Yksinhuoltaja ja työaika
Hei millaisia työaikoja teette, jos olette yksinhuoltajia?
Oma työni alkaa klo 7, toki loppuu aikaisin mutta on tämä raskasta. Lapsi pitää herättää jo 5:40, että ehdin töihin.
Onko työnantajalla mitään velvollisuutta joustaa ja tarjota toista työaikaa? Meillä olisi avoinna paikkoja missä työ alkaa klo 8. Kovinkaan innostuneita ei olla palkkaamisessa. Joutuisin vaihtamaan osastoa ja minun tilalle pitäisi löytää toinen.
Kommentit (15)
Vietkö lapsen kouluun vai miksi sen pitää noin aikaisin herätä? Omatkin vanhemmat meni töihin klo 7 ja hyvin osasin itsenäisesti aamutoimet hoitaa, ikinä en omaa syytä koulusta myöhästynyt. Niin ja kävin koulut ennen kännykkäaikaa.
Minä sain aikanaa jouston siihen, että minun ei tarvinnut tehdä ihan viimeisintä vuoroa töissäni. eli en koskaan tehnyt 17.10 vuoroa,vaan pääsin lähtemään 16.45
Mutta toisinpäin taas sitten muissa vuoroissa suostuin aina olemaan pidemmän vuoron, eli tulin joko aiemmin tai lähdin myöhemmin
Työvuoroni alkoivat 6.00-9.20 ja loppuivat siis 13.40-16.45
Joskus toki oli myös iltapalavereita, mutta niihin onneksi sain tiedon hyvissä ajoin, niin oli mahdollista hankkia hoitaja lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vietkö lapsen kouluun vai miksi sen pitää noin aikaisin herätä? Omatkin vanhemmat meni töihin klo 7 ja hyvin osasin itsenäisesti aamutoimet hoitaa, ikinä en omaa syytä koulusta myöhästynyt. Niin ja kävin koulut ennen kännykkäaikaa.
Eiköhän ap:n lapsi ole niin pieni että hänet pitää viedä päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain aikanaa jouston siihen, että minun ei tarvinnut tehdä ihan viimeisintä vuoroa töissäni. eli en koskaan tehnyt 17.10 vuoroa,vaan pääsin lähtemään 16.45
Mutta toisinpäin taas sitten muissa vuoroissa suostuin aina olemaan pidemmän vuoron, eli tulin joko aiemmin tai lähdin myöhemmin
Työvuoroni alkoivat 6.00-9.20 ja loppuivat siis 13.40-16.45
Joskus toki oli myös iltapalavereita, mutta niihin onneksi sain tiedon hyvissä ajoin, niin oli mahdollista hankkia hoitaja lapselle.
ja pääsin siis siksi aiemmin, että ehdin hakemaan lapseni ennen kuin päiväkoti meni kiinni.
Olin itse päiväkodissa töissä joten siksi varmaan tuohon löytyi ymmärrystä. ja tein tuota tosiaan vain vajaan vuoden. Muulloin kyllä kaikkia vuoroja, kun lapsi sitten lähti kouluun
Olet siis nähtävästi ap alle kouluikäisen äiti?
Olisiko mitenkään taloudellisesti mahdollista että tekisit lyhennettyä työpäivää niin että lyhennys olisi sieltä päivän alkupäästä. 6h/vrk klo 9-15 tai edes 8-14.
Työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta joustaa. En edes ymmärrä, miksi pitäisi olla. Olen ollut samassa tilanteessa kahden lapsen kanssa, muuta siitäkin selvittiin.
Ap tässä. Teen lyhennettyä 6h/pv. Työn luonteen takia oltava töissä klo 7.
Esimies keväällä sanoi, ettei tilalleni saada helposti toista henkilöä. Alan olla jo aika loppu. Sentään joustettiin siten, että saan tehdä lyhennettyä. Tosin ei tässä kauhean leveästi eleillä. Lapselle saan tarvittavat ostettua.
Mielellään tekisin pidemmän päivän, jos työ alkaisi klo 8. Lapseni on 5v.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis nähtävästi ap alle kouluikäisen äiti?
Olisiko mitenkään taloudellisesti mahdollista että tekisit lyhennettyä työpäivää niin että lyhennys olisi sieltä päivän alkupäästä. 6h/vrk klo 9-15 tai edes 8-14.
Tämä tuli mullakin mieleeni. Lain mukaanhan eskari- 2. luokkalaisen vanhemmalla on oikeus lyhennettyyn työviikkoon.
Mulla ei ole työvuorolistoja ja työpäivät alkaa aamuyöllä tai yöllä ja kestää sen 10-15h. Lapset on nyt jo isoja, mutta pienempänä asuivat isällään niin kauan kunnes kouluun menivät ja sen jälkeen olivat aina keskenään kun olin töissä. Ainoa jousto jota työnantaja antoi oli se, että sain kieltäytyä niistä keikoista, joissa olisi pitänyt yöpyä töissä.
Ehkä ap:lle olisi parempi tehdä 4vrk/vko töitä kuin 6h/pvä jos tuo 6h ei auta mitenkään. Silloin sentään saisitte nukkua pitempään kolmena päivänä viikossa.
Aikaisemmin nukkumaan.
Teen itse 8-16 työaikaa. Jos tekisin 7-15 heräisimme vaan aikaisemmin. En ymmärrä, miten tuo yksi tunti voi olla kynnyskysymys? Teillä on vastaavasti iltapäivästä ja illasta paljon vapaa-aikaa.
Monissa työpaikoissa työt alkaa klo 6 aamulla.
On se ihan eri mennä 8 kun on jo vähän valoisampaa töihin kuin 7. Ja en ole aamuihminen. Ja hirveetä herättää lapsi 5.30-5.40. Mun lapsi on ainoa joka tulee tuohon aikaan päiväkotiin.
Piru työnantajana minkäs teet. Ap
Mihin aikaan se lapsi on päiväkodissa? 6:30? Meillä mies menee töihin klo 5.30, minä klo 7 eikä ole käynyt mielessä, että lapsen takia pitäisi saada toisenlaiset vuorot (niitä ei ole). Ap menee aikaisemmin illalla nukkumaan.
Tai miten olisi siskoni työvuorot, klo 10/12 - 18:30/20:30. Siinä on yh:lla tekemistä, että saa lapselle jonkun harrastuksen, kun äiti on aina illalla töissä.
Voit itse ottaa asian esille töissä ja hakea siirtoa toisiin tehtäviin mutta ei taida olla mitään velvoitetta työnantajalla suostua tähän. Mutta eihän sitä tiedä jos suostuvatkin eli kannattaa ainakin kysyä.