Hyvät av:laiset! Mitä uutta ja erilaista on teidän tämän vuoden joulunvietossa, kuin edellisten vuosien joulussa?
Mihin uuteen asiaan, tai erilaiseen tilanteeseen, olette tänä vuonna törmänneet?
Oletteko tehneet huomioita joulunajan jutuista, joita ette ole aikaisemmin huomioineet ja jotka nyt nousevat pintaan?
Toistuuko perhejoulu ja traditiot vuodesta toiseen, vai oletteko joutuneet muutosten eteen?
Olkaa hyvä. Sana on vapaa. :)
Kommentit (26)
Tänä jouluna saan ensimmäisen kerran ikinä viettää sen omassa kodissani! Ei tarvitse lähteä kiertämään sukulaisia, vaan he tulevat kerrankin meille.
Olen eka kertaa ihan ypöyksin. Lapset menee isälleen
Ihana rauha. Uusiosinkun joulu omassa kaksiossa. Erosta on 7kk. Tämä on se hetki, kun voin rehellisesti sanoa: Olen tasapainossa ja onnellinen.
Kokeillaan perheen kanssa tehdä vähän erilaiset ruuat tänä vuonna. Alkukaloista joulu"sushia" ja laatikkojen joukkoon lisätään bataattilaatikko. Kinkun sijasta syödään kalkkunaa jenkkityylillä. Katsotaan mitä tulee, lapset on ainakin innoissaan kun he eivät perusjouluruuista juuri perusta.
Olen yksin ekaa kertaa. Aiemmin on ollut aina joku jonka kanssa viettää, vaikka alkuperäiset suunnitelmat olisivatkin menneet mönkään. Nyt olen yksin enkä jaksa lähteä enää kuuntelemaan sitä kaikkea paskaa perheen taholta, jota siis on varmaan luvassa jos sinne menen.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo lähti viime jouluna pukin matkaan, joten lasten kanssa vietämme joulun tänä vuonna keskenämme.
Sinä olet tainnut ymmärtää joulupukin idean ihan väärin. Perheen isä tekeytyy joulupukiksi, mutta väittää lapsille menevänsä vain saunaan. Siksi hän ei koskaan pukkia aattona näe.
Oletko sinä hassu tilannut kotiisi jonkun vieraan miehen joulupukiksi? Paha virhe.
En ole hankkinut enkä aikeissakaan hankkia mitään joululahjoja aikuisille lapsilleni. Yhtä lapsenlasta vielä mietin, jotain olis kiva viedä tuliaisiksi, kun menen joulun tietämissä käymään. Tosin heille tulee pukki aattona, joten jos myöhemmin menen, saan antaa lahjan itse.
Tiedä sitten, mitä porukka mielessään ajattelee. En ole itse saanut lahjoja vuosiin.
Hätävaroiksi nostan käteistä, mitä voin sitten sujauttaa muina miehinä.
Lapseni ovat tavallaan lisääntyneet, kun on miniä ja vävy. Aiemmin olen antanut heille "samanarvoisen" lahjan kuin omille lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo lähti viime jouluna pukin matkaan, joten lasten kanssa vietämme joulun tänä vuonna keskenämme.
Varsinainen sikapukki!
Asun ulkomailla ja vasta hoksasin, että netissä jouluradio.fi kuuluu myos täällä. Onhan täällä toki joululumusaa omastakin takaa ja joka lähtoon, mutta kotimaisia joululauluja on omassa jemmassa vain muutama vanha cd:llinen.
Jouluna kaipaa vähän nostalgiaa ja mikäs sen mukavampaa, kun paistaa vaikka pipareita kotimaisten joululaulujen tahtiin. ❤ * • ♫ ♫ ♫ • * ❤ * • ♫ ♫ ♫ • * ❤
.
Hyvää joulunalusaikaa kaikille av:läisille. 🎄🤶❄️
.
- ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tainnut ymmärtää joulupukin idean ihan väärin. Perheen isä tekeytyy joulupukiksi, mutta väittää lapsille menevänsä vain saunaan. Siksi hän ei koskaan pukkia aattona näe.
Oletko sinä hassu tilannut kotiisi jonkun vieraan miehen joulupukiksi? Paha virhe.
Meillä vaimo hoiti pukin tilaamisen, oli kuulemma joku tuttu pukki ja halpa.
Vierailija kirjoitti:
Missä valepukkipalvelussa on tuollaisia sikapukkeja tilattavana?
Vietän joulupäivän miesystävän perheen luona nyt ekaa kertaa vaikka seurustelimme jo vuosi sitten jouluna. Viime vuonna vain heillä oli asiat sen verran kaaoksessa, ettemme viitsineet lähteä, olisimme olleet vain tiellä. Saa nähdä millaista siitä tulee, olen vain pari kertaa tavannut heidät tähän mennessä. :D
Vietämme joulun samalla porukalla (lapsuudenperhe + lähisukua), mutta uudessa paikassa. Muutos on saanut aikaan pelkästään myönteisiä odotuksia. Perinteet tulevat olemaan samat.
Tuleva emäntä+isäntä-pari on kovia järjestämään asioita, mikä sopii minulle, koska meillä on sama maku, mutta olen päättänyt selkeästi tarjota apua ja ehdottaa itse, että tekisin jotain.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vietän joulupäivän miesystävän perheen luona nyt ekaa kertaa vaikka seurustelimme jo vuosi sitten jouluna. Viime vuonna vain heillä oli asiat sen verran kaaoksessa, ettemme viitsineet lähteä, olisimme olleet vain tiellä. Saa nähdä millaista siitä tulee, olen vain pari kertaa tavannut heidät tähän mennessä. :D
Veikkaan, että päädyt tulevan appiukon kanssa sänkyyn ja anoppi repii tästä hirveät raivarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että päädyt tulevan appiukon kanssa sänkyyn ja anoppi repii tästä hirveät raivarit.
Huh, ehkei kuitenkaan! Yksi syy sille, miksi heidän perheensä oli totaalisessa kaaoksessa vuosi sitten oli juurikin se, että appiukko oli hairahtanut suunnilleen minun ikäiseen naiseen, pettänyt siis vaimoaan eli anoppia. Tuo appiukko ei siis ole enää kuvioissa, asuu eri osoitteessa enkä usko että välttämättä tapaamme häntä ollenkaan.
Ollaan yleensä oltu jouluna oman perheen kesken. Nyt kuitenkin poikkeuksellisesti veljeni tulee perheineen (avovaimo sekä hänen lapset ja avovaimon lapset) meille joulun viettoon. Omat lapset on jo aika isoja joten on kiva saada välillä pikkuväkeä joulua viettämään. Viime jouluna ei Joulupukkikaan käynyt talossa sisällä, jätti vain lahjat eteiseen. Tänä jouluna lupasi taas tulla käymään. Lapsetkin odottaa innolla että serkut tulee.
Meidän perhe luopui kokonaan punaisen lihan syönnistä. Yhteinen päätös tehtiin viime keväänä. Edelleen maistuu kala ja kana, sekä jonkin verran myös kalkkuna. Jouluksi on suunnitteilla kalapainoitteinen joulupäivällinen. Saas kattoo nyt kuinka siinä käy.
Pitäkää peukkuja, että onnistuu.
Olen saanut parin vuoden ajan totutella uudenlaisiin jouluihin, koska kaikki isovanhempani ovat kuolleet. Vietimme aina ennen sukujoulun isolla porulla kummassakin mummolassa serkkujen, tätien ja muiden kanssa. Nykyään kaikki viettävät joulun omissa porukoissaan. Joulu tuntuu erilaiselta, vaikka samanlaiset perinteet ovat säilyneet. Niitä vain toteutetaan pienemmällä porukalla. En saa silti ihan samanlaista joulutunnelmaa kuin ennen. Ehkä tämä helpottaa ajan kanssa.
Vanhempien luo joulunviettoon perinteen mukaan, mutta tänä vuonna me lapset teemme sapuskat kun vanhemmilla alkaa olla jo ikää.