Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei vanhuksia voisi ulkoiluttaa kuin päiväkotilapsia?

Vierailija
02.12.2019 |

Vanhukset letkaan, köysi väliin josta pitävät kiinni ja hoitajat eteen ja taakse. Turvaliivit päälle.989

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi kun se pelkkä köysi ei riitä pitämään vanhusta pystyssä. Ja miksi köysi, mihin se vanhus on karkaamassa? Mihin rollaattori laitetaan? Vedetäänkö pyörätuolia köydellä?

Vierailija
2/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset on kovin eri kuntoisia keskenään, ei pystyisi kaikkien kanssa samaa vauhtia menemään.

Ja olisihan se aika nöyryyttävää tuolla tavalla joutua kulkemaan myös. Sinänsä muuten minusta pitäisi olla kyllä ihan perusoikeus, että ulkoilemaankin pääsee, niin kauan kuin on vielä siinä kunnossa että se on mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotilapset kykenevät liikkumaan itse. Jos pieni lapsi kompuroi ja kaatuu, hän ei yleensä kummemmin loukkaa, koska osaa kaatua rentona ja pääsee yleensä itse ylös.

Vanhukset eivät välttämättä liiku itse kuin hyvin vaivalloisesti avustettuina. Tarvitaan yksi, usein kaksikin ihmistä auttamaan vaikeasti liikkuvan ulkoilemisessa. Kaatuminen voi olla kohtalokasta ja yksi ihminen ei välttämättä saa kaatunutta vanhusta ylös. Siihen päälle vielä heikentynyt näkö, kuulo ja mahdollinen muistisairaus.

Vierailija
4/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset on kovin eri kuntoisia keskenään, ei pystyisi kaikkien kanssa samaa vauhtia menemään.

Ja olisihan se aika nöyryyttävää tuolla tavalla joutua kulkemaan myös. Sinänsä muuten minusta pitäisi olla kyllä ihan perusoikeus, että ulkoilemaankin pääsee, niin kauan kuin on vielä siinä kunnossa että se on mahdollista.

No miksei se nöyryytä lapsia? Ja tietenkin edettäisiin hitaimman mukaan niikuin päiväkodissa.

Vierailija
5/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertäisikö vanhusletka keräämässä kodeissaan asuvat vanukset mukaansa vai olisiko tämä vanhainkotien juttu?

Vierailija
6/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehostetussa palveluasumisessa asuva vanhus on huonompikuntoinen kaikilta osin kuin vaikka neljävuotias lapsi.

Onneksi on asumispalveluita, joista löytyy oma aidattu piha, jossa vanhukset voivat ulkoilla ainakin kesäaikaan vapaasti.

Vierailija
7/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijakkaa. Miten jollekkin voi tulla edes noin idioottimainen asia mieleen että vertaisi terveitä lapsia huonokuntoisiin vanhuksiin? Vanhukset ovat niin eri tasoisia voinniltaan ja vaivoiltaan etät kuvailtu toiminta olisi täysin mahdotonta. Osa heistä ei pääse sängystä edes vessaan, ei edes avustettuna.

Vierailija
8/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotilapset kykenevät liikkumaan itse. Jos pieni lapsi kompuroi ja kaatuu, hän ei yleensä kummemmin loukkaa, koska osaa kaatua rentona ja pääsee yleensä itse ylös.

Vanhukset eivät välttämättä liiku itse kuin hyvin vaivalloisesti avustettuina. Tarvitaan yksi, usein kaksikin ihmistä auttamaan vaikeasti liikkuvan ulkoilemisessa. Kaatuminen voi olla kohtalokasta ja yksi ihminen ei välttämättä saa kaatunutta vanhusta ylös. Siihen päälle vielä heikentynyt näkö, kuulo ja mahdollinen muistisairaus.

Valjaat päälle vanhuksille, niin hoitaja voi vetää hihnasta jos vanhus meinaa kaatua. Varmaan lasten valjaista pystyisi teettämään jostain aikuisten kokoa olevia versioita.

Vierailija
9/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehostetussa palveluasumisessa asuva vanhus on huonompikuntoinen kaikilta osin kuin vaikka neljävuotias lapsi.

Onneksi on asumispalveluita, joista löytyy oma aidattu piha, jossa vanhukset voivat ulkoilla ainakin kesäaikaan vapaasti.

Väittäisin, että aika iso osa aikuisväestöstä on huonommassa kunnossa kuin 4v lapsi, joka koko päivän juoksee, hyppii, kiipeilee, konttaa, roikkuu, kierii..

Vierailija
10/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ruoki trollia.

Vierailija
11/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhuksia on erikuntoisia, miksi näitä liikkuumaan pystyviä edes ulkoiluteta? Nopeammin meneevät vaa huonoon kuntoon?

Vierailija
12/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoidossa on jo aika päiviä sitten heitetty ns. terve maalaisjärki romukoppaan. Alalla vaihtelee erillaiset muodit ja kotkotukset, jotka ovat peräisin jonkun todellisuudesta viraantuneen THL:n tutkijan tai muun ylemmän virkamiehen lämpimästä ja siististä toimistosta.

