En uskalla mennä lääkäriin
Haluaisin kyllä, mutta sosiaalisten tilanteiden pelko on liian voimakas.
Polvia vihloo samoin lonkkia ja olkapäät on kipeät jatkuvasti. Jumalaton väsymys koko ajan ja oon vasta 17. En tiiä mitä teen itteni kanssa :( voitteko tsempata jotenki
Kommentit (29)
TIlaa aika "kivalle lääkärille". Itse olen usein tehnyt niin. Olen myös ajanvarauksessa kysynyt, "kumpi on mukavampi", jos on tarjottu vaihtoehtoisia aikoja kahdelle eri lekurille.
Oletko koulussa? Jos olet, kouluterkkari voisi auttaa alkuun.
Kun saat varattua sen ajan, on jo helpompaa, menet vain paikalle kun on se aika.
Valvotko liikaa vai miksi olet väsynyt? - Jos nukut ja silti väsyttää, on tosiaan hyvä saada se lääkäriaika.
Kirjoita paperille, mikä sinulla on (kipeät paikat, väsymys), se lappu käteen tai taskuun lunttilapuksi, jos pelottaa, ettet saa sanottua mitään. Useimmiten lääkärit ovat ihan mukavia ihmisiä, mutta kyllähän niille pitää se vaiva jotenkin kertoa. Laittavat sitten veruíkokeisiin tai muihin tutkimuksiin, jos on tarpeen.
On tärkeää ja huomaavaista, että käyt suihkussa, peset hiukset ja hampaat ja puet puhtaat vaatteet kun menet.
Tsemppiä kovasti!
Lääkäri kirjoitti:
Ei sun tarvitse lääkäriä ujostella. Ne on tottuneet työskentelemään kaikenlaisten ihmisten kanssa. On paljon pahemipiakin kommunikaatiorajoitteita kuin sosiaalisten tilanteiden pelko. Kyllä lääkäri sun kanssa pärjää, ja sä pärjäät lääkärin kanssa.
Jos sun nivelet ok kipeät niin sulla voi olla vaikka reuma. Siihen on hyviä lääkkeitä, saat vaivasi pois.
Mutta en luultavasti uskaltaisi puhua siellä mitään ja mulla on tapana vähätellä omia ongelmia enkä pysty olemaan rehellinen tai myöntämään omia ongelmia :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
TIlaa aika "kivalle lääkärille". Itse olen usein tehnyt niin. Olen myös ajanvarauksessa kysynyt, "kumpi on mukavampi", jos on tarjottu vaihtoehtoisia aikoja kahdelle eri lekurille.
Kun saat varattua sen ajan, on jo helpompaa, menet vain paikalle kun on se aika.
Valvotko liikaa vai miksi olet väsynyt? - Jos nukut ja silti väsyttää, on tosiaan hyvä saada se lääkäriaika.
Kirjoita paperille, mikä sinulla on (kipeät paikat, väsymys), se lappu käteen tai taskuun lunttilapuksi, jos pelottaa, ettet saa sanottua mitään. Useimmiten lääkärit ovat ihan mukavia ihmisiä, mutta kyllähän niille pitää se vaiva jotenkin kertoa. Laittavat sitten veruíkokeisiin tai muihin tutkimuksiin, jos on tarpeen.
On tärkeää ja huomaavaista, että käyt suihkussa, peset hiukset ja hampaat ja puet puhtaat vaatteet kun menet.
Tsemppiä kovasti!
Jätin koulun sosiaalisen ahdistuksen takia, samoin lopetin hoitokontaktin psyk.polille koska en uskaltanut puhua.
Vaikka varaisin ajan saattaisin hyvinkin piiloutua esimerkiksi vessaan (näin on käynyt) enkä sitten pääse edes lääkärin huoneeseen. Väsymys on yhtä voimakas nukuin tai en. Tällä hetkellä on unettomuus jakso menossa, mutta vaikka vielä kevään, kesän ja syksyn nukuin hyvin en huomannut mitään eroa :( kiitos tsempistä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kovasti!
Jätin koulun sosiaalisen ahdistuksen takia, samoin lopetin hoitokontaktin psyk.polille koska en uskaltanut puhua.
