Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa tumpeloa asunnonostossa!

Vierailija
06.12.2019 |

Minulla on pankkitilillä noin 55 000 euroa. Jos asunnon myyntihinta on noin 48 000 euroa ja velaton hinta noin 160 000 euroa, niin onko minun maksettava kaupantekohetkellä muuta kuin tuo 48 000, johon minulla on varaa? Onko minun pakko ottaa lainaa ollenkaan?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaista pankkilainaa sinun ei tarvitse ottaa, mutta huoneistokohtainen yhtiölaina sinun pitää ottaa. Lainaa se on yhtiölainakin. 

Vierailija
22/25 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla tulevaisuudessa varaa maksaa sekä hoitovastike että rahoitusvastike? Tämä on tulevaisuudessa juuri uudiskohteiden sudenkuoppa, että ihmiset voivat pienellä rahalla ostaa uuden asunnon (maksavat vain myyntihinnan) eikä kukaan ole tarkistamassa heidän maksukykyään. Sitten heillä ei olekaan varaa, kun rahoitusvastikkeen maksu alkaa parin vuoden päästä ja muut osakkaat joutuvat vastuuseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä myyjää näyttämään kauppakirja jos vaikka omistaa asunnon.

Pyydä myyjää näyttämään uunituore isännöitsijäntodistus.

Pyydä myyjää näyttämään henkilöllisyystodistus.

Kysy missä sijaitsee huoneiston osakekirja joulukuussa 2019.

Kysy miksei käytä välittäjää myynnissä?

Katso sotu. Paina sotu mieleen. Tarkista luottotiedot bisnodelta. Tarkista ulosottorekisteri.

Tarjoa -30% pyyntihinnasta. Tietenkin asunnolla on aivan valtava kysyntä ja näyttöjä puolenkymmentä joka päivä. Tarjoa silti -30%. 

Vierailija
24/25 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pankkitilillä noin 55 000 euroa. Jos asunnon myyntihinta on noin 48 000 euroa ja velaton hinta noin 160 000 euroa, niin onko minun maksettava kaupantekohetkellä muuta kuin tuo 48 000, johon minulla on varaa? Onko minun pakko ottaa lainaa ollenkaan?

Teoriassa et tarvitse pankista lainaa, mutta sinulla pitää olla maksukykyä maksaa rahoitusvastiketta x-määrä/kk. Velaton hinta on asunnon todellinen hinta. eli asunto maksaa 160000, josta taloyhtiöllä on lainaa 112000 euroa. Tuota 112k lainaa maksat vastikkeina joka kuukausi. Sinun pitäisi nyt tietää isännöistijäntodistuksessa mainittu rahoitusvastikkeen osuus. Se kertoo myös, kuinka monta vuotta laina on. Lainan voi asuessaan maksaa myöhemminkin kokonaan pois. Itse suosittelen ottamaan pankista lainaa tuon 112k osuuden verran ihan vain siksi, että se on pitkällä juoksulla halvempaa. Nostat siis pankista lainaa 112k edestä ja lyhennät sitä kuukausittain mieluummin, kuin tuota taloyhtiön lainaa. Laske myös paljonko kk menosi tulevat olemaan. Tuon rahoitusvastikkeen lisäksi sinun pitää maksaa myös perus yhtiövastike, joka on jatkuva maksu, eli ei laina vaan raha, jolla kustannetaan taloyhtiön juoksevat kulut, kuten jäte, tienhoito, ym. Jos et ota pankkilainaa, niin kk menosi ovat rahoitusvastike + yhtiövastike yhteensä. Käy pankissa juttelemassa, kumpi on parempi.

Koska asunnosta on noin paljon lainaa, niin se todennäköisesti on uusi. Uusissa asunnoissa on tärkeä ymmärtää, että vaikka se on uusi, niin siinä on silti omat riskinsä. Tutki ja kysele millaisen vakuutuksen rakennuttaja on yhtiölle ottanut ja mitä se kattaa. Lisäksi tarkista, millainen tarkastussuunnitelma on. Yleensä 1v, 5v. ja 10v., jolloin rakennuttajan vastuu loppuu. Tänä päivänä vakuutus kannattaa olla hyvä, sillä entisenä LKV näin paljon uutta valmista ja kallista sekundaa. On tullut vastaan yhtiöitä, joissa on vikoja ollut kohtuuttoman paljon ja lopulta vetänyt rakennuttajan konkkaan. Sen jälkeen korjauskulujen vastuut jää asukkaalle. 

Vierailija
25/25 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan asuntoon monet ottavat mieluummin pankin lsinan, mutta sijoittajat eivät, koska sijoittaessa eli kun ottaa vuokralaisen, tulee taloyhtiön lainasta enemmän verotusetua.

Hoitovastike menee kaikilta. Se on korvaus esim. käytävien siivouksesta, lumitöistä, korjauksista, jne. Rahoitusvastike on lainaa.

Erittäin tärkeä on tietää, onko tulossa remontteja taloon, koska silloin kumpikin vastike voi nousta yllättäen.

Yhtiövastike sisältää kaukolämpötalossa myös lämmön. Sähkölämmitystaloissa ei, koska sähkön kulutus mitataan huoneistokohtaisesti. Puhun nyt rivitalosta.