Miksi kuukautiset on myöhässä? En ole raskaana.
Aiemmin melko säännölliset kuukautiset on nyt parin kierron aikana olleet aivan sekaisin, nyt 10 päivää myöhässä. En ole raskaana, se on 110% varmaa. Mulla on yleensä ennen kuukautisia ollut selviä merkkejä siitä että menkat alkaa mutta nyt ei oo ollut merkkiäkään mistään. Kauanko menkat voi olla myöhässä (ilman raskautta) että pitäisi huolestua? Voihan se olla että ne alkavat taas huomenna tai vaikka ensi kuussa mutta ärsyttää että menee tämä kierto mukkelismakkelis.
Kommentit (9)
Maalaa otsikkosi, paina HOP (hiiren oikea painike) ja valitse google-haku termillä miksi on kuukautiset myöhässä..
Mulla jäi kovan lenkkeilyn seurauksena silloin tällöin kuukautiset tulematta ja olivat myös niukat. Tätä jatkui vuoden päivät.
Minulla jää kuukautiset kerran vuodessa tulematta. Sattumalta melkein aina heinäkuussa. Ilmeisesti normaalia siis.
Jos ei yritä raskautta eikä ole muita oireita niin saavathan ne jäädä vapaasti vaikka kokonaan pois eikä haittaa mitään. Kuukautiskiertoon vaikuttaa tosi moni asia, joista suurin osa ei ole mitenkään vaarallisia. Esim. stressi, laihdutus, tavallista kovempi kuntoilu, päälle yrittävä virustauti voivat muuttaa kuukautiskiertoa tai lopettaa kuukautiset, eikä se ole mitenkään vaarallista.
Sitten jos samaan aikaan on muita epämääräisiä oireita, kannattaa käydä lääkärillä, esim. kilpirauhasen ongelmat voi vaikuttaa kuukautiskiertoon. Tai jos haluaa raskaaksi ja kuukautiset on hvyin epäsäännöllliset - tuo vaikeuttaa raskaaksi tulemista silti, vaikkei syy olisikaan mitenkään vaarallinen.
Kuukautiset voi jopa jäädä väliin ilman (että löytyy) mitään sen erityisempää syytäkään.
Kilpirauhasen ongelmat sekoittaa kierron
Vierailija kirjoitti:
Jos ei yritä raskautta eikä ole muita oireita niin saavathan ne jäädä vapaasti vaikka kokonaan pois eikä haittaa mitään. Kuukautiskiertoon vaikuttaa tosi moni asia, joista suurin osa ei ole mitenkään vaarallisia. Esim. stressi, laihdutus, tavallista kovempi kuntoilu, päälle yrittävä virustauti voivat muuttaa kuukautiskiertoa tai lopettaa kuukautiset, eikä se ole mitenkään vaarallista.
Sitten jos samaan aikaan on muita epämääräisiä oireita, kannattaa käydä lääkärillä, esim. kilpirauhasen ongelmat voi vaikuttaa kuukautiskiertoon. Tai jos haluaa raskaaksi ja kuukautiset on hvyin epäsäännöllliset - tuo vaikeuttaa raskaaksi tulemista silti, vaikkei syy olisikaan mitenkään vaarallinen.
Jos kuukautiset jäävät pitkäaikaisesti pois, on se merkki siitä, että hormonitoiminta on pahasti sekaisin, millä on sitten todella iso vaikutus jo muuhunkin terveyteen (mm. luuston kunto, sydänterveys, limakalvojen kunto, vastustuskyky, osa hormonaalisista syövistä, kyky saada lapsia jatkossa) jne. Eli kyllä todellakin haittaa.
Minulla tulee kuukautishäiriöitä 3-4 kiloa alipainoisena, 5 kiloa alipainoa niin jää jo pois (mm. masennuksen vuoksi on paino tipahdellut). Mutta normaalipainossa ei häiriöitä ole tullut vaikka treenaan nykyään aika kovaa, en kuitenkaan veren ja oksennuksen maku suussa. Veikkaisin alipainoa tai stressiä.
Onko stressiä? Oletko kovin hoikka?
Minulla nuo ovat ainakin vaikuttaneet kovasti.