Vaikka varaisin ajan saattaisin hyvinkin piiloutua esimerkiksi vessaan (näin on käynyt) enkä sitten pääse edes lääkärin huoneeseen. Väsymys on yhtä voimakas nukuin tai en. Tällä hetkellä on unettomuus jakso menossa, mutta vaikka vielä kevään, kesän ja syksyn nukuin hyvin en huomannut mitään eroa :( kiitos tsempistä
Ap
Olisiko sinulla ketään ihmistä (äiti, isä, veli, sisko tai joku johon luotat), joka voisi tulla kanssasi vastaanotolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kovasti!
ApOlisiko sinulla ketään ihmistä (äiti, isä, veli, sisko tai joku johon luotat), joka voisi tulla kanssasi vastaanotolle?
Eipä juuri. Luottamus vanhempiini meni silloin kun he yritti estää mua käymästä psyk.polilla. (Häpesivät sitä). Koulussa mulla oli opettaja johon luotin mutta enpä siihen kouluun kuulu enää :(
Ap
No omia kokemuksia lääkärissä.
Nää kysymykset on esitetty ja mitä vastasin.
Miten maistuu alkoholi?vastasin että pari bissee jos tuot niin kiva.ei tuonut
Onko sulla erektion kanssa ongelmia.sanoin ettei ole ja kun katto vielä pitkään sanoin että mä voin kyllä näyttää jos sä haluut.
Kesällä tunnin sisään 2kertaa kysy että kiinnostaako seksi.eka kerran oli psykiatri mies vastasin että ei kiinosta. Hetken päästä hoitaja nainen sama kysymys johon vastasin kiitos ei vieläkään.sain 6kk saikkuu
Voithan sä miettiä kotona rauhassa mitä haluat sanoa ja laittaa asian paperille.
Vierailija kirjoitti:
Mistäpäin olet?
Asun meri-lapin alueella. En tiiä uskallanko kertoa tarkemmin
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä miettiä kotona rauhassa mitä haluat sanoa ja laittaa asian paperille.
Niin mutta ei sekään ole mulle helppoa :( alkaisin varmaan itkemään ja panikoimaan siellä lääkärissä vaikka mitä tekisin
Ap
Tuo paperille kirjoittaminen on hyvä neuvo. Ojennat sen sitten lääkärille. Voit vaikka alkuun kirjoittaa ihan että pahan sosiaalisten tilanteiden vuoksi kerron asiani tällä paperilla. Lääkäri tietää sitten asian kun alkaa sinua tutkimaan.
Voit myös soittaa psyk.polille ja pyytää apua lääkäri käyntiin.
Tukihenkilöä voit myös pyytää seurakunnan tai spr:n ystävän palvelusta. Toivo samaa sukupuolta oleva henkilö avuksi lääkärikäynnille.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Tuo paperille kirjoittaminen on hyvä neuvo. Ojennat sen sitten lääkärille. Voit vaikka alkuun kirjoittaa ihan että pahan sosiaalisten tilanteiden vuoksi kerron asiani tällä paperilla. Lääkäri tietää sitten asian kun alkaa sinua tutkimaan.
Voit myös soittaa psyk.polille ja pyytää apua lääkäri käyntiin.
Tukihenkilöä voit myös pyytää seurakunnan tai spr:n ystävän palvelusta. Toivo samaa sukupuolta oleva henkilö avuksi lääkärikäynnille.
Tsemppiä!
Yritänpä sitten kirjoittaa asiani paperille ja saada ajan varattua jos en jänistä. On kuitenkin paljon helpompi jäädä kotiin kipujen kanssa kuin mennä ahdistavaan tilanteeseen :( otan selvää tuosta tukihenkilö asiasta
Ap
Kirjoita paperille, turha kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta ei sekään ole mulle helppoa :( alkaisin varmaan itkemään ja panikoimaan siellä lääkärissä vaikka mitä tekisin
Ap
Tärkeintä olisi, että pääsisit sinne lääkäriin.
Jos sattuisit panikoimaan siellä, silloinhan lääkäri jo siitä näkee, missä jamassa asiasi ovat.
Lääkäriä ei tarvitse sen takia ujostella, että hän "ajattelee" sinusta jotakin. Hän on siellä auttaakseen sinua juuri niissä sinun vaivoissasi.
Asutko kotona? Olet kuitenkin hirmuisen nuori asumaan yksin.
Eikö vanhemmistasi ole mitään apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTärkeintä olisi, että pääsisit sinne lääkäriin.
Jos sattuisit panikoimaan siellä, silloinhan lääkäri jo siitä näkee, missä jamassa asiasi ovat.
Lääkäriä ei tarvitse sen takia ujostella, että hän "ajattelee" sinusta jotakin. Hän on siellä auttaakseen sinua juuri niissä sinun vaivoissasi.
Asutko kotona? Olet kuitenkin hirmuisen nuori asumaan yksin.
Eikö vanhemmistasi ole mitään apua?
Asun kotona ja eipä ole vanhemmista apua. Oon niille puhunu mun psyykkisistä ja fyysisistä oireista ja tuntuu että kaikki menee kuuroille korville :(
Koulussa mulla oli opettaja joka kuunteli ja pyysi tasaisin väliajoin jutulle ja kyllä harmittaa että erosin sieltä vaikka se olikin varmaan oikea ratkaisu mulle :( mutta lääkäriin meneminen on mulle todella iso kynnys
Ap
kannattaa käydä lääkärissä, vaikka tuntuu että on yksin ja ainut ongelmiensa kanssa, mutta ihan todella yleistä kaikenlainen häikkä jossain elämän vaiheessa. Tuohonkin sos-tilanteiden pelkoon on olemassa hyvää apua. Itselläni oli totaalinen loppuunpalaminen vaikea masennus, paniikkikohtauksia ym pakko-ajatuksia. Nykyisin ihan normaalia elämää, josta nauttii erilailla.
Hei. Minä olen aikuinen ja kärsin samasta vaivasta. Minun on vaikea selostaa mitään asioitani ja verikokeissa pyörryn. Jotenkin kuitenkin asiani aina selviää. Lääkäri kysyy aluksi, minkälaista vaivaa on ollut. Voit sanoa lyhyesti "jalkojani särkee". Sinun ei tarvitse pitää mitään pitkää puhetta. Lääkäri kyllä kysyy tarkentavia kysymyksiä. Joten mene vain lääkäriin. Kirjoita oireesi vaikka lapulle. Selviät kyllä siitä. Tsemppiä!!
Vierailija kirjoitti:
Hei. Minä olen aikuinen ja kärsin samasta vaivasta. Minun on vaikea selostaa mitään asioitani ja verikokeissa pyörryn. Jotenkin kuitenkin asiani aina selviää. Lääkäri kysyy aluksi, minkälaista vaivaa on ollut. Voit sanoa lyhyesti "jalkojani särkee". Sinun ei tarvitse pitää mitään pitkää puhetta. Lääkäri kyllä kysyy tarkentavia kysymyksiä. Joten mene vain lääkäriin. Kirjoita oireesi vaikka lapulle. Selviät kyllä siitä. Tsemppiä!!
Kiitos ja itse pystyn olemaan verikokeessa rauhallisesti mutta oksentelen ja vapisen yleensä koko aamun ennen sitä..
Pelottaa kuitenkin että meen ihan lukkoon kun multa kysytään jotain ja yleensä en uskalla vastata täysin rehellisesti. Esimerkiksi vuosi sitten olin laihtunut reippaasti ja lääkäri kyseli vatsavaivoista ja -kivuista ja vastasin että mitään hämminkiä ei ole, vaikka päivittäin sain olla kaksinkerroin kivusta :( tyhmä minä.
Ap
Ei sun tarvitse lääkäriä ujostella. Ne on tottuneet työskentelemään kaikenlaisten ihmisten kanssa. On paljon pahemipiakin kommunikaatiorajoitteita kuin sosiaalisten tilanteiden pelko. Kyllä lääkäri sun kanssa pärjää, ja sä pärjäät lääkärin kanssa.
Jos sun nivelet ok kipeät niin sulla voi olla vaikka reuma. Siihen on hyviä lääkkeitä, saat vaivasi pois.