Rintamamiestalon rakentaminen
Mä haluaisin rintamamiestalon. Siellä missä haluan asua, niitä ei ole myynnissä. Onko joku tehnyt uuden tai onko jollain valmistajalla myynnissä vastaavantyylisiä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka typerä kysymys Ap. . Etkö todellakaan tiedä mikä on rintamiestalo?
Sukulaiseni asuu sellaisessa aidossa ja manaa epäkäytännöllisyyttä ja pienuutta. Hyvä puoli on iso piha. Paljom omenapuita ja marjapensaita Siellä on leikkimökki ja kesällä tilaa kanoille. Tämä Helsingissä.Asun rintamamiestalossa enkä koskaan ole kokonut tätä epäkäytännölliseksi tai pieneksi. Ja pihan koko määrääntyy paljon tontin koosta. Meillä on alakerrassa 76m2 ja hiukan vähemmän yläkerrassa ja kellaritilat maan alla.
En oikein ymmärrä ap. haaveita uuden rintamiestalon rakentamista, koska malli voi olla sama, mutta rakennusmateriaalit ovat toiset. Rintamiestalot on rakennettu paksusta hirrestä, usein käsin puhalletut ikkunat ja kellarikerros paksua luonnon kiveä jne. Ja näitä on nykyään mahdotonta saada, kun rakennuslaki määrää toisin.
Kuvailemasi kaltainen talo ei todellakaan ole rintamamiestalo, vaan vanhempi. Rintsikoita ei rakennettu hirrestä vaan niissä oli rankarakenne ja betonisokkeli. Ikkunalasikin oli siihen aikaan jo vedettyä, ei suupuhallettua.
Ei pysty rakentamaan, kun Työmiestä ei enää ole saatavilla, ei voi laatia rakennuspiirustuksia askin kanteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty rakentamaan, kun Työmiestä ei enää ole saatavilla, ei voi laatia rakennuspiirustuksia askin kanteen.
Ihan hyvä vitsi, mutta kyllä rintamamiestalot on rakennettu ihan piirustusten mukaan. Ei kai ne muuten olisi niin samannäköisiä? Toki piirustuksista oli muutama variantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä vitsi, mutta kyllä rintamamiestalot on rakennettu ihan piirustusten mukaan. Ei kai ne muuten olisi niin samannäköisiä? Toki piirustuksista oli muutama variantti.
Juuri noin, mutta mun käsittääkseni alkuperäinen idea on hahmoteltu Työkkö-askin kanteen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kreivitalo.fi/talomallit/koskela/koskela-83
Sitten aina voi kokeillaa arkkitehdin luomusta. Meidän 40-luvun asuinalueella tuhoutui yksi perinnetalo ja tontin omistajat rakennuttivat sekä omasta, että kaavasuunnittelijan toimesta vakuutusrahoillaan samanlaisen arkkitehdin ideoimana. Lopputuloksesta ohimennen on vaikea kuvitella, että se on 2009 rakennettu. Kaikki koristelistat samaa mallia ja laudoituksen leveyttä myöten. Ainoa mikä muuttui oli talon sijainti tontilla, jota siirrettiin 2m rajalta vastaamaan nykyisiä standardeja. Heno lopputulos.
tässä aletaan olla lähellä! melko edullinen talo näyttää olevan, ja silti kaikki tarpeellinen.
AP:
Jos et ole sotaveteraani (eli vähintään 93-vuotias tänä vuonna, kun viimeinen jatkosodassa sotinut ikäluokka olivat 1926 syntyneet) ja et ole ollut rintamalla, niin ei se Sinun tuleva talosi sitten ole rintamamiestalo, jos siis Sinä itse (ei-rintamamies) olet sen rakentanut.
Vrt. esim. jos minä rakennan nyt veneen, niin ei se ole Noan arkki, koska ensiksikään nimeni ei ole Noa, enkä etenkään ole SE Raamatun Noa, jonka mukaan kyseinen alus nimettiin.
Miihkali kirjoitti:
AP:
Jos et ole sotaveteraani (eli vähintään 93-vuotias tänä vuonna, kun viimeinen jatkosodassa sotinut ikäluokka olivat 1926 syntyneet) ja et ole ollut rintamalla, niin ei se Sinun tuleva talosi sitten ole rintamamiestalo, jos siis Sinä itse (ei-rintamamies) olet sen rakentanut.
Vrt. esim. jos minä rakennan nyt veneen, niin ei se ole Noan arkki, koska ensiksikään nimeni ei ole Noa, enkä etenkään ole SE Raamatun Noa, jonka mukaan kyseinen alus nimettiin.
Näinhän se menee. Itsekin asun 1955 rakennetussa melko samanlaisessa talossa kuin rintamamiestalot olivat, mutta tämä luokitellaan 50-luvun taloksi.
Ne rintsikat, mitä mun tuttavilla on, on betonisokkelilla, lautarakenteella ja purueristeellä!