Onko kolmen kielen opiskelu mahdotonta?
Oon siis kiinnostunut somalin, hindin ja kiinan kielistä ja olen netistä löytänyt kohtuu hinnalla kyseisten kielten oppikorjoja, mutta minua vähän huolestuttaa että kolmen kielen opiskelu samanaikaisesti on liian raskasta. Mitä mieltä olette asiasta?
Kommentit (33)
Kolme täysin erilaista kieltä, en aloittaisi samaan aikaan. Miksi edes haluaisit opiskella niitä juuri samaan aikaan? Mihin tarvitset tai haluat käyttää juuri noita kolmea kieltä? Millainen kielitausta sinulla on ennestään, montako kieltä puhut/osaat?
Kolme täysin erilaisen kielen opiskelu mahdollistaa ainakin sen, etteivät sotkeudu toisiinsa sanojen ym. kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme täysin erilaista kieltä, en aloittaisi samaan aikaan. Miksi edes haluaisit opiskella niitä juuri samaan aikaan? Mihin tarvitset tai haluat käyttää juuri noita kolmea kieltä? Millainen kielitausta sinulla on ennestään, montako kieltä puhut/osaat?
Minä pidän kiinalaisesta, intialaisesta ja afrikkalaisesta kulttuurista ja pidän vain kielten opiskelusta. En tiedä miksi. Osaan suomen lisäksi englantia, huonosti ruotsia (motivaatiota ei ole löytynyt) ja ranskaa.
Ap
Tuo on liian utopistinen tavoite. Jos vaikka aloittaisit siitä ruotsista
Opiskelin minäkin aikoinaan koulussa neljää kieltä, ruotsi, englanti, saksa ja latina. Itsenäisesti kolmen tuollaisen erikoisen kielen opiskelu on varmasti haastavaa. Jos sisua ja intoa riittää, niin hienoa!
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sitä koulussakin tuli opiskeltua kolmea kieltä yhtä aikaa.
Ei niitä aloitettu samaan aikaan.
Olen yrittänyt yhden kielen alkeiden (ja hiukan enemmänkin) vahvan osaamisen jälkeen opiskella toista, mutta kyllä se on aika hankalaa pitää kaikki mielessä, sanasto erityisesti.
Kun olen tärkeimmässä kielessä tasolla intermediate, aloitan varmaan yhden toisen kielen taas alusta ja jossain vaiheessa jatkan kolmatta kieltä, jossa osaan ihan alkeet.
Helppoa. Koulussakin oli suomi, englanti, ruotsi ja saksa.
Anna mennä vaan! Onpahan kunnollinen haaste, kerro tänne aina kuinka menee. Innostat muitakin.
11 lisää että oppi ranskaa vielä aikuisena et kielipäätä löytyy.
Koulussa aloitetaan suomi ykkösellä, kolmosella englanti tai joku muu vieras kieli. Sitten alkaa viimeistään 7-luokalla ruotsi, kasilla joko saksa, ranska tai joku muu. Lukiossa voi valita vielä neljännen kielen. Erikseen on nää jotka aloittaa pitkän ruotsin lukemisen jo muita aiemmin ja samaan aikaan heillä enkkua ja suomea. Esim mun tytär teki näin. Otti vielä myöhemmin saksan ja lukiossa aloitti espanjan. Oli jo lapsena ulkomailla asunut ja kävi suomi-ranska tarhaa ja suomi-amerikka leikkikoulua. Valmistui kuusivuotiaana kaksi kielisestä esikoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa aloitetaan suomi ykkösellä, kolmosella englanti tai joku muu vieras kieli. Sitten alkaa viimeistään 7-luokalla ruotsi, kasilla joko saksa, ranska tai joku muu. Lukiossa voi valita vielä neljännen kielen. Erikseen on nää jotka aloittaa pitkän ruotsin lukemisen jo muita aiemmin ja samaan aikaan heillä enkkua ja suomea. Esim mun tytär teki näin. Otti vielä myöhemmin saksan ja lukiossa aloitti espanjan. Oli jo lapsena ulkomailla asunut ja kävi suomi-ranska tarhaa ja suomi-amerikka leikkikoulua. Valmistui kuusivuotiaana kaksi kielisestä esikoulusta.
Kaikki sukulaiskieliä toisin kuin ap.n mainitsemat, jotka ovat kaikki täysin eri kieliryhmistä eri kirjoitusjärjestelmineen.
Kyllähän se mahdollista on, mutta kysyy motivaatiota ja aikaa.
Ihmisestähän se on kiinni, kielipäästä ja motivaatiosta.
Poika opiskeli peruskoulussa 5 kieltä eli äidinkieltä (suomi), englantia alk.3lk, saksaa alk.4lk, ruotsia alk.7lk ja sitten vielä venäjää alk.8lk ja kaikissa oli 9lk päättötod nro10.
Lukiossa jätti sitten venäjän pois ajankäytön vuoksi, koska otti/ottanut kaikki mahd kurssit /ekstraa pitkästä matematiikasta, fy/ke:sta ja biologiasta. On siis 3lk lukiossa nyt.
Tosiaan, erityisen hankalaa opiskella montaa samaan aikaan, kun on eri kirjoitusjärjestelmiä ja aivan eri kieliryhmiä.
Kiinassa sulla on oma iso työnsä jo merkkien opettelussa. Tosin kiinan kielioppi onkin vastaavasti melko helppo, mutta et vain pysty lukemaan tai kirjoittamaan sanaakaan osaamatta merkkejä, toisin kuin vaikka japanissa jossa on kanjien lisäksi myös yksinkertaisemmat merkit joilla pääsee alkuun.
Oletan hindin olevan kuin korea tai venäjä ja helpompi opetella kirjoittamaan, mutta kyllä sekin jotain vaatii ja hindi kai on muuten aika hankalaa.
Ap.n näyttö ei ole vakuuttava. Eli hänen kohdallaan sanoisin, ettei ole mahdollista. Toki jos opettelee esim vain perusfraasit eikä kirjoitusta, niin eri juttu.
Onnea matkaan kuitenkin.
Anna mennä! Jos tuntuu rankalta niin jätä yksi kieli vähemmälle. Sitä sinä tulet eniten katumaan, jos et edes yritä!
Minulle sanoi lääkäri aikoinaan, ettei ollut viisasta lopettaa tupakointia ja alkoholin käyttöä sekä ruveta laihduttamaan samaan aikaan. Onneksi en tiennyt :D Kyllä nyt naurattaa.
No kyllähän sitä koulussakin tuli opiskeltua kolmea kieltä yhtä aikaa.