Mikä on kateuden vastakohta?
Adjektiivi kateellinen - kai sille on jokin vastakohtakin olemassa. Mikä?
Kommentit (27)
Keksin tämän itse: myötäylpeä. Kun kerran on myötähäpeä, miksei tämäkin. Mä olen ainakin ylpeä ystävieni saavutuksista kateuden sijaan.
Miltä kuulostaa niin yksinkertainen kuin kadehtimattomuus?
Oisko se, että on onnellinen toisen puolesta?
Empaattinen. Hän joka ymmärtää laajemmin toisen ihmisen elämää - ei kenenkään elämä ole pelkkää juhlaa. Kaikilla on omat epävarmuutensa ja synkät hetkensä, elämässä on monenlaisia vaikeuksia, jotka eivät näy päällepäin. Empaattinen ymmärtää, että saavuttaakseen jotain on toinen tehnyt työtä ja priorisoinut ja ehkä joutunut jättämään muita asioita pois tai vähemmälle huomiolle.
Kateellinen rakentaa olkiukkoja toisen elämästä, luulee vaikkei tiedä, ei itse ole valmis uhraamaan ja tekemään työtä haluamansa eteen. Sitten on vielä narsistinen kateus, joka on kaikesta kateellinen vaikkei niitä asioita itselleen edes huolisi.
Toisen onnesta, menestyksestä ja mistä tahansa hyvästä voi tosiaan oppia iloitsemaan. Siitä voi jopa tulla tapa. :D
Ja mikä oudointa, se kyky tekee iloiseksi.
Ihania nämä uudissanat!
Ja muutenkin on kivaa miettiä, jos joku keksisi täydellisen sanan - valmiin tai uuden.
Jotkut tykkää leipomisesta, jotkut tällaisesta!!
Ap
Kannustaminen ja auttaminen on kateuden vastakohta.
Välinpitämättömyys? Yhdentekevyys?
Jonkin tunteen vastakohta on tietenkin, ettei tunne mitään. Ihminen voi tuntea jonkin aiheuttavan sekä myötäylpeyttä, iloa ja kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Tyytyväinen? Kateellinen haluaa muiden asioita, tyytyväinen ei.
Olen sitten ollut vakavasti masentunut tyytyväinen...
Kateuden vastakohta on kiveshiki.
Hmmm.... jatkoysymys, mikä on vastakohdan vastakohta?
t. eri
Tyytyväinen? Kateellinen haluaa muiden asioita, tyytyväinen ei.