Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon työmarkkinatuki on?

Vierailija
07.12.2019 |

Toki tähän jotain vastauksia löytyisi Googlettamalla mutta en saanut loppujen lopuksi ihan selväksi. Haluaisin siis opiskella omaehtoisesti työmarkkinatuella. Saisin siis varmaan jonkun ihan perustuen kun olen viimeiset vuodet vaan ollut opiskelija/lapsen kanssa kotona. Vaikuttaako koulutus? Minulla alempi korkeakoulututkinto. Ja yksi lapsi. Kiitos!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkka summa riippuu useammasta asiasta.

https://asiointi.kela.fi/tmlaskenta_app/LaskentaApplication?&lang=fi

Alle tonni kuitenkin, miinus verot. Siihen saattaa saada lisäksi myös kulukorvausta joka aiemmin oli 9€/arkipäivä. Asutko kaksin lapsen kanssa? Jos puoliso on työssäkäyvä, et välttämättä saa asumistukea tai toimeentulotukea. Jos taas asut kaksin lapsen kanssa, saatat saada näitä molempia.

Vierailija
2/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. En asu kaksin lapsen kanssa, puolisoni käy töissä. Hmm mistähän tuo kulukorvaus tulee... Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella (lapsikorotuksella) on noin 700e netto.

Työttömyystuki lapsikorotuksella on noin 550e netto (?).

Ensisijaisena tulomuotona opiskelijalle on opintotuki + opintolaina, ei työttömyystuki. Sinun täytyy pystyä osoittamaan, että opinnot edesauttaisivat sinua työllistymään ja tukea voi saada vain 24kk ajan. Aiempi koulutus saattaa olla esteenä, mikset menisi sen alan töihin joihin sinulla koulutus on? Omaehtoisen opiskelun, eli opiskelun työttömyystuella, on tarkoitus auttaa sinua työllistymään ja esimerkiksi sairaanhoitajan tutkinnolla tuskin pääset opiskelemaan, sillä heistä on iso pula työmarkkinoilla.

Vierailija
4/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen omaehtoisesti työttömyysetuudella ja verojen jälkeen saan 594€/kk

Vierailija
5/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

43e/pv

Vierailija
6/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lopetin omaehtoiset opiskelut työttömyysetuuden turvin. Sain käteen noin 594e, ei lapsia.

Se riippuu siitä, miten opiskelee. Jos omaehtoinen opiskelu, joka sovittu työkkärissä, niin ilman lapsikorotusta netto tuon 594e.

JOS taas lähdet opiskelemaan ilman tuota työkkärin kanssa sovittua omaehtoisuutta, niin tuloina vain opintotuki (+opintolaina). Silloin sinut katsotaan kokoaikaiseksi opiskelijaksi, jolloin et ole oikeutettu työmarkkinatukeen.

Selvitin tämän juuri siksi ennen nyt päättyneitä opiskeluja, koska yhden kerran olen jo joutunut opinnot lopettamaan kesken, koska te-toimiston mielestä olin kokoaikainen opiskelija (koska en ollut sopinut opiskeluista työkkärin kanssa), mutta Kelassa katsoivat ettei monimuoto-opintojen tuntimäärät riittäneet kokoaikaisen opiskelijan piiriin. Eli käytännössä olisin ollut ilman mitään rahaa, ellen olisi mennyt töihin, mutta työnteko ei olisi onnistunut samaan aikaan, koska oli ns. työharjoittelupainotteista.

Kannattaa miettiä tarkkaan riittääkö rahat opiskelemaan. Minulla nyt päättyneisiin opintoihin kuului yhteensä 10kk työharjoittelua täyspäiväsenä, sisältäen mm. 10 pvän työharjoittelun yli 50km päähän ilman matkakorvauksia (koska Kela vaatii 18 matkustuspäivää kuukaudessa, jotta saisi matkakorvauksen). Kaikki harjoittelut olin ilmainen työntekijä firmoille.

Reformi on juuri (taas) muuttunut, joten todella kannattaa selvittää miten ja millä nimikkeellä opiskelee. Itse olin lähes konkurssin partaalla ja ilman avopuolisoa en olisi pärjännyt.

Vierailija
7/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on noin 600, josta otetaan verotpois. Käteen jää noin 400.

Vierailija
8/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoisesta opiskelusta ei saa 9e/pv kulukorvausta. Työvoimapoliittisesta koulutuksesta saa.

Vierailija
9/9 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Tiedän kyllä mitä tuon tuen saamiseen vaaditaan yms, enkä sitä kysynytkään, kysyin vain työmarkkinatuen määrää :) ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi