Varoitus: Älä tee lapsia, jos asut Helsingissä!
Palvelut ala-arvoisia:
Neuvolassa on usein hoitajavajetta. Puolen tunnin aika kutistuu usein 10 minuutiksi. Raskausaikana kuunnellaan sydänäänet, ei mitään muuta.
Osaamaton lääkäri tekee pikaisesti ultran. Ei suostu katsomaan lapsen sukupuolta. Käytävä yksityisellä, mikäli haluaa hoitoa.
Synnytyksestä en edes viitsi aloittaa. Onneksi meille meni kaikki hyvin.
Syntymän jälkeen neuvolassa ei taaskaan aikaa. Rokotteet saa ja pituus ja paino merkitään. Ei näytetä käyriä, ei keskustella jaksamisesta. Käytävässä odottaa jo toisia perheitä.
Päiväkodit täpötäynnä. Et saa lastasi lähellä hoitoon, vaan yleensä paikat löytyvät Sipoonkorvesta tai Malmilta.
Tässä muutamia huomiota 2-v. lapsiperheestä.
Kommentit (67)
Joo, ja ne päiväkodit on ala-arvoisen kuntoisia. Sisäilmaongelmia, rikkinäisiä kalusteita, sotkuista.
Vierailija kirjoitti:
Olen "tehnyt" 2 lasta Helsingissä, eikä meidän kohdalla mikään noista pidä paikkaansa.
Niin, minä vuosina?
Vierailija kirjoitti:
Olen "tehnyt" 2 lasta Helsingissä, eikä meidän kohdalla mikään noista pidä paikkaansa.
Tämä siis Suutarilan neuvolassa. Missä neuvolassa sinä ap käyt?
Asuimme väliaikaisesti Helsingissä Meilahdessa ja neuvolasta sai kyllä ruuhkaisen kuvan. On se aika epäluonnollinen paikka lapsiperheelle asua. Päivähoitopaikkaa ei onneksi jouduttu hakemaan kun päästiin jo kotiin. Niin toinen synnytys meinasi käynnistyä siellä (väärä hälytys), turha käynti oli ihan ok kokemus, mutta oikeasti en osaa sanoa. Siellä pääsee kuulemma perhehuoneeseen/potilashotelliin jos äiti ja vauva voivat hyvin, se kuulosti ihan kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minä vuosina?
V. 2015 --> esikoisen kanssa ja kuopuksen kanssa tämän vuoden kesästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Odotas koulua...
Apua, kerro lisää?
Tiivistän aloituksen: älä asu Helsingissä/muuta Helsinkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas koulua...
Apua, kerro lisää?
Rakennukset homeessa, opettajia ei tarpeeksi, luokat liian isoja ja liikaa kielitaidottomia oppilaita ja kaikki erityidlapset integroitu sinne sekaan, kirjoihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuimme väliaikaisesti Helsingissä Meilahdessa ja neuvolasta sai kyllä ruuhkaisen kuvan. On se aika epäluonnollinen paikka lapsiperheelle asua..... .
Epäluonnollinen? Meilahti on kiinni 700 hehtaarin keskuspuistossa?
Aloittajalla on hyviä pointteja, mutta plussiakin Helsingissä on. Lapsiperheitä tuetaan rahallisesti, kotihoidontuen kuntalisä, ilmainen joukkoliikenne alle 7-vuotiaille, uimahalliin pääsee halvalla tai ilmaiseksi? Vaunujen kanssa julkisissa ilmaiseksi, paljon palveluja ja toimintaa lapsiperheille.
Nuo asiat mitkä aloittaja luetteli on meidän pienessä kaupungissa kunnossa, mutta kaikki lapsiperheen palvelut ja tuet ovat olemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on hyviä pointteja, mutta plussiakin Helsingissä on. Lapsiperheitä tuetaan rahallisesti, kotihoidontuen kuntalisä, ilmainen joukkoliikenne alle 7-vuotiaille, uimahalliin pääsee halvalla tai ilmaiseksi? Vaunujen kanssa julkisissa ilmaiseksi, paljon palveluja ja toimintaa lapsiperheille.
Nuo asiat mitkä aloittaja luetteli on meidän pienessä kaupungissa kunnossa, mutta kaikki lapsiperheen palvelut ja tuet ovat olemattomia.
Kuntalisä poistettiin yli kaksivuotiailta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella ei ole mitään merkitysyä jos terveyspalvelut, päivähoito ja koulu kusee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme väliaikaisesti Helsingissä Meilahdessa ja neuvolasta sai kyllä ruuhkaisen kuvan. On se aika epäluonnollinen paikka lapsiperheelle asua..... .
Epäluonnollinen? Meilahti on kiinni 700 hehtaarin keskuspuistossa?
Tarkoitan asuinympäristönä. Sillälailla epäluonnollinen paikka lasten kanssa elämiseen ja kulkemiseen, että on hyvin paljon liikennettä, ihmisiä ja melua. Vähän pinnallinen kaupunkin myös omaan makuuni vaikka olen sitä jossain määrin itsekin. Ei idyllinen. Ihan ok viihdyimme kuitenkin sen aikaa. Kauniita paikkojahan siellä oli.
Minulla on Espoon neuvolasta erittäin hyviä kokemuksia. Ajan saa helposti ja vaikka tupla-ajan kun vain pyytää ja voi puhua rauhassa kaikesta.
Tampereella kuulemma taas aika hyvin nuo jutut vaikka onkin Suomen mittakaavassa isompi kaupunki.
Ehkä kannattaa kokeilla sitä jos Helsinki ei nappaa.
Veikkaan kuitenkin, että ongelmia voi tulla missä tahansa, muun muassa omasta asuinalueesta riippuen.
Itseasiassa tuostahan saisi innovatiivisen idean.
Lapsivapaa Helsinki.
Ajatelkaa, kun pääkaupunkimme pyörisi nuorten, aktiivisten ja riippumattomien aikuisten työllä, vailla lapsista johtuvia rajoitteita työaikojen tai sairaslomien yms. Puolesta. Ja maakunnat taas saisivat niitä paljon toivottuja lapsiperheitä, kun perheestä haaveilevat velvoitettaisiin muuttamaan pääkaupungista (ja Mikseivät muuttaisi, kun palveluita ei ole). Kalliit tontit, joilla nyt nököttää homekouluja, saataisiin hyötykäyttöön ja turismiakin tulisi.
Mulla on 2002 ja 2004 syntyneet lapset ja kun kuopus oli viiden, tehtiin neuvolauudistus. Kaikki kokeneet vanhat (ja kalliit) siirrettiin pois ja tilalle laitettiin nuoret ja halvemmat. Meidän kuopuskin sitten ehti käydä vielä niillä jatkuvasti vaihtuvilla.
Hammashoitoon ei pääse, terveyskeskukset ei toimi, koulut on ihan kuraa (esim meillä ei ole tietokoneita) jne.
Päivähoito on ihan retuperällä. Munkkiniemeläisille tarjotaan yhdelle lapselle hoitopaikkaa Kruununhaassa ja toiselle Mellunmäessä.
Kiitos, Helsinki! Ihan kiva kun on kuitenkin varaa panostaa siihen, että tänne haalitaan alati lisää väkeä, joille kyllä järjestyy kaikki!