miksi lapsilisä on ekan lapsen kohdalla pienin ja kasvaa lasten määrän mukaan?
Itse kuvittelisin että sen ekan lapsen kohdalla tehdään usein ne isommat investoinnit, ja seuraavan lapsen kohdalla voi jo kierrättää esim. vaunut, rattaat, lastenistuimet, sitterit, pinnasängyt, urheiluvälineitä, lastenkirjoja ja leluja, usein myös jotain vaatteita ja kenkiä. Eikö siis olisi loogista että ekasta lapsesta saisi isomman tuen ja seuraavista pienemmän? Tai edes niin että kaikista lapsista sais saman verran. Olen itse siis lapseton mutta mietin silti.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Koska lapsilisä ei kata läheskään kaikkia lapsen kuluja. Neljän lapsen vanhemmilla on käytettävissä paljon vähemmän rahaa lasta kohden kuin yhden lapsen vanhemmilla. Siksi useampilapsisia perheitä tuetaan vähän enemmän lapsilisällä. Vanhempien käytettävissä oleva raha lasta kohden laskee, kun lapsia on useampia.
näin kai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä yhdestä lapsesta on vähemmän kuluja kuin kahdesta. Niihin hankintoihin on mahdollista saada sossusta avustusta, jos ei rahat riitä.
siis miten se toinen lapsi on paljon kalliimpi kuin eka? En ymmärrä.
Sehän voisi olla laskeva, ensimmäisestä se mikä nyt maksetaan, seuraavista aina parikymppiä vähemmän.
Eri
Lapsilisä on tosiaan lapsentekokannustin, ja noin pääsääntöisesti se ensimmäinen tehdään vähemmällä kannustuksella muutenkin, mutta jotta viitsittäisiin tehdä toka ja kolmas niin pitää vähän enempi sysiä ja vakuuttaa ettei se elämä siitä niin kituliaaksi muutu.
Lapsilisät pitäisi poistaa ja muuttaa kokonaan verovähennyskelpoisiksi. Näin sossupummit ei sikiäisi ja systeemi kannustaisi töiden tekoon. Vähennykset olisi nykyisten lapsilisien määrä joka vähennetään perhekohtaisista (isän ja äidin yhteenlasketut ansiotulot) tuloista.
Koska lapsilisä ei kata läheskään kaikkia lapsen kuluja. Neljän lapsen vanhemmilla on käytettävissä paljon vähemmän rahaa lasta kohden kuin yhden lapsen vanhemmilla. Siksi useampilapsisia perheitä tuetaan vähän enemmän lapsilisällä. Vanhempien käytettävissä oleva raha lasta kohden laskee, kun lapsia on useampia.