Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivitalo vai kerrostalo? molemmista hyvät ja huonot puolet

Vierailija
04.12.2019 |

Jos niitä mielestäsi on

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun valintani on rivitalo, päätyasunto.

Omakotitalo on paras, mutta en jaksa enää hoitaa isoa taloa ja pihaa ja talon ikääntymisestä johtaneet remonttikustannukset olisivat olleet isot.

Valitsin tuttavani rakentaman rivitalon, tiesin äänieristykseen kiinnitetyn erityistä huomiota. Olen asunut tässä jo reilun kymmen vuotta, eikä ole tarvinnut pettyä.

Talon sijainti pienen kotikaupunkini keskustassa on loistava.

Kerrostaloon muuttaisin vain ylimpänä kerrokseen, tosin parveke ei korvaisi pihaa.

Vierailija
2/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa oma pieni piha, mutta isomman piha-alueen ja lumenluonnit hoitaa joku muu. Tämä on minusta se tärkein, että pääsee heti kotiovesta ulos eikä vaan porraskäytävään.

Meillä tosin päätyasunto ja huomattavan iso oma piha-alue, voi pitää kasvimaatakin. Monessa nyky-oktalossa ei niin kivaa pihaa kuin meillä 10v vanhassa rivarissa. Ja monessa nykyrivarissa vaan terassi.

Meillä siis vaan yksi seinänaapuri, vanhempi, mukava rouva. Kerrostalossa oli naapurit joka puolella ja usein yläkerran naapuri poti kovaäänisiä bileitä. Kerran kuussa piti soittaa poliisit, kun bileporukka esim poltti tavaroita rapussa.

Kerrostalossa plussana olisi sijainti ydinkeskustassa ja se, että kotoa pääsisi suoraan parkkihalliin autoon. Jos siis olisi sellaisessa talossa asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun valintani on rivitalo, päätyasunto.

Omakotitalo on paras, mutta en jaksa enää hoitaa isoa taloa ja pihaa ja talon ikääntymisestä johtaneet remonttikustannukset olisivat olleet isot.

Valitsin tuttavani rakentaman rivitalon, tiesin äänieristykseen kiinnitetyn erityistä huomiota. Olen asunut tässä jo reilun kymmen vuotta, eikä ole tarvinnut pettyä.

Talon sijainti pienen kotikaupunkini keskustassa on loistava.

Kerrostaloon muuttaisin vain ylimpänä kerrokseen, tosin parveke ei korvaisi pihaa.

Minäkin vaihtaisin riverin keskikokoisen kaupungin palveluiden lähellä, näköetäisyydellä uimarannasta vain isomman kaupungin keskustakerrostaloon, jossa olisi parkkihalli ja iso parveke.

Vierailija
4/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivareissa kannattaa pitää huolta siitä, että yhteisten alueiden lumi- ja vihertyöt on ulkoistettu.

Ellei ole, kierrä kaukaa. Voi joutua tekemään vuosikausia, jopa -kymmeniä näitä töitä ilman, että kiitoksen sanaa siitä kuulet ikinä.

Tähän helvettiin ei itseään kannata pistää.

Joten oma valintani on kerrostalon easy living ilman muuta!

Vierailija
5/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivareissa kannattaa pitää huolta siitä, että yhteisten alueiden lumi- ja vihertyöt on ulkoistettu.

Ellei ole, kierrä kaukaa. Voi joutua tekemään vuosikausia, jopa -kymmeniä näitä töitä ilman, että kiitoksen sanaa siitä kuulet ikinä.

Tähän helvettiin ei itseään kannata pistää.

Joten oma valintani on kerrostalon easy living ilman muuta!

Juurikin tuo pihatöiden vähyys minua houkutti, lumityöt ja nurmikonleikkuun hoitaa huoltoyhtiö, samoin kaikki korjaukset ovat isännöitsijän vastuulla, ilmoitus riittää ja asia hoituu kuntoon. Pieni yhtiö on meillä, uudehko talo, joten isompia remppoja ei tiedossa.

