Olisitko pärjännyt Lottana, minkä alan Lotta olisit ollut? Suuri Lottaketju 2019
Mummoni oli lääkintälottana Syvärillä. Kertoi että kauheinta oli kun lääkäri mäiski kirveellä raajoja poikki suurhyökkäyksen aikaan yöllä kun pommit rämisi kaikkialla ja repi raajoja niin se amputointi tehtiin karusti. Kahdeksankymmentäluvun lopulla olin kerran mummon ja papan kanssa katsomassa niitä niiden sotapaikkoja yhtenä kesänä asuntovaunuillen, vaarista muistan yhden pellonreunan jota käytiin rajalla katsomassa sellaisella veteraaniporukalla, siihen pellonreunaan oli vaarin porukka joutunut miinaräjähdykseen ja vain vaari selvisi niiden 12 miehen joukosta, vaari oli lennähtänyt monta metriä miinakentän puolelle räjähdyksen voimasta eikä ollut voinut ryömiä niiden miinojen keskeltä pois ja kaksi päivää se oli siinä maannut ja taistelu oli lainehtinut siinä ympärillä. Lopulta vaari oli pelastettu kahden miinanraivausmiehen ryömittyä vaarin luokse miinoja poistaen, karua on ollut, ne vaarin joukkuetovereiden ruumiit oli siinä ympärille kammottavasti repeilleinä.
Kommentit (35)
Mä en pärjäisi sellaisena Lottana, joka on suht kuuluisan iskän lapsi ja jonka pitää sen takia yrittää itse iskeä jääkiekkoilijoita ja "huiputtaa" vuoria.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin paljoa sodan aikana kysytty, pelkäsikö vai ei. Se oli vaan pakko mennä.
Ei ketään lotaksi pakotettu.
vaikea kuvitella näitä nykyisiä irtoseksi-insta-perse-naisia muuna kuin viihdytysjoukkoina.
Lotta Backlundina pärjäisin varmaan ihan jees, Lotta Hintsana en, kun oon läski ja kiipeily ei kiinnosta,
Molemmat isoäitini ja rakkaat isotätini olivat lottia. Heidän esimerkillään pärjäisin, ja olisin viestintälotta.
Viestilottana puhelinkeskuksessa tai sihteerilottana upseereiden käskyjen puhtaaksikirjoittajana. Myös sotalapsia Ruotsiin ja Tanskaan olisin voinut lähteä viemään. Tai organoisoimaan keräyksiä, talkoita jne. Ohjaamaan pikkulottia ja pitämään käsityöpiirejä. Olen luokanopettaja. Isotätini oli näissä hommissa lottana ja oli kansakoulunopettaja. Tapasi elämänsä rakkauden siellä ja olivat viiskymmentä vuotta naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin paljoa sodan aikana kysytty, pelkäsikö vai ei. Se oli vaan pakko mennä.
Ei se mikään pakko ollut. Kummallisia käsityksiä. Valkoisen puolen sukulaiseni olivat lottia, ei punaisen. Mummoni ja pappani isät ammuttiin punakaartilaisina 1918, ei siltä puolelta kukaan ollut lottana. Pappani tietysti oli pakko sotia ja monessa taistelussa olikin ansiokkaasti.
Olisin ollut kauheuksien tallentaja eli valokuvaajalotta.
Isoäitini oli ilmavalvontalotta Suomenlinnassa...
Olen joskus miettinyt, mitenköhän se on sujunut parikymppiseltä.
Hän ei liiemmin sodan kauheuksista puhunut.
Puhui vain siitä, ettei ymmärtänyt lainkaan, mitä Helsingissä tapahtui.
Eli vain mukana eikä pommisuojaankaan aina ehtinyt rukoilleen parasta.
En keksi itselleni mitään sopivaa. En ole käsistäni kätevä, hoitoala ei missään tapauksessa, korkeanpaikan kammo. Joku viestin viejä, jos sellaisia oli? Lähettinä olen ollut joskus töissä, silloin kun sellaisia vielä oli.
Lottia oli reilut 200 000 ja siinäkin on mukana pikkulotat ja muut harrastelijat. Mummoni oli pikkulotta alle 10-vuotiaana, hänelle se oli maaseudun harrastus siinä kuin myöhemmin vaikka 4H-kerho tai partio. Isoisoäitini piti käsityöpiiriä.
Postilottana. Olisin mennyt lakkoon heti. No ei... oikeasti menisin johonkin maatilalle hommiin ruokapalkalla.
Muonitus onnistuisi. Tarvittaessa 17h putkeen töissä, kokeiltu on.
Vierailija kirjoitti:
En keksi itselleni mitään sopivaa. En ole käsistäni kätevä, hoitoala ei missään tapauksessa, korkeanpaikan kammo. Joku viestin viejä, jos sellaisia oli? Lähettinä olen ollut joskus töissä, silloin kun sellaisia vielä oli.
Muonituslotta, tavallista ruokaa tehdään. tai voisit olla kirjoituslotta joka olisi istunut haavoittuneiden vieressä sairaalassa ja kirjoittanut sanelusta kirjeitä. Sodassa ei voi olla työtä vieroksuva kuten nykyajan työttömät vaan ihan jokaisen osallistumista vaaditaan.
Nykyajan työttömille tekisi hyvää lottatouhu ja voisimme suomalaisia työttömiä alkaa toimittamaan apuvoimiksi maailman kriisipesäkkeisiin. Siinä työtön olisi ihmeissään kun 9e/pvä oiskin yhtäkkiä turkissa ja kreikassa auttamassa pa.kol.aisia tai so.ma.liassa sotasairaalassa
Voisin olla muonituslotta. Ehkä myös ilmavalvontalotta. Tai joku apulainen ensiavussa (kun ei ole koulutusta)