Omistus- vai vuokra-asunto?
Yleinen mielipide Suomessa taitaa olla se, että kannattaa aina maksaa mielummin omaa asuntoa, kuin maksaa jollekin toiselle. Omistusasunto tuntuu aika sitovalta ratkaisulta ja jos sitä ei saakaan myytyä tarpeen tullen. Toisaalta olisi kyllä järkevää maksaa mielummin itselle, kuin jollekin toiselle. Tosin sitten on itse vastuussa ihan kaikesta mahdollisesta ja käteen voi jäädä täysin arvoton homeloukko.
Se mikä tässä hämmentää lisäksi, on kuulla keski-ikän ylittäneiltä, että eivät halua enää ikinä omistaa mitään ja oli onni siirtyä asumaan vuokralle. Jotkut haaveilevat ok-talon myymisestä ja vuokralle siirtymisestä. Eräs näistä myi tällä alueella (Etelä-Pohjanmaa) taloa pari vuotta. Nyt kun alkaa ikääkin olla jo sen verran, että täytyy tehdä päätöksiä asian suhteeen, olen edelleen puolisoni kanssa jumissa tässä asiassa. Onko omistusasunnon tai talon hankkiminen stressin ostamista vai mahdollisuus? Onko oman asunnon hankinta ainoa tai paras tie kartuttaa varallisuutta vanhuuden varalle?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä asuu vuokralla yli 25-vuotiaana.
Tässä esimerkki elävästä elämästä, että vasta 35-vuotiaana voi saada vakituisen työsuhteen, jonka palkalla viitsii ottaa lainaa. Eli töitä on ollut, mutta aina määräaikaisena.
Vierailija kirjoitti:
https://www.alvsbytalo.fi/talopaketit/?gclid=EAIaIQobChMI4Zv6g52a5gIVAc…
100-150 t€ ja ap:llä on tuliterä talo.
Älvsbytalojen laatu ei taida huimata päätä ja jälleenmyyntiarvo ei kovin kummoinen. Siihen päälle tontti, sen maatyöt jne,
Jos asuisimme nyt vuokralla, maksaisimme 1300 euroa kuukaudessa eikä 230 euroa.
Jos asuisimme nyt vuokralla, saisimme tästä vain vuokravakuuden 2600 euroa eikä 300 000 euroa.
Vuokra-asuminen sopii niille, joille on ihan ok elää niukasti.
Omistuasuminen sopii niillle, jotka eivät halua kylvää rahojaan vuokraisännälle vaan käyttää ne itse.
Piensijoittaja kirjoitti:
Yksinkertaistettuna: Omistusasunto muuttovoittoalueella ja vuokra-asunto muuttotappioalueella.
Ei välttämättä. Jos muuttotappioalueelta saa ison ja toimivan omakotitalon alle 80 tuhannella eurolla, ja aikoo jäädä asumaan joksikin aikaa, kaupasta saa helposti kannattavan, vaikka talo menisi aikanaan nollahintaan myyntiin. Etenkin, jos tontti on mukana.
Vuokra voi muuttaa kun haluaa, mekin löydettiin isompi, halvempi ja remontoitu, lähdettiin viikko meni ja ehdittiin käydä katsomassa ja tehtiin päätös, että nyt lähdetään. Kodinkoneet jne vaihtuu heti kun on tarpeen, eikä pidä itse lähteä etsimään mistä löytyy paras hinta-laatusuhteeltaan hella, jääkaappi jne
Asutaan uudessa paritalon puolikkaassa, tämän löytyminen tässä kaupungissa oli älytön onnepotku. Vuokra on 1000€/kk, kyseessä on kolmio. Meille sopii uutena pariskuntana toistaiseksi tämä muoto ja kun ikääkin on jo 50v kummallakin, ei kiinnosta ottaa enää mitään 200000-300000€ lainaa, jotta saisi vastaavan hankittua. Ulkomailta olemme ajatelleet ostaa oman asunnon jossain kohtaa. Meillä on suht hyvät tulot, yhteensä n. 10-15000€/kk käteen, riippuen vähän miehen projekteista, on duunari ja tekee projektiluontoista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä asuu vuokralla yli 25-vuotiaana.