Kerrostalossa täytyy olla todella hyvä äänieristys, että sellaiseen lähtisin. Yhdessäkään kerrostalossa, jossa olen käynyt, ei näin ole ollut. Kerrostalossa kiusaa myös naapureitten tupakointi, savut (ja muut hajut ja käryt) leviävät ilmastoinnin ja rappukäytävän kautta, meillä jokaisella on oma ilmastointi. Rivarissa ei tarvitse kuunnella ihmisten kulkua rappukäytävässä. Kerrostaloon minua ei saa.

T. Viestin 1/4 kirjoittaja

Vierailija
6/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempaa rivitalo-osaketta harkitseva: kannattaa ottaa mahdollisimman hyvin selvää tehdyistä remonteista ja rakennuksen kunnosta. Joskus käy niin, että rivitalon remontointikulut nousevat suuremmiksi kuin asunnon arvo.

Toki kerrostalon rempat maksavat myös, mutta kulujen jakajia on yleensä paljon enemmän. Rakennuksen kunto ja tehdyt/suunnitellut remontit ovat tärkeämpiä kuin keittiökalusteiden ikä ja onko lattia oikean sävyinen.

Otsikkoon sanon: molemmissa on puolensa. Naapureiden laatu merkkaa paljon asumisviihtyvyyden suhteen. Asuinympäristön kanssa ne ovat tärkeämmät tekijät kuin asettelu krstalo vs. rivitalo. Kerrostaloasunnossakin voi olla patio, kun asuu alimmalla tasolla. Rivitaloasunto voi olla 2-kerroksinen.

Itse olen suosinut kerrostalon toista kerrosta, jolloin hissi ei ole tarpeen. Eka kerros sopinee paremmin koiranomistajalle.

Rivitaloasumukseni oli oikeastaan erillistalo l. pientalo, jossa hoidettavaa pihaa ja aitoja oli turhankin paljon, myös terassipatio. Se oli mukavaa aikansa. Asumiskulut olivat selkeästi isommat kuin vastaavankokoisessa krstaloasunnossa. Tuli monenlaista remonttia eteen.

Nyt asun ok-talossa, mutta olen myymässä pois ja muutan joko krs- tai rivitaloasuntoon! :)

Vierailija
7/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 20 vuoden kerrostaloasumisen jälkeen rivariin. En ole katunut, vaikka molemmissa varmasti on puolensa. Riippuu siitä, mistä tykkää ja mitä toivoo. Rivarin etu on oma piha ja minulla tilanne on sama kuin muutamalla muulla tuossa edellä: päätyasunto, jossa iso oma piha. Vaikka edellisessä asunnossa oli kiva, suuri parveke, ei se koskaan pysty korvaamaan pihaa. Mutta toki pihasta on sitten jonkin verran enemmän vaivaa, jos se ei ole kokonaan kivetty tai komposiittilankkuterassia.

Lisäksi etuna on se, että naapureita on tosiaan vain yhdellä puolella, joten ei tarvitse olla hyvää tuuria kuin yksien naapurien osalta, jos ei halua kuunnella kolinaa, itkua, huutoa, musiikkia tai muuta seinien ja kattojen läpi. Molemmissa asumismuodoissa taloyhtiö hoitaa kaikki isommat asiat ja esim. yhteisten alueiden hoidon, mikä on etu omakotiasumiseen verrattuna. Rivariasuminen on jonkin verran ehkä yhteisöllisempää, koska niitä naapureita näkee enemmän pihoilla oleskeltaessa ja etenkin pienessä rivariyhtiössä voi olla riskinä hallitusvastuuseen joutuminen tai ainakin se, että päätöksiin on pakko pystyä ottamaan kantaa. Isossa rivariyhtiössä tuotakaan riskiä ei ole, mutta kerrostalossa asuessa voi halutessaan aina mennä täysin vapaamatkustajana, vaikka järkevää se ei tietysti olekaan.

Vierailija
8/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä raukat niissä rivitalojen keskiasunnoissa asuvat, kun täällä puhuvat vain päätyasujat?

Pieni rivitaloyhtiö on ehkä kallein mahdollinen asumismuoto. AsOy päättää kaikesta, et sinä itse. Maksat myös naapurin yllättävät vahingot, jotka yhtiön vastuulla.

Pienessä yhtiössä voi käydä lompakolle.

Vierailija
9/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä raukat niissä rivitalojen keskiasunnoissa asuvat, kun täällä puhuvat vain päätyasujat?

Pieni rivitaloyhtiö on ehkä kallein mahdollinen asumismuoto. AsOy päättää kaikesta, et sinä itse. Maksat myös naapurin yllättävät vahingot, jotka yhtiön vastuulla.

tämä ja lisäksi rivitalot ainakin nykyään tehdään paljon huonommin kuin kerrostalot, suunnitteluun ei panosteta ja talotekniikka on halvinta mahdollista, rivitalot kiinnostavat vain rakentajia jotka tekevät mahdollisimman halvalla (huonosti) kaiken

Vierailija
10/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aina yhtiöstä ja siitä, millainen talon kunto on, mikä on lämmitysmuoto ym.

Hyvinhoidetuissa rivitaloyhtiöissä asuminen on edullisempaa kuin kerrostaloissa.

Hoitovastikkeet jäävät usein pienemmiksi. Kerrostaloyhtiöissä joudut maksamaan "turhasta": yhteissaunoista ja pesutuvista, joita et koskaan käytä; kellarikerroksen varastotiloista, joita pidetään turhaan lämpiminä, vaikka kylmä varastotila olisi yhtä toimiva; porrashuoneista, joita siivotaan ja lämmitetään, vaikka edullisinta olisi, jos lampsisit pihalta suoraan sisään asuntoosi; kerrostalopihan kunnossapidosta, jolla et oleskele, ym.

Rivitalon hyviä puolia ovat juuri "tarpeettomien" yhteisten tilojen puuttuminen, oma pikkupiha ja omasta mielestäni ennen kaikkea rappukäytävien puuttuminen: et joudu kuuntelemaan rappukäytävästä kuuluvia ääniä, et joudu kulkemaan rappukäytävien kautta, nousemaan portaita, käyttämään hissiä ym. vaan voit vaivattomasti tulla ulkoa suoraan sisään.

Vierailija
11/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään rivitalosta paljon enemmän. Asun asumisoikeusrivitalossa Helsingin Viikissä. Huoltoyhtiö hoitaa kaikki lumenluonnit, nurmen leikkuut (paitsi omilta pikkupihoilta) jne. Koska aso, ei ole myös vaaraa esim. yllättävistä remonttikustannuksista - jos sellaisia tulee, vastikkeet ei muutu eikä tule asujalle lisäkuluja, koska asoyhtiö ottaa asuntokantansa tarvitsemat perusremontit huomioon niissä ihan normivastikkeissa. Ja jos vaikka juuri minun talooni tulisi tavallista isompi ja kalliimpi remontti, senkin kulut menee sieltä yhteisestä pankista ja jakautuu koko asuntokannan kesken, eikä siis juuri tämän talon vastikkeet nouse kohtuuttomasti. 

Rivitalossa koiranomistajalle on ihana oma piha. Koirat tykkää olla siinä, ja jos joskus vaikka yöllä niillä pissahätä yllättää, voi pyjamassa vaan kömpiä avaamaan oveen ja koirat käy itse pihassa pissalla. Kerrostalossa olisi pitänyt alkaa pukea vaatteita päälle, lähteä kunnolla ulos jne eikä sitten enää saa välttämättä nukuttua. Ja on se oma piha kiva itsellekin, varsinkin kesäaikaan. Plus että kukaan ei valita esim. koirien rappuun tuomasta kurasta, koska ei ole mitään rappua tai hissiä vaan oma sisäänkäynti joka asunnolla.

Vierailija
12/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo. Oma rauha. Naapurien kanssa ei tarvitse kommunikoida. Huoneet on yleensä avarat.

Rivitalo, pieni maapläntti sen edessä tai takana, aita ei peitä naapureilta, jotka voi olla hyvinkin rasittavia. Jotenkin siinä on vain niin esillä, ei omaa rauhaa, ulko-ovenkin edestä voi kulkea kävelytie josta muut menevät koteihinsa.

Huoneet pieniä ja matalia. Ahdas tunnelma kaikissas rivariasunnoissa joissa olen käynyt.

Vierailija
13/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään rivitalosta paljon enemmän. Asun asumisoikeusrivitalossa Helsingin Viikissä. Huoltoyhtiö hoitaa kaikki lumenluonnit, nurmen leikkuut (paitsi omilta pikkupihoilta) jne. Koska aso, ei ole myös vaaraa esim. yllättävistä remonttikustannuksista - jos sellaisia tulee, vastikkeet ei muutu eikä tule asujalle lisäkuluja, koska asoyhtiö ottaa asuntokantansa tarvitsemat perusremontit huomioon niissä ihan normivastikkeissa. Ja jos vaikka juuri minun talooni tulisi tavallista isompi ja kalliimpi remontti, senkin kulut menee sieltä yhteisestä pankista ja jakautuu koko asuntokannan kesken, eikä siis juuri tämän talon vastikkeet nouse kohtuuttomasti. 

Rivitalossa koiranomistajalle on ihana oma piha. Koirat tykkää olla siinä, ja jos joskus vaikka yöllä niillä pissahätä yllättää, voi pyjamassa vaan kömpiä avaamaan oveen ja koirat käy itse pihassa pissalla. Kerrostalossa olisi pitänyt alkaa pukea vaatteita päälle, lähteä kunnolla ulos jne eikä sitten enää saa välttämättä nukuttua. Ja on se oma piha kiva itsellekin, varsinkin kesäaikaan. Plus että kukaan ei valita esim. koirien rappuun tuomasta kurasta, koska ei ole mitään rappua tai hissiä vaan oma sisäänkäynti joka asunnolla.

Kun aamu-uniset naapurisi päästävät omat fifinsä/hurttansa ovenraosta pihalle samaan aikaan, kohta siellä onkin sellainen haukkukonsertti ettei kukaan enää nuku, edes ne koirattomat.

Asumisoikeusasuntoja en ole koskaan ymmärtänyt, maksat vähintään samaa vuokraa kuin missä tahansa muualla ja lisäksi vielä asumisoikeusmaksun.

Tykkään ison kerrostaloyhtiön anonymiteetista. Jos jossain jatkuvasti metelöidään yöaikaan, voin huoletta soittaa poliisit tai ilmoittaa isännöitsijälle. No hard feelings.

Samoin tykkään pestä pyykkini isossa, tehokkaassa koneessa ja kuivattaa ne siihen tarkoitukseen varustellussa kuivaushuoneessa. Oma wc-suihku säilyy avarana tilana, eikä huolta kosteuden kerääntymisestä omiin rakenteisiin. Yhtiön pesutuvan käyttö sisältyy vastikkeeseen, eli en maksa pesusähköstä enkä pesuvedestä erikseen. Ai niin, sauna kaksi krt viikossa sisältyy myös vastikkeeseen. Yhtiövastike ei noussut yhtään senjälkeen kun pesu- ja saunamaksuista luovuttiin. Niiden laskutuskulut nimittäin kumosivat kerätyt maksut. Eli win-win.

Kerrostaloasumisen suurin haitta on lisääntyneet sijoitusasunnot. Eli ne missä on vuokralainen. Yleensä nämä ovat ne kämpät, joista aiheutuu häiriötä. Hetken.

Vierailija
14/14 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo isossa kaupungissa on paras! Ihanan huoletonta ja mukavaa elämää. Haluan, että asunnossani on iso, suojainen parveke, johon mahtuu mukava sohva ja paljon kukkaruukkuja ruukkupuutarhaa varten. Tykkään löhöillä ja kesällä myös nukkua parvekkeella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän