Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko lapsenne ottaa ensiksi ruokaa pöydästä?

Vierailija
06.06.2006 |

Mulle on aina opetettu, että aikuiset ottavat ensin ja lapset sitten. Että on kohteliasta odottaa vuoroaan, eikä rynnätä ensimmäisenä ottamaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion opettaa hänelle jos meille tulee vieraita että vieraat ottaa ensin. Mutta jos syödään vain perheen kesken niin antaisin lapsen ottaa ennen minua. Ajattelen , että näin antaisin hänelle hyvän esimerkin, kohteliaisuudesta, koska lapsethan oppii jäljittelemällä vanhempiaan. Jos sanon hänelle pöydässä " ota sinä kulta ensin" niin ehkä hän, joku päivä sanoo minulle " ota sinä äiti ensin" . Tällälailla hän itse voi päätellä mikä on kohteliasta toisia kohtaan

Vierailija
2/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai he ottavat ensin. Tuntuu että pääsen rauhottumaan itsekin paremmin ja keskittymään omaan ruokaan kun pöydän toiselta puolen kuuluu tyytyväinen mussutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan lapsille ensin annokset ja sitten vasta otetaan itse.

Vierailija
4/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vieraat ensin, päivänsankari yms. ensin jne. Jos vain oma perhe, niin sitten lapset ensin (he kuitenkin tarvitsevat vielä apua pilkkomisessa yms.)

Eli opetellaan odottamaan vuoroa, mutta ei opeteta, että mennään arvojärjestyksessä ja lapset ovat siinä viimeisenä. Tämähän oli vanha järjestys.

Vierailija
5/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sitten lapsi tai aikuinen.

Vierailija
6/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin mies, hän tuo ruuan pöytään, sitten lapset, itsethän en ehdi syödä, kun on pienet lapset ja kotityöt jne...

Vanhempia pitää kunnioittaa ja lasten tietää paikkansa.

Jälleen kerran en hämmästele lausuntoa siitä, että suomalaisista lapsista kasvatetaan narsisteja. Pienestä asti kasvatetaan heitä olemaan auktoriteettien yläpuolella.

Vierailija
7/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat ensin, mutta yleensä laitan lapsille ensin (siis ennen omaa ruokaani) annokset valmiiksi (ja tarvittaessa autan syömisessä) ja sitten otan itse jotta saan "rauhassa" syödä.

Mua ärsyttää kun juhlissa pyydetään pöytään niin kukaan ei mene..ruuat ja juomat jäähtyy, lapset oottaa nälissään ja kukaan ei mee kun ei halua olla se vanhin tai ahnein :D

Vierailija
8/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat ensin, mutta yleensä laitan lapsille ensin (siis ennen omaa ruokaani) annokset valmiiksi (ja tarvittaessa autan syömisessä) ja sitten otan itse jotta saan "rauhassa" syödä.

Mua ärsyttää kun juhlissa pyydetään pöytään niin kukaan ei mene..ruuat ja juomat jäähtyy, lapset oottaa nälissään ja kukaan ei mee kun ei halua olla se vanhin tai ahnein :D

Vierailija
9/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäsi et kuitenkaan näytä arvostavan pätkääkään!

Marttyyrimammahan se onkin paras esimerkki lapsille :D

Vierailija
10/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aina opetettu, että aikuiset ottavat ensin ja lapset sitten. Että on kohteliasta odottaa vuoroaan, eikä rynnätä ensimmäisenä ottamaan.

Aikuinen malttaa odottaakin, lapsi saattaa hermostua jo nälkäisenä. Miksi aikuinen on jotenkin tärkeämpi ja arvokkaampi?

Juhlissa tottakai vieraat ensin eikä oma väki mutta kyllä minusta arkiruokailussa voi nälkäisin aloittaa ihan hyvin. Usein aikuiset saa ruokarauhankin, kun lapsille annetaan ensin.