Koti jossa asuu on pelkkä kuluerä. Asun 49- vuotiaana vuokralla. Minulla on useampi sijoitusasunto ja muita sijoituksia ja niiden tuotilla kuittaan oman asumiseni. Nykyinen maailman tilanne on osoittanut miten monen korttitalot sortuu, kun siihen asumiseen ja muihin velkoihin on käytetty enemmän kuin on tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.alvsbytalo.fi/talopaketit/?gclid=EAIaIQobChMI4Zv6g52a5gIVAc…
100-150 t€ ja ap:llä on tuliterä talo.
Älvsbytalojen laatu ei taida huimata päätä ja jälleenmyyntiarvo ei kovin kummoinen. Siihen päälle tontti, sen maatyöt jne,
Ihan samasta suolesta kaikki pakettitalot on ha enemmän minulla nyt olisi luottoa ruotsalaiseen kuin suomalaiseen yritykseen.
Omasta mielestä tähän kysymykseen ei ole olemassa yhtä oikeaa, yksiselitteistä vastausta. Se riippuu niin paljon siitä asunnosta, tai talosta, alueesta, ostajan, tai vuokralaisen tavotteista, kyvyistä, taidoista jne.
Pitää huomioida tulevat remontit, remonttilainat, millaista voittoa tavoittelee, mitkä on omat taidot ja fyysiset sekä rahalliset resurssit tehdä asioita. Mitä hakee asumiselta jne.?
Taloudellisessa mielessä vuokralla asuminen kerrostalossa on yleensä melko helppoa ja riskitöntä. Remontteja ei tule itselle maksettavaksi eikä ole pihaa ylläpidettävänä. Jollekin toiselle nuo asiat taas olisivat plussia.
No jos omistusasunnon vastikkeet ja lainan korot maksavat enemmän kuin itse vuokra, niin ei siinä oikein ole järkeä.. Ei niitäkään summia saa takaisin, puhdasta menoa vaan vrt vuokra. Omistusasunnossa päälle tulee vielä siis varsinainen asunnon hinta (laina), varainsiirtovero, lämmityskulut ja vuosittainen kiinteistövero sekä kaikki huoltotarpeet.
Jos omistusasuminen tulee halvemmaksi, niin sitten siinä on varmaan järkeä. Nyt omien laskelmien mukaan ei oikein kompensoi ostaa omaa moneltakaan paikkakunnalta. Muuten oma asunto on tietysti kivempi ja sitä remppaa oman maun mukaiseksi. Vastikkeet on järjettömän kalliita nykysin, kun niihin tulee kaikki mahdolliset rahoitusvastikkeet (putkiremontit yms) päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisimme nyt vuokralla, maksaisimme 1300 euroa kuukaudessa eikä 230 euroa.
Jos asuisimme nyt vuokralla, saisimme tästä vain vuokravakuuden 2600 euroa eikä 300 000 euroa.
Vuokra-asuminen sopii niille, joille on ihan ok elää niukasti.
Omistuasuminen sopii niillle, jotka eivät halua kylvää rahojaan vuokraisännälle vaan käyttää ne itse.
Eli olette maksaneet asuntolainan pois jo nollakorkojen aikaan ja nyt maksatte pelkkää vastiketta? Sehän on hyvä tilanne, mutta tuossa pitää huomioida, että ajat on muuttuneet.
Vuokra syrjemmässä isoista kaupungeista. Edullinen, huoleton ja pääsee eroon kun haluaa.
Meillä on molemmat. Etelä-Euroopassa on oma asunto ja suomessa asutaan vuokralla vielä noin vuosi.