Mitä kuuluu tehdä, jos hoidettava lapsi n. 2v ottaa hanskat pois ja heittää ne ojaan?
Nyt en kaipaa haukkuja tai arvostelua koska olin ensimmäistä kertaa hoitamassa. Lapsi hoki, että "uuma uuma uuma ois ois ois" ja ravisti päällyshansikkaat ja pikkutumput pois käsistään ja heitti ojaan. Minä yritin sitkeästi saada edes toisia käsiin takaisin mutta tulos oli huutoitku ja rimpuilua.
Kun sanoin, että "oravat" tulevat surullisiksi jos *Aatun kädet paleltuvat, niin sitten suostui laittamaan toiset hanskat käteen, mutta ei pikkutumppuja alle.
En haluaisi haukkuja tosiaankaan koska olen vasta 13-v ja en halua huolestuttaa lapsen vanhempia. Demissä saan vaan haukkuja ja että pue ne vaan väkisin.
Kommentit (17)
No oliko lapsen kädet kuumat? Antaisin lapsen olla ilman hanskoja ainakin hetken, kertoisin miksi hanskoja käytetään ja miksi haluan lapsen käyttävän hanskoja.
Ehkä kahdet päällekäin oli vähän liikaa näillä keleillä ja keksityt jutut surullisista oravista jättäisin kertomatta. Vaikkakin olet hoitaja joten ei se nyt niin vaarallista ole jos saat niin lapsen toimimaan halutulla tavalla. Omille lapsilleni yritän olla rehellinen ja kertoa asiat niin kuin ne oikeasti on.
Lapsia pitää huijata. Ala juttelemaan vaikka niistä oravista. Sanot että oho, katsoppa tuolla puussa on orava. Onpa se hienon värinen ja hieno häntäkin. Mennäänkö katsomaan lähempää. No mutta ensin kyllä hanskat käteen ettei orava naura sinun sormille.
Sitten orava onkin hypännyt jo toiseen puuhun ja jatkatte eteenpäin jospa se vielä näkyisi.
Onko lapsen kädet lämpimät? Yleensä tuon ikäisellä on hyvä verenkierto ja kun liikkuu paljon, tulee kuuma ja siksi haluaa lapset pois kädestä.
Tänäänkin on ollut lämmin päivä ja jos lapaset ovat paksut, kädet hikoilevat ja tulee epämielyttävä olo.
Ei kannata ainakaan omaksua tuota monien äitien käyttämää "äiti/orava/kuka-tahansa tulee surulliseksi"-syyllistämistä lasten kohtelukeinona. Lapsi oppii siitä vain sen, ettei hänen tarpeillaan ole niin paljon väliä kuin äidin/oravan/jne, ja hän on vastuussa äidin/oravien tunteista.
Mä annan olla ilman ja kokeilen hetken päästä uudelleen jos on tullut vilu. Oma 2v on jotenkin kuumaverinen, ei palele oikein ikinä. Tietty järki päässä pitää olla, jos on pakkasta niin jotkut tumput täytyy olla. Näillä keleillä kahdet voi olla liikaa.
Mulla on ollut koko alkutalven tappelua hanskoista oman 2v:n kanssa. Sanoisin että kyllä ne käsiin menevät, kun on muutamasti kaatunut hankeen ilman.
Hienosti toimittu, ne vaatteet mitä vanhemmat toivovat käyttää olisi pidettävä, vaikka olisi liian kuumia omasta mielestä. Jos ei heti suostu pukemaan niin koita hetken päästä uudelleen. Hyvin voi perustella asian todenmukaisesti "tulet kipeäksi, jos et pidä hanskoja".
Kurarukkasetko siis, kun oli tumput alla? Ohuemmat lapaset ehkä paremmat?
Mulla on ollut vähän samaa ongelmaa kurahousujen kanssa 6-vuotiaan kanssa. Äitinsä sanoo lähtiessä hyvin selvästi, että kurahousut laitettava. Mutta kun ollaan lähdössä ulos ja muut vaatteet on päällä, niin se vaan on niin vaikeaa saada niitä kurahousuja päälle. Enkä minä uskalla antaa lupaa jättää laittamatta, kun niistä on niin selvästi sanottu.
Mulla kävi oman 2-vn kanssa aikoinaan niin, että hän meni ja heitti lapasensa leikkipuiston roskikseen. Oltiin varmaan puoli tuntia väännetty hanskojen pitämisestä.
Me lähdettiin heti pois puistosta, oli talvi ja pakkasta. Puin lapselle omat lapaset matkan ajaksi. Ja jo sain tien varrelta joltain mummolta huudot perään, että eikö mulla ole pienelle lapselle antaa kuin aikuisten isot lapaset...
Edelleen lapsi inhoaa hanskoja. Ja pipoa. Ja kauluria. Ja ylipäätään vaatteita. Mutta ei nyt sentään enää roskiin niitä paisko. On nyt 5v.
No laitat ne hanskat omaan taskuusi että ovat tallessa.
Sitten kun lapsi sanoo että käsiä palelee niin annat ne takaisin.
Lapsella oli varmaan tukeva talvipuku ja nyt on lämmintä.
Lapsella oli kuuma kaikissa kamoissa ja halusi edes hanskat ottaa pois.
Anna ottaa.
Vanhemmille ei tarvi kertoa, mutta putsaa kädet äläkä anna laittaa sormia suuhun tai silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Klipsuilla kiinni hihoihin.
Niin, eikö noita ole enää? Itse muistan, että mulla oli vielä vanhempanakin lapsena noita klipsejä ja nimenomaan siksi että en olisi ottanut rukkasia pois.
Mä annan oman 2v n olla sit hetken ilman hanskoja. Kerron toki et että "sinulle tulee kohta sormille tosi kylmä". Jos siis oikeasti on kylmä ilma ja pakkasta. Jos lapsi taas heittää hanskat oikeasti kuumuuden takia menemään, pitää olla ohuemmat hanskat tms.
Henk.koht. yritän vetää hihat käsien päälle tai annan lasten olla ilman hanskoja kunnes käsille tulee kylmä ja suostuvat laittamaan hanskat takaisin. Ei ole niin justiinsa.
Jos on liian lämmin, ei tarvitse käyttää hanskoja. Ei mitään järkeä survoa niitä kersalle väkisin, se pyytää kyllä niitä jos sen tulee kylmä.