut vakituisen työn, joka vastaa koulutustani. Olen hyvin kiitollinen tästä kuntoutusjaksosta!

Vierailija
5/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon porukkaa, joilla on hyvin heikko työhistoria. Ikää saattaa olla jo keski-ikää myöten, mutta ei mitään tai hyvin vähän työhistoriaa. Tällaista henkilöä ei kukaan palkkaa eikä tällaisella henkilöllä ole mitään käsitystä työelämästä. On hyvä aktivoida tämä henkilö hetkeksi tekemään jotain yleishyödyllistä. Samalla voidaan katsoa onko missä kunnossa, tarvitseeko vaikkapa lääkäriä tai sosiaaliohjaajaa ja olisiko mitenkään koulutettavissa oikeisiin töihin. 

Vierailija
6/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuntouttavassa työtoiminnassa vanhainkodissa. Ulkoilutin vanhuksia, pelasin pelejä, laulettiin yhdessä, pidin hyväkuntoisimmille runopiirejä ym. Olin se, jolla on aikaa jutella. Mitä sain itse? Paljonkin. En jumahtanut kotiin. Tutustuin muihin talon työntekijöihin. Koin olevani hyödyksi. Olin työssä vain kahtena päivänä viikossa mutta se piti minut elämässä kiinni tuona vaikeana aikana. Nyt olen saanut vakituisen työn, joka vastaa koulutustani. Olen hyvin kiitollinen tästä kuntoutusjaksosta!

Vierailija
7/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset olisi voinut olla osa-aikatyössä vanhainkodissa?

Vierailija
8/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Sama juttu kuin sivarin kanssa

Vierailija
9/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavassa työtoiminnassa on paljonkin järkeä, jos se on toteutettu ja kohdennettu oikein.

Kunty on tarkoitettu vajaatyökykyisille, pitkään työttömänä olleille ihmisille osittain palauttamaan ja lisäämään työkykyä.

Olen itse ollut yksikössä, joka on tarjonnut kuntouttavaa työtä sitä tarvitseville. Hyödyt ovat olleet osallistujille merkittäviä: he ovat päässeet pois kotoa, osaksi työpaikan sosiaalista yhteisöä, pääsivät tekemään hyödyllistä työtä (vähemmän vaativaa työtä kuin vakituisilla; vaatimukset joustavammat), saivat oppia uusia asioita.

Tietysti he saivat myös sen pienen rahallisen korvauksen (9€/kk) sekä ainakin tässä kaupungissa yli 2 km  päässä työtoimintapaikalta asuvat saivat maksutta myös lähiliikenteen kuukausikortin.

Vierailija
10/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa työtoiminnassa on paljonkin järkeä, jos se on toteutettu ja kohdennettu oikein.

Kunty on tarkoitettu vajaatyökykyisille, pitkään työttömänä olleille ihmisille osittain palauttamaan ja lisäämään työkykyä.

Olen itse ollut yksikössä, joka on tarjonnut kuntouttavaa työtä sitä tarvitseville. Hyödyt ovat olleet osallistujille merkittäviä: he ovat päässeet pois kotoa, osaksi työpaikan sosiaalista yhteisöä, pääsivät tekemään hyödyllistä työtä (vähemmän vaativaa työtä kuin vakituisilla; vaatimukset joustavammat), saivat oppia uusia asioita.

Tietysti he saivat myös sen pienen rahallisen korvauksen (9€/kk) sekä ainakin tässä kaupungissa yli 2 km  päässä työtoimintapaikalta asuvat saivat maksutta myös lähiliikenteen kuukausikortin.

Korjaus edelliseen, tietenkin korvaus 9€/työtoimintapäivä.

Vierailija
11/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuntouttava voi parhaimmillaan lisätä elämänhallintaa ja kuntouttaa. Hyötyjiä vain on tosi harvassa. Varsinaiseen työllistymiseen se ei kyllä pätkääkään auta.

Vierailija
12/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska paikalla ei ole varaa palkata  oikeaa työntekijää tuollaiseen ja tuollaista työnkuvaa ei ole myöskään oikeasti olemassa. Hoitopaikoissa henkilöstö on aina minimissä.

Vierailija
13/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmin kuntouttavan työtoiminnan kannalla kun joku aikuisille soviteltu 2 vuoden ammatikoulututkinto etänä, mikä jo lähtökohtaisestikin vähän vitsiltä kalskahtava.

Vierailija
14/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin se on oikein hyvä juttu. Alkoholisoitunut kaverini pääsi takaisin elämän syrjään kiinni, kun kävi säännöllisesti kuntouttavassa työtoiminnassa ja sai lopulta asiansa kuntoon.

Vierailija
15/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska paikalla ei ole varaa palkata  oikeaa työntekijää tuollaiseen ja tuollaista työnkuvaa ei ole myöskään oikeasti olemassa. Hoitopaikoissa henkilöstö on aina minimissä.

Lisätään vielä, että Suomessa ei systeemi toimi niin, että otetaan kadulta joku töihin ilman koulutusta vaan että koulutettu henkilö palkataan tiettyyn toimenkuvaan ja hän saa sitä palkkaa, mitä koulutuskin vastaa.

Vierailija
16/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos cv:ssä maininta kuntouttavasta työtoiminnasta, niin kyllä se työnantajan mielestä merkkaa henkilöllä olevan päihde tai rikostaustaa tai mielenterveysongelmia.  Ja normaaleilla työpaikoilla, joissa kuntouttavassa olevia on, heitä pidetään automaattisesti vähintään alkkiksina. 

Vierailija
17/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos cv:ssä maininta kuntouttavasta työtoiminnasta, niin kyllä se työnantajan mielestä merkkaa henkilöllä olevan päihde tai rikostaustaa tai mielenterveysongelmia.  Ja normaaleilla työpaikoilla, joissa kuntouttavassa olevia on, heitä pidetään automaattisesti vähintään alkkiksina. 

Sitten ihmetellään miksi nuoria joutuu masennuksen takia mmt syistä eläkkeelle. Ei anneta edes mahdollisuutta kuntoutua vaan leimataan loppuiäksi. Itse koen masentuneena vieraaksi sen, että minun rinnastetaan esim. huumeidenkäyttäjiin tai rikollisiin.

Vierailija
18/18 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava on tarkoitettu henkilöille joiden työkyky on syystä tai toisesta vajentunut. Tuossa muodossa siinä on järkeä. Järki ja hyöty katoaa kun siihen lainvastaisesti jopa kiristetään karenssin uhalla työkykyisiä. Esimerkkejä löytyy jo ympäri Suomea kuinka nämä työpajat ovat toiminnallaan pakottaneet pieniä firmoja pois markkinoilta.