Typerimmät & vaikeimmat ostajat nettikirppiksellä. Kerrotaan kokemuksia!
Netissä myyminen on ajatuksena helppo mutta ei välttämättä aina sitten enää kun pitäisi toteuttaa ne kaupat. Kertokaa kokemuksianne minkälaisia ostajia olette kohdanneet.
Aloitan omilla viimeaikaisilla kokemuksilla:
1. Myynnissä takki, ilmoituksessa lukee selvästi että on uusi ja käyttämätön, hinta 50e postikuluineen, sekä useita kuvia. Viesti: "Moi! Haluaisin ostaa takin. Mitä maksaa postitettuna?" - "Moikka, se maksaa tuon 50e lähetettynä" - "Joo sopii. Minkä kuntoinen on ja onko siisti?" - "On siisti koska on käyttämätön". Viestit loppui siihen, ei ostajaa ilmeisesti kiinnostanutkaan. Mietin joskus että lukeeko jotkut ilmoituksia ollenkaan vai tekeekö jotkut tätä turhien kyselyä ihan huvikseen. Just turhia viestejä välttääkseni yritän aina kirjoittaa ilmoitukseen tuotteesta kaiken mahdollisen ja laittaa monet kuvat.
2. Myynnissä siisti ruokapöytä ja tuolit. "Moikka, mä olisin kiinnostunut tästä, miten voisi noutaa?" - "Nouto onnistuu lähes milloin vain." - "Kiitos tiedosta. En ole vielä varma haluanko näitä mutta palaan asiaan jos muutan mieleni :)"
Sitten ollut joskus myös näitä perinteisiä että voitko varata 5e tavaran parin viikon päähän kun ei oo just nyt rahaa.
Täytyy silti todeta että ehdottomasti suurin osa kaupoista on sujunut täysin mainiosti.
Kommentit (9)
Myynnissä juhlamekko 30e. Ostajaehdokas tinkaa hinnan 20e. No, sopii mulle koska kuitenkin itselle tarpeeton mekko, että jos joku vaan ostaa nopeasti pois nurkista niin menköön sit vaikka vähän halvemmalla. Seuraava viesti ostajalta: Onnistuuhan jos pääsen noutamaan vasta ens viikolla kun liikun sielläpäin?
Ekaks tingitään hinnasta ja sitten pitäis vielä varata viikon päähän. Mun mielestä melko röyhkeää.
Oli myynnissä 3kpl auton talvirenkaita vanteilla. Merkkikumit ja hyvin pintaa, halusin vain eroon tilaa viemästä joten hinta oli puoli-ilmainen, 10€/kpl.
Vahvalla kaukoidän Aksentilla puhuva mies soitti Klo 12, kysyi koska voi tulla noutamaan?
Sanoin että pääsen puoli neljä töistä, ajan tallille hakemaan renkaat ja kotona olen viideltä. Silloin sopii.
Tämä ei käynyt, koska kiire kiire ja pakko pakko. Piti saada noutaa kolmelta, koska auton katsastus puoli neljä.
No, lähdin sitten muutamaa tuntia etuajassa töistä, hain renkaat ja juuri kun olin kotona vähän ennen kolmea pyörittelemässä fillareita etupihalle, tuli txtari kyseiseltä sankarilta:
”En tarviseka renkaata, katsastus läpi ilman”
Aha, tosi kiva.
Meni puoli tuntia, soitti toinen mies, sanoi tulevansa heti hakemaan renkaat, jos ne jäljellä. Tulikin luvatusti, uudella sadan tonnin range roverilla, mutta rahaa ei ollut parin kympin ostokseen. Pyysi tilinumeroa ja sanoi maksavansa heti kun on kotona, siihen aikaan ei ollut mobiilipankkeja olemassa.
Meni pari viikkoa ja pari muistutusviestiä asiasta kyseiselle herralle, ennenkuin rahat tuli tilille.
Tämän jälkeen päätin etten myy enkä osta käytettyä tavaraa...
Myyn tosi paljon lähinnä erilaista keräilytavaraa torissa ja valtaosa kaupoista sujuu ilman mitään ongelmia. Ne mitkä nyppivät ovat ghostaavat ostaja, eli ilmoittavat ostavansa tuotteen ja sovitaan hinta, annan tilinumeron ja pyydän osoitetta. Sitten ei mitään. Näkee että on lukenut viestit mutta ei vastaa enää ollenkaan mihinkään. Onko se aikuiselle ihmiselle niin vaikeaa sanoa ettei ostakaan tavaraa? En minä siitä suutu.
Sitten nämä turhan kyselijät jotka kysyvät tavaran kokoa, kuntoa ym. Ja sitten ghostaavat. Samaa sakkia kuin yllä.
Yksi ryhmä on käytöstavattomat moukat eli ei tervehditä tms normaaliin kanssakäymiseen liittyvää, vaan viestit ovat juuri tasoa "tuunhakeen pois" Juu, et tule. 1-2 sanan viestittelijöille ei meinaa edes viitsiä vastata.
Ja sokerina pohjalla oman elämänsä palsanmäet, eli myyt jotakin vaikkapa 50 eurolla ja ihminen pistää viestin: ostan pois 20e.
Sitten parhaassa tapauksessa naurettavaa tarjousta perustellaan tavaraa haukkumalla.
Imeköön tiedätte mitä. Kyllä, saa tinkiä mutta joku järki siinäkin ja erityisesti silloin tarvitaan kohteliaisuutta ja käytöstapoja eikä röyhkeää ylimielisyyttä. Minä en ole kenenkään juntin rahojen tarpeessa niin pahasti että viitsisin sietää huonoa käytöstä.
Niin ja tärkein: yhteydenpito vain viestillä! En ikinä anna omaa numeroani kenellekään. Sellaisia vatipäitä tuolta kyllä löytyy ettei tottakaan.
Valtaosa myyjistä ja ostajista toki normaaleja ihmisiä.
Tori.fi on mielenvikaisten temmellyskenttä. Siellä on tosi paljon feikkiostajia ja näitä jotka tarjoaa 100e tuotteesta 20e.
Facebookissa ei ihan samanlaista sikailua esiinny, kun väki on omalla nimellään siellä.
Up! Varasin sohvan 2 viikoon päähän kun ostaja oli sairaana.No arvatkaa hakiko?Mutta oli tosi sujuvaa viestittelyä ja sitten katosi tuhkana....
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi on mielenvikaisten temmellyskenttä. Siellä on tosi paljon feikkiostajia ja näitä jotka tarjoaa 100e tuotteesta 20e.
Facebookissa ei ihan samanlaista sikailua esiinny, kun väki on omalla nimellään siellä.
Mikä juttu tämä on että jengi olettaa että ihmiset ovat omalla nimellään ja kuvallaan palvelussa?
Itse ainakin olen keksityllä nimellä ja netistä otetulla kuvalla. Toki nämä ovat sen verran uskottavat, eikä mikään ”Matti Masa meikäläinen” nimellä.
Myin kenkiä paikkakunnan FB-kirppiksellä ilmoituksella, jossa oli mainittu asuinalue. Tulee kiinnostunut ostaja, joka kysyy, tarkoittaako tämä sitä asuinaluetta vai terveyskeskuksen luona olevaa, sitäkin kuulemma kutsutaan sillä nimellä (never heard). Vastaan, että sitä asuinaluetta juuri, ostaja sanoo ettei tiedä saako kyytiä järjestymään, ja sen jälkeen hänestä ei kuulu enää mitään.