Antakaa vinkkejä, kuinka sisustaa klassisesti. Siten, ettei tarvitse koskaan enää sisustaa.
Tavoitteena tyyli, joka näyttää hyvältä vielä elämän ehtoopuolella.
Kommentit (17)
Voi olla liikaa vaadittu. Parhaiten aikaa kestää kerroksellisuus eli eri vuosikymmeniltä juttuja. Vaikka yksittäinen kaluste olisi jonain aikana auttamatta out, kokonaisuus tasapainottaa. Välttäisin voimakkaita värivalintoja, joihin luen myös koko valkoisen. Murrettuja ja luonnonläheisiä sävyjä kestää katsella kauemmin.
Jokaisella on oma tyylinsä. Meillä on ollut tapana sisustaa kerralla kunnolla ja vuosien mittaan korkeintaan tyynyjen tai kahvimukien väri on vaihtunut.
Nyt on 3. talo ja se viimeinen näillänäkymin, jäämme pian tähän kaksin. Tärkeintä meille oli umpipuinen 3,5m ruokapöytä, sellainen löytyi ja tilattiin Ruotsista. Osa kalusteista on lähes 100v takaa mutta osa teetetty ja ostettu tähän taloon. Kaikki on sovitettu yhteen. Nahkasohva jolla nyt löhöilen oli miehen unelma ja löysimme kauniin ja kevyen näköisen mallin. Nahka sellaista että se vain paranee käytössä, välillä ”öljytään” ja taas näyttää hyvältä.
Kuinka vanha olet? Itsellä ainakin on sisustusmaku muuttunut ihan täysin esim. siitä mitä se oli vähän alle kolmekymppisenä.
Klassisia sävyjä ja kontrasteja. Ei liikaa erilaisia kuoseja sekaisin. Ei trendivärejä tai tehosteseiniä. Ei laminaattia vaan puuta. Esineitä eri aikakausilta sekaisin, siten ettei tule flashbackia mistään yksittäisestä vuosikymmenestä.
Laadukkaat huonekalut on tietysti yksi asia, mutta kyllä niitäkin pitää huollattaa. Paraskin verhoilukangas kuluu valon ja käytön vaikutuksesta. Samoin verhot. Mikään ei ole ikuista sinänsä, vaan määräajoin niitä on uusittava. Tapetit nuhjaantuvat ja maalit haalenevat tai pinttyvät. Matot kuluvat...
Sellaiset huonekalut siis, joita voi ja kannattaa viedä restauroitavaksi jos ei itse osaa.
Mikään ei ole ikuista... huoh.
Artek-tyyli. Siitä ei tiedä miltä vuosikymmeneltä se on. Vai tulevaisuudesta.
Ostin omani 70-luvulla, nyt voin myydä ne ap:lle.
Jotakin melkein sata vuotta sitten suunniteltuja huonekaluja. Niistä ne, jotka näyttävät yhä hyvältä, tulevat näyttämään hyvältä loppuun saakka.
Mulla on aina kaikki huonekalut olleet valkoisia joiden ympärille voi sitten ympätä muitakin värejä, esim. punainen sohva. Mutta noista valkoisista huonekalusta; nytkin istun työpöydän ääressä joka on ostettu mulle suunnilleen v. 1990. Uusin kaluste taitaa olla sängynpääty Ikeasta ja sekin v. 2011 suunnilleen. Ei ole tarvetta uusia noita kumpaakaan tai muitakaan vielä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Artek-tyyli. Siitä ei tiedä miltä vuosikymmeneltä se on. Vai tulevaisuudesta.
Tätä olin ehdottamassa.
Nokia-miljonäärit ottivat aikoinaan yhteyttä Artekiin ja yritys valitsi kalusteet heidän koteihinsa.
Mielestäni kammottava ajatus, vaikka pidän monista Artekin tuotteista.
Jokainen sisustaa kodin itselleen, mahdolliselle perheelleen ja lemmikeilleen.
Oikeastaan tämä nykyinen valkoinen riisuttu sisustus olisi sellainen, jos se ei olisi nyt muodissa ja joka toisessa kodissa. Eli koskaan ei voi olla varma. Jos sisustuksesi tulee muotiin, näyttää se myöhemmin hirveältä.
Osta laadukkaita, täyspuisia huonekaluja. Suosi klassisia ja ajattomia malleja, esim. Artek. Ne maksavat enemmän, mutta kestävät ja ovat ajattomia. Ja tietenkin osta vain sellaisia, joista itse tykkäät (vaikka ei olisikaan designia), mutta älä hurahda muotijuttuihin.
Ei koskaan on aika paljon vaadittu, koska tapetit kyllästyi, kankaat kauhtuu ja nukkaantuu, lika pinttyy maaliseinään.
Sängyn ja sohvan jouset väsyy, mattoon imeytyy punaviiniä, kodin tekniikka kehittyy.
Jos sisustus ei kiinnosta, niin sama kai se on, miltä näyttää jos itse viihtyy.
Three words: beige, beige, beige.
kyllähän se parhaiten kestää, kun kaikki on vähän eri aikakausilta. ja laatutavaraa (ei välttämättä kallista).
Sisusta siten, mistä itse pidät ja millaisessa kodissa viihdyt äläkä kysele muilta, miltä kotisi pitäisi näyttää.