Ja jos oikein tiukka paikka olisi, ruokkisin lapseni ensin ja söisin itse tähteitä, jos ruokaa olisi vähän.

Juhlissa tärkeintä olis kun ihmiset oppisivatkin ottamaan niin, että muillekin jää. Oli aikuinen tai lapsi ottamassa. Monissa juhlissa olen nähnyt niitä ahmatteja, jotka kahmivat jotain lajia niin, että toisille ei jää kuin rippeet. Aika törkeää sellainen.

Vierailija
11/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin melko kylmiä eväitä joutuisin syömään.

Laitan kaikille kolmelle muksulle ruuat ensin ja otan itse vasta sitten, niin saa edes alkuun syödä rauhassa ja vieläpä lämmintä ruokaa :D

Vierailija
12/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ikina on ruuan tehnytkin, yleensa annostelee sen valmiiksi kaikille. Lapsille yleensa annetaan lautaset jo eteen siina vaiheessa, kun haemme viela mukeja, vetta, leipaveista.. Aloittavat tyytyvaisena syomaan, eika tarvitse nalkaisena kitista.

Vierailija
13/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa emme ole ensimmäisenä pitopöydässä. Mutta sitten kun siellä olemme, 5-vuotias kulkee edellä ja kertoo mitä lautaselleen haluaa ja kun lapsi on pöydässä syömässä on lasta auttaneen aikuisen (äiti tai isä) vuoro hakea oma annos.

Kotona lapselle laitetaan annos ensin, koska sen tarvitsee hetki jäähtyä ja vanhemmat haluavat omansa kuumana.

Kunhan ipana kasvaa ja ylettyy itse ottamaan ruokansa hellalta, teen niinkuin äitini: kerran huudetaan syömään ja sitten ruuan laittaja alkaa syödä ja muut tulevat pöytään siinä järjestyksessä kuin ehtivät.

Miksi joka asiasta saadaan palstalla numero aikaiseksi? Mä en edes tiennyt olevani omituinen, ennenkuin löysin palstan....

Vierailija
14/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäsi et kuitenkaan näytä arvostavan pätkääkään!

Marttyyrimammahan se onkin paras esimerkki lapsille :D

Ei kai kukaan nainen enää noin ajattele? Eihän?

Vierailija
15/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei meidän vanhempienkaan tartte sitä vuoroa kauan odotella, mutta lapsille ensin ruoka nenän eteen.

Vieraissa odotetaan että emäntä tarjoaa ja jos on joku ottopöytä niin olen opastanut että ekana ei tartte rynniä.

Vierailija
16/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa oli noutopöytätarjoilu. Kun pöytä avattiin, osa lapsista kipaisi kahmimaan pöydän antimia ihka ensimmäisinä, siis ennen morsiusparia ja heidän vanhempiaan ym. Näiden lasten isät ja äidit kävivät ymmärrettävästi hyvin noloina hakemassa lapsiaan pois. Ja ihan pienokaisista ei siis ollut kyse, vaan koulu- ja eskari-ikäisistä.

Kyllä vähintään juhlaruokailun järjestys tulisi lapsille opettaa, jos ei nyt arkikasvatuksessa niin viimeistään ennen tiedossa olevia juhlia. Ja muutenkin tietysti mielellään niin, että päivänsankari, vanhempi väki (ainakin mummot, papat ym.) ja omaan kotiin kutsutut vieraat ottavat joka tapauksessa ensin!

Vierailija
17/17 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, salaatti saattaa kyllä olla pöydässä ja sitä saa ottaa siinä järjestyksessä kun haluaa.

i]Kuka ikina on ruuan tehnytkin, yleensa annostelee sen valmiiksi kaikille. Lapsille yleensa annetaan lautaset jo eteen siina vaiheessa, kun haemme viela mukeja, vetta, leipaveista.. Aloittavat tyytyvaisena syomaan, eika tarvitse nalkaisena kitista.

[/quote]