Mieheni opiskelee tekniikan alalla yliopistossa, en kehtaa puhua opinnoistani hänelle.
Kun mies valmistautuu tenttiin niin se on totaalista, tosiaan arvostan tuommoista lukemista ja opiskelua ja mies on kiltti ja mukava ja kyselee mun opinnoista ja kaikkea mutta en oikein kehtaa sanoa vaikka että tentti viikonpäästä ja tuntuu että ei tartte lukea tai muuta.
Miehen kavereilla on myös sairaanhoitajia ja muita tyttöystävinä eikä tässä mitenkään ole ongelmaa kun molemmat tajuaa toisen valinnat mutta jotenkin nolottaa oma amk ja sen juhlat ja puheet ja muut kun katsoo miten nuo opiskelee mies ja sen kaverit. Tämä nousi tänään esiin mielessäni kun mies ja kaverinsa eilen olivat meillä tekemässä sellaista työtä ja kuunteli miten ne aikoi sen tehdä niin tajuaa sen oman monistenipun lukemisen ja ryhmäätyöt joilla me kurssit suoritetaan. Ollaan tästä yhden opiskelukaverin kanssa puhuttu kun hänellä kanssa samanlainen tilanne ja kokemus on samanlainen. Siis menee vähän se oma ylpeys opiskelusta tai tulee semmoinen leikkikoulun olo joskus että tehdäänkö me amikassa tarpeeksi korkeakouluksi, en osaa selittää sen paremmin.
Kommentit (17)
AMK-tutkinto ja sen vaatimat opinnot riittävät niihin töihin, joita tulevaisuudessa teet, miehesi tulevat työt vaativat luultavasti toisenlaista opiskelua. Miehesi tuntuu sen ymmärtävän. Yritä päästä eroon turhasta häpeästä ja huijarisyndroomasta.
No nuo ammatit vaan nyt ovat niin erilaiset🤔
Hoitoalaa kun ei arvosteta muutenkaan paitsi lääkäreitä.
Ymmärrän sinua hyvin..., mieheni on valtiotieteiden tohtori ja minä olen lähihoitaja.
Vaatii hyvää itsetuntoa ja tutkiskelua omista valinnoistaan, jotta tällaisessa suhteessa voi tuntea itsensä tasa-arvoiseksi.
Paljon toki vaikuttaa sekin arvostaako miehesi sinua ja valintojasi!
Onko sun miehesi siis jotenkin tyhmä suhteessa opintojensa tavoitteisiin? Vai miksi se on niin vaikeeta?
Omana opiskeluaikana heittäydyttiin kokonaisvaltaisesi teekkarisaunomiseen ja mölkynpeluuseen, ja joinain hetkinä oppimiseenkin, mutta ei se nytmitään elämää suurempaa ollut.
Miehesi tulee suunnittelemaan tehtaita tms. ja sinä tulet desinfioimaan potilaiden napoja, joten tottakai opintojenkin laajuus vaihtelevat
Sellainen tenttipänttääminen ei ole kyllä järkevää oppimisen kannalta. Ehkä uskallat mainita sen.
No sinä ilmeisestikin olet sitä mieltä että teknisen alan miehet on hirmu fiksuja ja ihania ja muutenkin haluttavia jne., joten olet miehesi ansainnut ja samaten hän sinut. Eli onnea ja menestystä vaan yhteiselle taipaleelle.
(Voi tsiisus...)
Olen itsekin ollut nuorena teekkari ja vielä pahamaineisella teknillisen fysiikan osastolla. Olihan ne opinnot vaikeita ja minusta ei niihin silloin ollut. Aikuisena opiskelin AMK-tutkinnon ja olihan se korkeakouluopintoihin verrattuna ihan pelleilyä. Valtaosa opiskelukavereista tuli suoraan lukiosta ja he eivät osanneet edes kirjoittaa kunnollista asiatekstiä, vaikka ihan suomalaisia olivat. Ryhmätöitä kun tehtiin, niin monen panos oli jotain suoraan netistä kopioitua tekstiä ilman että itse oltaisiin mitenkään etsitty tietoa laajemmin, prosessoitu sitä ja kirjoitettu ulos järkevään muotoon. Olin kyllä aika järkyttynyt siitä, miten alas rima oli asetettu. Pahin tilanne oli kun oli kansantalouden tentti ja tenttipelkoni takia olin huonosti valmistautunut. Ajattelin että menen silti katsomaan millainen se tentti on, että osaan siltä pohjalta valmistautua uusintatenttiin. Sain siitäkin vitosen ja kurssin parhaat pisteet, opettaja antoi jonkun kirjan palkinnoksi. Kyllä nolotti!
Mutta ap, älä turhaan häpeä niitä opintojasi! Vaikka ne eivät olekaan niin vaativia kuin teekkareilla, niin se työ johon te kouluttaudutte on todella tärkeää. Ja vielä sitäkin tärkeämpää on se, että sille alalle hakeutuvat ne, jotka sydämestään haluavat tehdä sitä työtä, olla ihmisten kanssa tekemisissä ja hoitaa heitä. Tässä yhteiskunnassa tarvitaan kaikenlaisia osaajia eikä ollenkaan kannata väheksyä sitä omaa tehtäväänsä. Teekkarit ja hoitsut pariutuvat usein kun tyttöteekkareita on vähän ja mieshoitsuja myös - on ihan luonnollista että nämä löytävät toisensa. Ja kyllä ne teekkarit tietävät, ettei sairaanhoitajien opinnot ole yhtä vaativia kuin heidän omansa, joten senkään puolesta ihan turha hävetä. Mutta ei teekkareistakaan sairaanhoitajiksi olisi, he ymmärtävät koneita paremmin kuin ihmisiä.
Jos pysytte yhdessä, saat hyvässä lykyssä itsellesi puolison jolla on joustavat työajat ja joka pystyy tekemään kotonakin etätöitä. Tasapainottaa kivasti teidän kiireistä lapsiperhearkea sitten kun sinne asti pääsette. Kun joku lapsista on kipeä, iskä voi jäädä kotiin ja tehdä siinä sivussa vähän töitä etänä.
Minä olen ammatiltani rakennusmaalari enkä korkeammalle halua opiskella. Tykkään työstäni ja olen muutenkin käytännön ihminen. Mieheni on yrityksen toimitusjohtaja ja hänellä on 11 palkoillista. En missään vaiheessa olen tuntenut alemmuutta omasta ammatistani, koska se on juuri sitä mitä haluan tehdä. Mieheni ei pidä itseään parempana vaikka pyörittää yritystä, se on ollut mieheni tavoite urallaan.
Miksi pitäisi vertailla kun molemmat tekevät itselleen mielekästä työtä, vaikka emme ole saman "arvoiset" työelämässä? Parisuhteessa olemme tasavertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun miehesi siis jotenkin tyhmä suhteessa opintojensa tavoitteisiin? Vai miksi se on niin vaikeeta?
Omana opiskeluaikana heittäydyttiin kokonaisvaltaisesi teekkarisaunomiseen ja mölkynpeluuseen, ja joinain hetkinä oppimiseenkin, mutta ei se nytmitään elämää suurempaa ollut.
No kyllä keskimäärin teekkariopinnot vaatii paljon panostamista ja työtä. Joillakin osastoilla kuten juuri mainittu teknillinen fysiikka, opinnot ovat myös oikeasti tosi vaikeita. Muistelen jotain tenttituloksia tuolta osastolta, joissa suurin osa kurssilaisista hylättiin tenteissä. Tai eivät saaneet juuri mitään pisteitä kun tentit oli niin vaikeita. Ainakin joillain kursseilla oli näin.
Voihan niitä olla aina poikkeusneroja joille kaikki on helppoa ja riippuu myös vähän opintosuunnasta.
Ap on tehnyt viisaan valinnan. Miehensä tulee todennäköisesti saamaan hyvää palkkaa. Ap itse voi keskittyä perheasioihin sitten enemmän. Turha hävetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tässä mölkynpelaamisen ohella teen käänteismatriisia ;)
Vierailija kirjoitti:
Miehesi tulee suunnittelemaan tehtaita tms. ja sinä tulet desinfioimaan potilaiden napoja, joten tottakai opintojenkin laajuus vaihtelevat
Miksi napaa desinfioitaisiin? Sh tekee vaativiakin juttuja, ja henkisesti raskasta, jos tekee työnsä hyvin.
Toinen heistä opiskeli teknisessä korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Toinen heistä opiskeli teknisessä korkeakoulussa.
Toinen sukulainen. Jos homma olisi onnistunut olisivat miljardöörejä. Siinä oli mukana nokian johtoa ja fsecuren perustajaa sijoittajina.
Jaha.