Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rivitalo vai omakotitalo?

Vierailija
06.12.2019 |

Mielipiteitä kaivataan! Minä haluaisin omakotitaloon; ei seinänaapureita ja muutenkin oma tupa oma lupa. Mies taasen haluaa rivitaloon koska ei haluaisi huolehtia pihatöistä ja talon remppahommista. Haluaa vaan soittaa huoltoyhtiöön jos jokin ongelma ilmenee. Mulle taas se oma rauha on niin arvokasta, että oon valmis noihin hommiin.

Miten teillä on asia ratkaistu? Tarvitaan sellanen 4 huonetta, noin 100 neliöö. Kustannuksetkin molemmissa mietityttää.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo, omakotitalosta eroon pääsy voi olla tässä maassa hankalaa jos jotain on pielessä.

Vierailija
2/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää mielipiteitä/kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea asumismuoto on omakotitalo.

Vierailija
4/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on erillistalo rivitaloyhtiössä, ihan paras!

Vierailija
5/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia? Perusteluja kiitos

Vierailija
6/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa yhdistyy omakotitaloasumisen ja asuntoyhtiön huonot puolet. Miehesi joutuu tekemään pihatyöt, ja joku muu päättää milloin.

Vierailija
7/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikissa rivitaloissakaan ole huoltoyhtiöitä.

Vierailija
8/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sopi parhaiten: Rivitalo kun lapset oli pieniä eikä jaksettu ylläpitohommia, oli kuitenkin oma piha ja lapsille kavereita naapurissa. Omakotitalo kun lapset oli jo vähän isompia koska onhan se kivempi.

Vierailija
9/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjutalo eli erilliset rivitalot ja huoltoyhtiö keskustien lumenajoon. Ne postimerkin kokoiset etu- ja takapihan nurmet voi ajaa itse. Ainoastaan keskusalueen viheralueen nurmen ajo rasitteena kesäisin.

Vierailija
10/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, tietysti.

Voi sinne omakotitaloonkin soittaa työmiehet paikalle, vaikka alkaen nurmikon leikkuusta päättyen teknisiin töihin.

Ei ole yhtiövastiketta, on vain asuntovero, silläkin säästää aika hyvin.

-Saat itse päättää kaikesta, pihasta, remonteista, ihan kaikesta, rivitalossa et niinkään.

Rivarissa vielä kun saat paskan naapurin niin siinä olet.

Eikä se rivari ole yhtään sen riskittömämpi sijoitus kuin omakaan, melkein päinvastoin.

Ja yhtiöissä kulut juoksee kokoajan, juurikin vastikkeet ja kun remontti tulee, maksat taas enemmän, vastikkeet ei riitä kun perusylläpitoon.

Vierailija
11/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikissa rivitaloissakaan ole huoltoyhtiöitä.

Aika monessa ei ole, vaan hommat hoidetaan pakkotalkoilla.

Vierailija
12/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sopi lasten ollessa pieniä omakotitalo ja nyt kun olemme taas kaksin, paras koti meille on nyt rivitalo.

Vierailija
13/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso rivitaloasunto on kallis ylläpidettävä, koska kaikista taloyhtiön remonteista maksetaan aina asunnon neliöiden mukaan. Eli ison asunnon ostaja maksaa esim. piharemontista paljon enemmän kuin pienen. Lisäksi taloyhtiöihin tehtävät remontit ovat muutenkin kalliimpia kuin ok-talon, ne osataan todellakin hinnoitella.

Ok-talo on työläämpi, eikä sekään halpaa ole mutta kustannuksiin on helpompi itse vaikuttaa. Jos ei osaa yhtään mitään pieniäkään remppahommia tehdä itse niin silloin käy kukkarolle.

Ok-talossa on myös enemmän vastuita, kun kaikki huolto- ja kunnossapitotyöt äytyy muistaa ja ymmärtää tehdä/teettää säännöllisesti. On myös enemmän vapautta, kun ei ole niitä seinänaapureita eikä taloyhtiön sääntöjä. Voi pestä pyykkiä ja käydä suihkussa tai kuunnella musiikkia huoletta vaikka keskellä yötä, jos siltä tuntuu.

Itse asun ok-talossa lasten kanssa, olen ainoa aikuinen siis. Välillä tuntuu, että ei oikein jaksaisi mutta lopulta hyvät puolet peittoaa aina ne huonot.

Vierailija
14/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä sitä rivitalossa vähän tulee pihatöitä, jos on omaa etu- tai takapihaa. Sellaiseen rivitaloyhtiöön ei kannata edes muuttaa, jossa yritetään hoitaa talkoilla esim. lumityöt. Ei onnistu nykymaailmassa. 

Me ostimme aikoinaan rivitalo-osakkeen, koska emme enää halunneet asua kerrostalossa, mutta omakotitaloon ei riittänyt rahat. Ollaan kyllä viihdytty, tykätään tehdä kesällä ruokaa hiiligrillissä, ylä- tai alapuolella ei ole mölyapinoita. Aika huolettomasti voi lähteä myös reissuun. Ehkä eniten ärsyttää toisten asukkaiden välinpitämättömyys, esim. pahvilaatikot jätetään jätekatoksessa mihin sattuu lojumaan. Muiden asukkaiden kanssa ei olla juurikaan tekemisissä, tervehdykset vaihdetaan, ei muuta. Yhtiökokouksissa ei tarvii tapella, harvinaisen yksituumaista porukkaa. 

Mutta kieltämättä, kyllä mä aina säännöllisesti haaveilen omakotitalosta. 

Vierailija
15/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso rivitaloasunto on kallis ylläpidettävä, koska kaikista taloyhtiön remonteista maksetaan aina asunnon neliöiden mukaan. Eli ison asunnon ostaja maksaa esim. piharemontista paljon enemmän kuin pienen. Lisäksi taloyhtiöihin tehtävät remontit ovat muutenkin kalliimpia kuin ok-talon, ne osataan todellakin hinnoitella.

Ok-talo on työläämpi, eikä sekään halpaa ole mutta kustannuksiin on helpompi itse vaikuttaa. Jos ei osaa yhtään mitään pieniäkään remppahommia tehdä itse niin silloin käy kukkarolle.

Ok-talossa on myös enemmän vastuita, kun kaikki huolto- ja kunnossapitotyöt äytyy muistaa ja ymmärtää tehdä/teettää säännöllisesti. On myös enemmän vapautta, kun ei ole niitä seinänaapureita eikä taloyhtiön sääntöjä. Voi pestä pyykkiä ja käydä suihkussa tai kuunnella musiikkia huoletta vaikka keskellä yötä, jos siltä tuntuu.

Itse asun ok-talossa lasten kanssa, olen ainoa aikuinen siis. Välillä tuntuu, että ei oikein jaksaisi mutta lopulta hyvät puolet peittoaa aina ne huonot.

Enemmän rivitaloissa on vastuita hoidettavana ja jotku asukkaat hallituksessa hoitaa ne.

Itse tykkään omakotitalossa juuri siitä että minä päätän mitä teen ja milloin. Pakkotahtisia velvotteita ei ole.

Vierailija
16/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu jossain isommassa kaupungissa, niin yleensä uudempien okt-alueiden tontit on niin helkkarin pieniä, ettei niissä paljoa hommia ole. Ja se kannattaa myös varmistaa huolella, jos rivitalo-osakkeen hankkii nimenomaan sen vuoksi, että haluaa huoltoyhtiön hoitavan hommat, että mitä siihen huoltoyhtiön sopimukseen kuuluu. Hirveän usein rivareissa huoltoyhtiö on otettu vain lumenajoon ja mahdollisesti yhteisten alueiden nurmikonleikkaukseen. Kaikki muut tehdään talkoilla, itse ja/tai tilataan ammattimies erikseen joka risaukseen, joten kalliiksi tulee. Itsellä on kokemusta rivari-, kerros- ja omakotitaloasumisesta, ja näistä rivariasuminen on se, mitä en suosittele. Kerrostalossa asuminenkin on mukavampaa, koska siinä säilyy sellainen tietty yksityisyys rivaria paremmin. 

Vierailija
17/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia? Perusteluja kiitos

Erillistalossa ei ole niitä seinänaapureita, meidän mölyt ei kuulu naapureille vaikka mitä tekisi, ja toisinpäin.

Huoltoyhtiö hoitaa hommat. Piha sopivan kokoinen, pääsee nysväämään multahommia, muttei rasita liikaa.

Vierailija
18/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän rivitaloissa on vastuita hoidettavana ja jotku asukkaat hallituksessa hoitaa ne.

Itse tykkään omakotitalossa juuri siitä että minä päätän mitä teen ja milloin. Pakkotahtisia velvotteita ei ole.

Nimenomaan, rivitalossa "jotkut" hoitaa. Omakotitalossa sitä jokua ei ole, vaan on ihan itse tarkastettava että talo on aina kunnossa. Kaikkihan näin ei tietenkään säännöllisesti tee, kun ei ole pakko, ja silloin jossain vaiheessa sattuu näitä että katto vuotaa, lämmitysjärjestelmä posahtaa tai putket falskaavat "aivan yllättäen".

Vierailija
19/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, rivitalossa "jotkut" hoitaa. Omakotitalossa sitä jokua ei ole, vaan on ihan itse tarkastettava että talo on aina kunnossa. Kaikkihan näin ei tietenkään säännöllisesti tee, kun ei ole pakko, ja silloin jossain vaiheessa sattuu näitä että katto vuotaa, lämmitysjärjestelmä posahtaa tai putket falskaavat "aivan yllättäen".

No jos on pienehkö rivaritaloyhtiö, niin se "joku", joka ne asiat hoitaa on suurella todennäköisyydellä jossakin vaiheessa myös sinä itse. Ja jos oikein huono mäihä sattuu, niin voi olla että joudut useanakin vuonna hallitukseen. 

Vierailija
20/24 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalossa yhdistyy omakotitaloasumisen ja asuntoyhtiön huonot puolet. Miehesi joutuu tekemään pihatyöt, ja joku muu päättää milloin.

Haistapas nyt jotain pahaa.

Minä ostin rivarikodin kun tuli ikää ja ison talon ja pihan hoito alkoi kyllästyttää ja viedä liikaa aikaa.

Pihatyöt tekee huoltoyhtiö, korjaukset kilpailuttaa ja huolehtii isännöitsijä, tämä on helppoa asumista. Minä ostin päätyasunnon, ja valitsin talon, jonka tiesin hyvin rakennetun.

Kun lapset asuivat kotona iso omakotitalo oli parasta, nyt yksin tämä 80 neliötä keskustassa on just parasta.