Kaverini OCD (pakko-oireinen häiriö) ja häpeä
Kaverini kertoi minulle hiljaittain kärsineensä jo nuoruudesta asti OCD.sta. Tää antoi selityksen monelle asialle, mikä mua hänen käytöksessään on mietityttänyt.
Hänellä on todella silmiinpistäviä oireita ja huomaan julkisilla paikoilla liikkuessa, että ihmiset yleensä katsovat kaveriani pitkään. Jää esim. jumittamaan askeleissa. Asiakaspalvelutilanteissa tapahtuu välillä kiusallisia hetkiä. Kaverini menee tiskille, alkaa siinäkin ikään kuin jumittaa. Ei yleensä vastaa myyjän tervehdykseen heti, vaan saattaa olla ihan kuin muissa maailmoissa.
Onko teillä, jotka itse tästä sairaudesta kärsitte tai joku läheisenne kärsii, neuvoa miten itse kannattaisi käyttäytyä tollaisissa tilanteissa? Pitäisikö mennä siihen auttamaan esim. ruokaa tilatessa vai mitä? Ja tajuaako sairaudesta kärsivä, että hänen käyttäytyminen näyttäytyy muille hyvin poikkeavalta? Nolottaa sanoa, että joskus tunnen häpeää kaverini puolesta, koska asiakaspalvelija pitävät häntä varmasti epäkohteliaana/aineissa olevana.
Onko teillä, jotka itse tästä sairaudesta kärsitte tai joku läheisenne kärsii, neuvoa miten itse kannattaisi käyttäytyä tollaisissa tilanteissa? -> Ole ihan vaan oma itsesi.
Pitäisikö mennä siihen auttamaan esim. ruokaa tilatessa vai mitä? -> Ei, ellei kaveri pyydä.
Ja tajuaako sairaudesta kärsivä, että hänen käyttäytyminen näyttäytyy muille hyvin poikkeavalta? -> Kyllä tajuaa.