Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen ei tykkää katsoa Linnan juhlia ja jopa haluaa, että ne lopetettaisiin?

Vierailija
05.12.2019 |

Olen kuullut, kuinka jotkut ovat sanoneet, että ne ovat täysin turha ja kallis juhla veronmaksajien rahoilla! Ovat sanoneet, että sille rahalle olisi paljon tärkeämpääkin käyttöä tässä yhteiskunnassa. Kun olen kysynyt, että Suomen itsenäisyyskö ei heille merkitse mitään tai sitäkö sitten ei pitäisi juhlia, niin ovat vastanneet, että itsenäisyys kyllä merkitsee, mutta sitä voi juhlia aivan muuten kuin Linnan juhlissa. Ovat sanoneet, että missään muualla maailmassa ei ole itsenäisyyden juhlinnan osalta "vastaavaa typeryyttä" ja lisäksi Linnan juhlissa on heidän mielestään paljon sellaisia, joilla ei ole mitään tekemistä Suomen itsenäisyyden kanssa.

Millainen ihminen ajattelee noin?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän juhlitaan itsenäistä Suomea.

Vieraina ovat ihmiset, jotka ovat tehneet tuottavaa ja suurenmoista työtä. itsenäisen maamme hyväksi: yrittäjiä, urheileijoita, tieteentekijöitä, taiteilijoita eri aloilta, ym. yhteiskunnallisia vaikuttajia.

Ja tietenkin eduskunta, hallitus ja kirkkojen edustajat, ja diplomaatit.

Normaalit suuret juhlat ja antavat lisäksi työtä useille suomalaisille tavaran ja ruuan toimittajille.

Vierailija
42/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sitä itsenäisyyttä voisi juhlia muuten kuin pitämällä kermalle kivat ja helvetin kalliit kekkerit verorahoilla.

Vanha totuushan on, että kansa nauttii kahvit ja konjakit edustajiensa välityksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna telkkaria ei meillä edes laiteta päälle,eli avata.

(ei vaan  jaksa sitä paatostelua, eikä sitä yhtä, kymmenen kymmentä kertaa näytettyä ja jo moneen kertaa nähtyäkin elokuvaa katsella. Lepää rauhassa, Edvin) 

Vierailija
44/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linnan juhlissa on nykyisellään aivan liikaa vieraita ja suurin osa on heistä sellaisia, jotka eivät todellakaan ole tehneet mitään Suomen itsenäisyyden eteen. Riittäisi, että Linnan juhlat pidettäisiin vain sotaveteraaneille, lotille ja heidän saattajilleen. He ovat suunnilleen ainoita, jotka ovat todella tehneet asioita Suomen itsenäisyyden eteen.

Todella samaa mieltä.Turhat kansanedustajat jotka  siellä vuodesta toiseen ovat todella ovat kyllästyttäviä.Muka jotkut saavat tulla jos ovat saaneet jotain aikaan Mitä?.Turhaa verorahojen haaskaamsta.

Vierailija
45/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa kerska kuluttamista  köyhällä Suomella.En ole kateellinen mutta joku ilmasto huoli tässäkin pitäisi huomata.Mihinkä ne liiat paukut ja sapuskat joutuu jos keput ei syö? Joka asiaanhan he voivat olla päättämässä?

Vierailija
46/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnostunut vain puvuista ja ylipäätään ulkonäöstä.

Heti, kun haastattelut alkavat käännän kanavaa.

Eniten ärsyttää horisevaf veteraanit, vaikka isänikin on sellainen

Vierailija
47/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa katsoa niitä, ovat minulle ihan yhdentekevät kekkerit. Siksi minulle on ihan se ja sama, järjestetäänkö niitä vai ei. En siis ole vaatimassa niiden lopettamista sen enempää kuin jatkamistakaan.

Vierailija
48/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun se juhla on tarkoitettu vain tietyille ihmisille eikä kaikille...

Vierailija
49/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole yhden hitin ihme, saa kutsu linnaan?

Vierailija
50/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisyyspäivänä juhlitaan veteraaneja ja muitakin kansalaisia siksi että he ovat tehneet jotain tasavaltamme puolesta, itsenäisyyden kanssa sillä ei tarvitse olla mitään tekemistä. Suomi nimittäin sai itsenäisyyden ilman taistelua vuonna 1917 ihan sillä että julistauduttiin ensin itsenäisiksi itse ja sitten käytiin ns. hattu kourassa Pietarissa pyytämässä varsinainen tunnustus siihen Leniniltä.

TV:n ja iltapäivälehtien linnanjuhlista on ikävä kyllä nyt tullut pukujuhlat, joissa tärkeintä näyttää olevan naisten vaatteet ja parisuhdejuorut. Siksi en itse välitä enää katsoa linnanjuhlia telkkarista.

Mutta minusta presidentin juhlat ovat kuitenkin kivan totiset ja arvokkaat. Ei mitään karnevaalihumua kuten muualla maailmassa kansallispäivät ja itsenäisyyspäivät tuppaavat olemaan. Linnanjuhlien ideakin on aika tasa-arvoinen (jos ajattelee sitä kättelemistä)  eli pressa ottaa vastaan kaikki melko tasa-arvoisesti. Kuvastaa tasavaltaa eikä mitään monarkiaa. Ketä kiinnostaa se, että amerikkalaiset katsovat itsenäisyyspäivänä baseballia ja grillaavat takapihalla? Boring. Ranskalaiset tanssivat kaduilla - haukotus. Televisoitu kättelymaraton, jota miljoonat seuraavat tv:stä silmä kovana -- aivan eri sfäärin isänmaallista hulluutta eli pojot suomalaisille tässä pelissä.

Oma hienoin muisto linnanjuhlista on kun Tarja Halonen emännöi linnanjuhlia vuonna 2001 päällään suomalainen muinaispuku (siis tietysti rekonstruktio). Siinä oli jotain niin suomalaista ettei siihen muut kansat pysty.

Vierailija
51/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista paistaa läpi, että ihmiset tuntuvat luulevan Linnan juhlien olevan televisio-ohjelma. Oikeasti ne ovat presidentin valitsemilleen kutsuvieraille järjestämät juhlat. Jostain syystä ne on päätetty televisioida. Ja seuraavana päivänä myydään lehtiä asuilla ja etikettivirheillä, koska kokemus on osoittanut, että sellaisia juttuja luetaan.

Oli niin tai näin, tuskinpa tulee sellaista tilannetta, että presidentti kokisi, että olisi sopivaa vain vetää lonkkaa itsenäisyyspäivänä. Lienee hänen velvollisuutensa juhlistaa päivää.

No ei ole velvollisuus, vanha tyhmä perinne.

Perinteet yleensä ovat vanhoja. Siksi ne ovat perinteitä. Olen ihan varma, että tekisi Sauli mitä vain, osan mielestä se olisi "tyhmää". Jotain spesiaalia nyt kuitenkin yleensä juhlapäivinä odotetaan.

Vierailija
52/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso linnanjuhlia. Minusta ohjelma on sekä tylsä, että turha. En todellakaan haaskaa aikaani sellaiseen. Toisaalta jos joku toinen sitä katsoo niin aivan sama minulle. Ja että pitäisi lopettaa, no eipä välttämättä tarvitse, mutta suomi on kyllä nykyään EU:n pohjoinen provinssi, joten varsinaista itsenäisyyttä meillä ei ole ollut enää pitkään aikaan. Minkälainen ihminen olen? Ihan tavallinen tylsä, tyhmä duunarimies. Saa peukuttaa mihin suuntaan haluatte, en välitä.

Vierailija
53/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linnan juhlissa on nykyisellään aivan liikaa vieraita ja suurin osa on heistä sellaisia, jotka eivät todellakaan ole tehneet mitään Suomen itsenäisyyden eteen. Riittäisi, että Linnan juhlat pidettäisiin vain sotaveteraaneille, lotille ja heidän saattajilleen. He ovat suunnilleen ainoita, jotka ovat todella tehneet asioita Suomen itsenäisyyden eteen.

Todella samaa mieltä.Turhat kansanedustajat jotka  siellä vuodesta toiseen ovat todella ovat kyllästyttäviä.Muka jotkut saavat tulla jos ovat saaneet jotain aikaan Mitä?.Turhaa verorahojen haaskaamsta.

"Turhat kansanedustajat"?

Nyt ei taitanut ehtiä järki mukaan ajatukseen. Kaikki kansanedustajat ovat - kuten nimikin kertoo - kansan edustajia Suomen tasavallan eduskunnassa. Siten turhia heistä ei ole kukaan.

Vierailija
54/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso, kuin en katso Kassahihna-liveäkään. Ei se silti minulta ole pois jos joku muu katsoo.

Vierailija
55/55 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö muuten mistä tulee se perinne että ikkunalle laitetaan kaksi kynttilää?

No Ruotsin aikana Suomessakin sytyettiin kaksi kynttilää ikkunalle Ruotsin kuninkaan kunniaksi. Sama perinne jatkui autonomian ajan Suomessa kun juhlittiin tsaarin syntymäpäivää tai keisariperhettä yleensä.

Köyhillä tuskin oli kynttilöitä ollenkaan, joten ehkäpä perinne oli ylemmän luokan juttu ja sitten keskiluokan juttu.

Autonomian aikana kun sortovuodet alkoivat kahta kynttilää alettiin polttaa ikkunalla Runebergin päivänä vastalauseena Venäjän sortotoimille. Myöhemmin kaksi kynttilää ikkunalla merkkasi myös Saksaan jääkärikoulutukseen pyrkiville turvallisen talon.

Eli aika jännästi monrakkien valtaa juhlistavasta symbolista tuli 1800-luvun lopulta alkaen vastarinnan ja itsenäisyysaatteen merkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi