Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaanit+kasvissyöjät, mitä syötte Jouluna?

Vierailija
02.12.2019 |

Niin, Joulun syömiset😋?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on itseasiassa nyt sellanen joulu, että syödään tacoja ja tortilloja 😄. Tacojuhla😁. Kaikkee hyvää väliin, kasviksia, salaatteja, sipulia, tacosauge itsetehty, avokadoa, nyhtistä, tofua, papuja, falafeleja jne

Vierailija
2/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää tietenkin! Juustotarjotin on ehdoton. Lisäksi vedän pizzaa, valkosipulipatonkia, pastaa, salaatteja, sipsejä, vihiksiä, suklaata, punkkua... Mitä ikinä haluankaan.

Perinteisiä jouluruokia meillä ei ole ollut vuosiin kun kukaan ei niitä halua, paitsi mies paistaa kinkun.

Olen ollut kasvissyöjä 24 vuotta ja hyvin pärjännyt myös joulunajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä vastaa. Ihan jouluruokaa, lounaaksi riisipuuroa ja sekametelisoppaa. Iltaruuaksi joulupöydän herkkuja, salaattia, rosollia, sienisalaattia, laatikoita... Joskus on siskon kanssa tehty porkkalaa, seitanrullaa tai tofua mutta esimerkiksi anoppilassa perinteiset jouluruuat riittävät. Jälkiruuaksi sitten luumurahkaa, pipareita ja torttuja.

Vierailija
4/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön myös kalaa, mutta mieheni ei. Hän syö laatikoita, rosollia, kuorrutettua tofua, herneitä. Viime vuonna ostin mädin lisäksi leväkaviaaria, ja hän söi sitten sitäkin saaristolaisleivän, sipulisilpun ja kaurafraichen kanssa. Kyllä joulupöydässä riittää syötävää.

Vierailija
5/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin viime vuonna sellaista linssimureketta, jossa oli päällä karpalokastiketta. Oli ihan superhyvää. Ollaan aiempina vuosina kokeiltu seitan-kinkkuja, mutta minä en pidä mausta ja mies saa vatsavaivoja. Sen lisäksi normilaatikoita, ehkä porkkalaa, herneitä, rosollia ja joulupuuroa.

Vierailija
6/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maitotuotteita, en muuta eläinperäistä. Jouluun kuuluu perinteiset laatikot, sinihomejuusto-punajuurilaatikko, ehkä bataattilaatikko, pari vihersalaattia, karpalo-kvinoalisuke, paahdettua ruusukaalia... Mitähän vielä. En juurikaan syö mitään "lihankorvikkeita", joten ei niitä tule joulupöytäänkään. Lisäksi limppua ja jotain jälkkäriä, suklaata, glögiä, pähkinöitä, juustoja..

Vierailija
7/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

seitankinkkua

Vierailija
8/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuroa kookoskermaan.

Bataattikermaperunoita, keitettyjä perunoita, sienikastiketta, nyhtiskastiketta, kasviksia, avokadopähkinäsalaattia, nyhtisparsakaali-pasteijoita, parsakaali-savutofu-piirakkaa, bataattileipiä, falafeleja,

Joulutorttuja, suklaata..

Vierailija
9/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna olen matkoilla ja syön toivottavasti hyvissä ravintoloissa, mutta yleensä olen tehnyt joululaatikot kaurakermalla vegaanisiksi, joskus lisäksi munakoisoa maustettuna sillin tyylisesti, ja proteiinin lähteenä papu- tai soijavalmisteita.

Vierailija
10/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuruokanne kuulostavat ihan hyviltä, mutta missä on kinkku?!!!

Vierailija
11/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin viime vuonna sellaista linssimureketta, jossa oli päällä karpalokastiketta. Oli ihan superhyvää. Ollaan aiempina vuosina kokeiltu seitan-kinkkuja, mutta minä en pidä mausta ja mies saa vatsavaivoja. Sen lisäksi normilaatikoita, ehkä porkkalaa, herneitä, rosollia ja joulupuuroa.

Saisinko reseptin?

Vierailija
12/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä seitanista tai vöneristä tehty "kinkku", sitten on perus laatikot ja mahdollisesti porkkalaa. Salaattia, juustoja/vuustoja ja erilaisia tapaksia. Ja tietysti limput, kotikaljat, puurot, glögit ja muut.

Vierailija
13/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kannattaisiko provoon vastata, mutta vastaan kuitenkin: Silloin, kun vielä söin lihaa, kinkku oli minulle vähän kuin mämmi pääsiäisenä eli "pakollinen paha". Sitä nyt vaan kuului syödä jouluna, joten otin itsekin sen "pakollisen" siivun aattoaterialla. Nyt olen ollut yli 20 vuotta syömättä lihaa ja voin käsi sydämellä sanoa, että yhtään ainutta kertaa en ole kinkkua ikävöinyt. Enkä kyllä muutakaan lihaa. Juustojen poisjättäminen sen sijaan on ollut vaikeaa (lopetin maitotuotteiden käyttämisen vasta muutama vuosi sitten).

Vierailija
14/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kannattaisiko provoon vastata, mutta vastaan kuitenkin: Silloin, kun vielä söin lihaa, kinkku oli minulle vähän kuin mämmi pääsiäisenä eli "pakollinen paha". Sitä nyt vaan kuului syödä jouluna, joten otin itsekin sen "pakollisen" siivun aattoaterialla. Nyt olen ollut yli 20 vuotta syömättä lihaa ja voin käsi sydämellä sanoa, että yhtään ainutta kertaa en ole kinkkua ikävöinyt. Enkä kyllä muutakaan lihaa. Juustojen poisjättäminen sen sijaan on ollut vaikeaa (lopetin maitotuotteiden käyttämisen vasta muutama vuosi sitten).

Ei kannata vastata. Mä syön vähän lihaa, enimmäkseen kasvis- ja kalaruokia kuitenkin. Mutta kinkkua en edes maista, kun se ei ole musta hyvää. 

Vierailija
15/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi tuo linssimureke karpalokastikkeen kanssa.

Meillä oli mm paahdettua palsternakkasalaattia, korvattiin homejuusto mantelifetalla. Suosittelen!

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/paahdettu-palsternakkasalaatti

Vierailija
16/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko reseptin?

https://avirtualvegan.com/cranberry-mushroom-lentil-loaf/

Sen lisäksi syötiin punaviinikastiketta, joka oli myös tosi hyvää.

https://avirtualvegan.com/red-wine-vegan-gravy/

Vierailija
17/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan maistanut quornista tehtyä ”paistia”?

Meille on tulossa jouluksi sukulaislapsia jotka ovat kasvissyöjiä ja mietin mitä heille tarjoaisin. Eivät osanneet itse oikein kertoa mitä yleensä jouluna syövät.

Vierailija
18/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on tulossa jouluksi sukulaislapsia jotka ovat kasvissyöjiä ja mietin mitä heille tarjoaisin. Eivät osanneet itse oikein kertoa mitä yleensä jouluna syövät.

Meillä on tuota ollut parina jouluna ja se on hyvä proteiinilisäke, joka sopii nimenomaan perinteisten jouluruokien kanssa. 

Meillä minä ja tytär ollaan lakto-ovovegejä, mies syö lihaa ja kalaakin, niin on muuten aika perinteinen jouluruokapöytä laatikkoineen ja rosolleineen, mutta tosiaan quorn-juhlarulla kasvissyöjille ja kylmissä ruoissa vähän enemmän vegevaihtoehtoja, kun usein on enemmän kala-, mäti tms pohjaisia. 

Vierailija
19/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole tuohon juustojen ja maitotuotteiden poisjättöön päässyt enkä usko että pääsekään, kun mahani ei tunnu kestävän papupohjaisia proteiinilähteitä tarpeeksi, jotta voisin pelkistä kasvisproteiineista saada proteiinintarpeeni.

Mutta minulle kyllä lakto-ovovegeyskin on ollut siinä mielessä haastavaa, että rakastan lihan makua. Esim. quornrulla on ihan ookoo makuinen ja kiva proteiinilisä joulupöytään mutta kyllä kinkussa on omaan suuhuni sellainen täyteläinen maku, mitä missään kasviproteiinituotteessa ei ole. Sama koskee esim. nyhtökauraa ja härkistä ja vastaavia: niistä saa maustettuna ookoita, eivät ne ärsytä, mutta ne eivät itsessään lisää hyvää makua kuten liha. Iso ikävä on myös suolaisia leikkeleitä kuten parmankinkkua ja erilaisia mausteisia makkaroita. Pihveistä en ole koskaan oikein välittänyt sen sijaan. Ja olen vegeentymisen myötä laihtunut 22 kg ja allergiaoireitakaan ei juuri enää ole, joten aion jatkaa vaikka lihan makua onkin ikävä.

Vierailija
20/24 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuota ollut parina jouluna ja se on hyvä proteiinilisäke, joka sopii nimenomaan perinteisten jouluruokien kanssa. 

Meillä minä ja tytär ollaan lakto-ovovegejä, mies syö lihaa ja kalaakin, niin on muuten aika perinteinen jouluruokapöytä laatikkoineen ja rosolleineen, mutta tosiaan quorn-juhlarulla kasvissyöjille ja kylmissä ruoissa vähän enemmän vegevaihtoehtoja, kun usein on enemmän kala-, mäti tms pohjaisia. 

On siis ilmeisesti ihan ok makuinen tuo quorn-rulla? Lapset tykkää kyllä quornista, olen sitä ennenkin heille laittanut ruuaksi mm kastikkeessa ja tortillan välissä.