Sote-alalla näitä kotkotuksia sitten satelee ylhäältä alaspäin kuin sieniä sateella. Muutama vuosi sitten oli muodissa vanhuksen yksilöllinen elämäntarina. Oli huonetaulut, valokuvat asukashuoneen oven vieressä jne. Tämän muoti on aika pitkälle kadonnut nyt, kun aloitettu uusi vouhutus - asukkaan tietosuoja ja intimiteettivouhotus.

Nykyinen kotkotus kinestetiikasta taas pyrkii vain säästämään rahaa sillä, että erilaisten nostovälineiden hankinnat voidaan laittaa minimiin, kun täyshalvaantunut voidaan sivelyillä ja hoitajan tuki- ja liikuntaelinten kustannuksella saada nousemaan vuoteestaan.

Ulkoiluun ei ole varattu minkäänmaailman ylimääräistä henkilöresurssia, vaan se pitää jotenkin puristaa ulos siitä minimimiehityksestä, mikä osastolta löytyy. Vanhusten itsemäärämisoikeus ulkoilun suhteen (ts vanhus sanoo, en halua) voidaan ohittaa kätevästi sillä, että  ko  muistisairaasta, joten voimme yhdessä päättää että vanhus todellakin haluaa ulos vesi- ja räntäsateeseen, koska osastonhoitaja haluaa. Sehän näyttää hyvältä kaikissa papereissa ja vertailuissa. että ulkoilulista on meidän osaston kohdalla täynnä.

Vierailija
13/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhuksia on erikuntoisia, miksi näitä liikkuumaan pystyviä edes ulkoiluteta? Nopeammin meneevät vaa huonoon kuntoon?

Se skaala, minkäkuntoisia vanhuksia on, on todella laaja. On hemipotilaita, spastisia vanhuksia, reippaasti ylipainoisia ja alipainoisia, on fyysisesti hyväkuntoisia mutta henkisesti harhaisia, aggressiivisia, kognitioltaan ehkä 2-vuotiaan tasolla olevia, jotka kävelevät päin seiniä jne.

Vierailija
14/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vanhukset halua ulkoilla. Anoppiani , joka oli ajatukseltaan terävä mutta liikuntakyky huono, ei saanut millään houkutuksella ulos. Ei kai sitä väkisin halunnut tehdä.

Vierailija
15/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valjaat päälle vanhuksille, niin hoitaja voi vetää hihnasta jos vanhus meinaa kaatua. Varmaan lasten valjaista pystyisi teettämään jostain aikuisten kokoa olevia versioita.

Ei se hihnasta vetäminen  mitään auta, kun vanhukselta pettää jalat alta. Eivät vanhukset suorilta jaloin kaadu johonkin tiettyyn suuntaan. Jos olet koskaan koittanut pitää pystyssa vanhusta, jonka jalat pettää alta, tiedät, että vanhuksen pitelemiseen pystyssä (eli roikottamiseen kainaloista) tarvitaan kaksi. Yksi pystyy tukemaan vanhusta korkeintaan siten, että kaatuminen on hallittua eikä vanhus esim lyö päätään tai ei tule mitään murtumia. Toki jos on joku isokokoinen mieshoitaja ja pienikokoinen vanhus, voi onnistua estämään vanhuksen kaatumisen. 

Vierailija
16/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että. Minä 160cm 50kg hoitaja vähän valjaista vetäisen sitä 180cm 90kg papparaista niin johan pysyy pystyssä.

Taidat olla oikeasti jossain THL:ssä laatimassa ohjeistuksia hoitotyön tekijöille, sen verran korkealentosta tuubaa tulee nyt.

Vierailija
17/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni ei ulkoile juuri ollenkaan. Olen asiasta huolissani ja olen yrittänyt maanitlla häntä ulkoilemaan kanssani. Hän vaan ei suostu lähtemään. Väkisellä ei voi viedä.

Vierailija
18/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten ulkoiluttamisesta tehdään aina valtava numero. Totuus on se, että nämä vanhukset ovat todella sairaita ja heikkokuntoisia, monelle heistä jo ulkotamineisiin pukeminen on raskas ja työläs projekti. Luultavasti monet heistä eivät edes halua lähteä pyörätuoliajelulle, kun paikkoja kolottaa ja olo on muutenkin hutera.

Vierailija
19/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraihmiset voisi aina ympyrää kiertämään lähtiessään ottaa jonkun yksinäisen vanhuksen kaveriks, näyttäisi loogisemmalta kuin koiran kanssa kaksin kulkeminen.

Vierailija
20/28 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työskentelen kotihoidossa. Haluaisin kovasti lähteä asiakkaiden kanssa ulkoilemaan, mutta kun tekee 8 tunnin aikana 25 käyntiä, pitämättä yhtään taukoa, niin ei vain yksinkertaisesti ehdi. Siksipä aion keväällä hakea ihan muuta alaa opiskelemaan. Joka päivä ahdistaa, kun ei pysty tekemään töitään niin hyvin kuin pystyisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan