Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piristävä joululahja masentuneelle ukille?

Vierailija
09.12.2019 |

Kaipaan kovasti lahjavinkkejä ukilleni, joka on pian menettämässä ajokorttinsa ja toimintakuntoaan muutenkin pikku hiljaa. Tuntuu hieman ankealta antaa lahjaksi kotitossuja tai etenkään konjakkipulloa, koska alkoholinkin kanssa on vähän hankaluuksia. Auttakaa ystävät hyvät 😊

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mikään lahja auttaa. Läheisten läsnäolo voisi toimia paremmin, siis muutenkin kuin jouluna. Toki jos asuu kaukana, niin ei kai sekään onnistu.

Vierailija
2/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristikko/sudoku-vuosikirja. Jotain itse tehtyä pientä herkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota läsnäoloa minäkin ehdotan.

Vierailija
4/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummelia

Vierailija
5/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain yhdessä tekemistä. Ilahtuisi varmaan jos ymmärtäisi ettei yhdessäolo ole mikään juhlapyhien velvollisuus.

Esim. ostakaa hänelle museolahjakortti ja käytte hänen mukanaan museoissa. Tai vaikkapa liput teatteriin. Jotain helppoa ja kevyttä puuhaa mitä voi tehdä yhdessä. :)

Vierailija
6/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ukki piristyi kissasta ihan hirveän paljon. Kuljettaa sitä ulkona valjaissa ja hoitaa tosi tunnollisesti. Oikeastaan hän muuttui kuin eri ihmiseksi kissan myötä, on paljon iloisempi kaikin puolin.

Vierailija
7/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä aikaa ja tekemistä. Yhdessä teatteriin, konserttiin ja vaikka syömään ravintolaan.

Vierailija
8/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ukki piristyi kissasta ihan hirveän paljon. Kuljettaa sitä ulkona valjaissa ja hoitaa tosi tunnollisesti. Oikeastaan hän muuttui kuin eri ihmiseksi kissan myötä, on paljon iloisempi kaikin puolin.

Jatkan vielä tähän, että myös sun ukkia saattaa pohjimmiltaan vaivata se, ettei hän koe enää itseään tarpeelliseksi. Siksi mun ukkia auttoi nimenomaan lemmikkikissa, josta hän voi pitää huolta:)

Vierailija
9/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteistä aikaa ja tekemistä. Yhdessä teatteriin, konserttiin ja vaikka syömään ravintolaan.

tai joulukirkkoon:)

Vierailija
10/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjakaupoissa oon nähnyt sellaisen kirjan kuin ”Kerro minulle tarinasi isoisä”. Sellainen voisi viedä ajatukset muuhun kuin ajokorttiin tms. Ukki voisi uppoutua oman elämänsä historiaan ja omiin hyviin muistoihinsa, ja ehkä jopa sitä kautta alkaa tervehtymään apatiasta.? Ja olkaa aidosti kiinnostuneita niistä ukin muistoista ja tarinoista. Käykää vaikka pyhien aikana yhdessä läpi kirjan sivuja ja juttuja. 🙂

(Niitä on siis muitakin, esim. Kerro tarinasi äiti, isä ja isoäiti, ja prismassakin niitä on.)

Tsemppiä teille ja mukavaa joulua. Yhdessäolo ja ne leffa/teatteri ja ravintolareissurkin kuulostaa mukavilta, jos ukkosi vaan jaksaa vielä liikkua. Oma mummi myös aika samassa tilanteessa, mutta huono liikkumaan jalkojen sänkyjen vuoksi, niin ilahtui valtavasti tuosta kirjasta. Ja jos käsiala vapisevat, niin voitte tarjoutua olemaan vaikka kirjurina?💕

Vierailija
11/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä johtui seniorin masennus eri syystä, lähti hieman helpottumaan kun saatiin se "huijattua" meille kahvittelemaan muulloinkin kun vain juhlapyhinä. Aloitettiin ihan vaan pienillä tekosyillä, heittäydyttiin osaamattomiksi lampun palaneen polttimon vaihtamisessa yms. Perusideana kuitenkin se, että saatiin se ulos kuorestaan sen verran, että se huomasi olon paranevan kun touhuili tai vaan istuskeli neuvomassa meitä puupäitä, ja nykyisin ehdottaa jo itsekin kahvittelua kun alkaa pipo kiristämään.

Yhdessäoloa, ja sillä tavoin ettei ota esiin niitä asioita mitkä masentaa ellei ukki niistä itse tahdo jutella. Silloinkaan ei kannata mennä mukaan jankkaamiseen, vaan ohjata jutut pikkuhiljaa positiivisemmalle raiteelle.

Vierailija
12/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ukki on harrastanut aiemmin? Kuunteliko musiikkia, kalastanut, seurannut urheilua...? Vie ukkisi konserttiin, pilkille tms. Varmaan läsnäolo on merkittävintä, mutta se on kaikille helpompaa jossain hänelle kiinnostavassa aktiviteetissa. Tuon ikäpolven miehet ei paljon tunteistaan, tarpeistaan tai toiveistaan läppää heitä. Sydän voi kuitenkin pakahtua onnesta, jos hänelle jotain järjestät.

Vierailija
13/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmintä kättä

Vierailija
14/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkahoito, kylpylä, hieronta.

Vierailija
15/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruuden musiikkia.

Vierailija
16/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista luvata kuskata häntä yhteislaulutilaisuuksiin. 

Vierailija
17/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiinitabletteja

Vierailija
18/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ,olet ollut tähän asti niin kiireinen ,ette ole soittanut kuin joskus hänelle, niin piristävin joululahja olisi lupaus , että soittaisit hänelle vähintään kaksi kertaa viikossa. Jos ei muuta juttua, niin kerrot oman päivän tapahtumia ja kuuntelet häntä.

Lienee yksinäinen ja se tekee apaattiseksi.

Vierailija
19/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä "lainasin" 70++ vanhemmilleni koirani ja 3vuoden jälkeen eivät muusta enää juurikaan puhukkaan ja moppe kyllä viihtyy. Asun lähellä että tekemisissä ollaan lähes päivittäin. Eli jos mahdollista lemmikkiin niin aika moni vanhempikin niistä pitää ja saa iloa. Maksan kulut kyllä ihan itse ja vietän aikaa kaikkien kanssa.

Vierailija
20/22 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä johtui seniorin masennus eri syystä, lähti hieman helpottumaan kun saatiin se "huijattua" meille kahvittelemaan muulloinkin kun vain juhlapyhinä. Aloitettiin ihan vaan pienillä tekosyillä, heittäydyttiin osaamattomiksi lampun palaneen polttimon vaihtamisessa yms. Perusideana kuitenkin se, että saatiin se ulos kuorestaan sen verran, että se huomasi olon paranevan kun touhuili tai vaan istuskeli neuvomassa meitä puupäitä, ja nykyisin ehdottaa jo itsekin kahvittelua kun alkaa pipo kiristämään.

Yhdessäoloa, ja sillä tavoin ettei ota esiin niitä asioita mitkä masentaa ellei ukki niistä itse tahdo jutella. Silloinkaan ei kannata mennä mukaan jankkaamiseen, vaan ohjata jutut pikkuhiljaa positiivisemmalle raiteelle.

Tuossapa oli hyvä ehdotus. Ei se yks paketti aattona tee häntä iloiseksi, vaan juuri tuollainen muistaminen pitkin vuotta ja säännöllisesti. Silloin hänellä on jotain mieluista, mitä odottaa- eikä maksa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan