Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oon mä aina ennenki polttanu raskausaikana

Vierailija
05.06.2006 |

sanoi eräs viidettä lastaan odottava äiti-ihminen kun maha pystyssä veti röökiä.

Ja sen kyllä huomaa, lapsista yksikään ei ole terve.

Löytyy dysfasiaa, ADHD:tä, lukihäiriötä, oppimisvaikeuksia, astmaa, allergiaa, ihottumia, jatkuvaa ummetusta, korvatulehdus-ja kurkunpääntulehduskierrettä, pahaa puheen viivästymää jne.

Ja joo, en väitä, että kaikki polttamisesta johtuvia vain ja ainoastaan, mutta. Jotain rajaa, kiitos. Että kehtaakin, ja turha sille sanoa mitään tai yrittää puhua järkeä, ei näe itsessään mitään vikaa. Sairaimman lapsen odotusaikana tämä äiti myös veti ihan kunnon perskännit, kun vitutti.

Ja on kuulemma hänen oma asiansa.

Mutta, niin kauan kun kaikki terapiat ja kuntoutukset ja koulunkäyntiavustajat ja muut ovat ilmaisia ja verovaroista maksettavia, niin eikö se vähän muillekin kuulu?

Mua vaan ottaa päähän tollaset lapsitehtailijat jotka ei piittaa yhtään lastensa tulevaisuudesta, ottavat kyllä ilomielin vastaan kaikki sairaan lapsen hoitolisät ym.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari tapausta ja molemmat yksinkertaisia, pelkästään peruskoulun käyneitä. Toinen soskun vakioasiakas.

Vierailija
2/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hirveesti, mutta kumminkin. hänellä itsellään oli isoja psyykkisiä ongelmia, mies oli ilmeisesti väkivaltainen alkkis ja he olivat eroamassa. todella isoja rahaongelmia ja äiti murehti isompien lastensa perään kun joutui itse olmeaan sairaalassa.

jotenkin en kokenut tuossa tilanteessa että minun asiani olisi alkaa motkottaa ihan rikkinäiselle ihmiselle tupakanpoltosta. Hän minulle suoraan sanoi että pelkäsi kenen kanssa joutuu samaan huoneeseen. pelkäsi joutuvansa tappelemaan sairaalssa vieruskaverin kanssa kun itse on ihan rikki ja muutenkin kriisiavun tarpeessa. se tupakan lopettaminen tuntui kuulemma liian isolta asialta kun voimat on ihan loppu ja taistelee kun yrittää pysyä järjissään. ja syyllisyyskieseillä nainen oli koko ajan. juu, en motkottanut.

tupakanpoltto on huono juttu raskausaikana. kaikki ei kuitenkaan ole aina yksioikoista. osa vierottuu helposti, joillakin on yhtä kova addiktio kuin heroiiniin olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kuitenkin poltin 0-2 tupakkaa/ pv raskaana ollessani. Lääkäri sanoi, että tällainen määrä ei vaikuta yhtään mitenkään lapseen (istukan läpi suodattuu niin minimaalinen määrä, että sillä ei ole merkitystä, kuulemma). Enempi olisi kuulemma voinut olla haitallista. Joo, ja miksi poltin, eihän sille ole puolusteluja, mutta olin niin kovin stressaantunut. Ei se silti oikeuta. Lapsi on onneksi iloinen ja terve ja olen sittemmin päässyt tupakastakin eroon.

Alkoholi raskaana sen sijaaan on suurin yksittäinen syy epämuodostumiin ja vammaisuuteen ja se on KAMALAA jos vetää ns. perskännit raskaana.

Vierailija
4/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muita addiktiäitejä hyssytellään ja sanotaan että pitää auttaa, ei tuomita. vaikka olis minkälainen nisti.

Vierailija
5/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyhmäähän se on, rahat menee savuna ilmaan.

Mutta, jokaisen kolmen lapseni odotusaikana olen lopettanut viimeistään niihin kahteen viivaan testitikussa, eikä se ole ollut yhtään vaikeaa! Ei sitä ehkä itsensä takia, mutta tulevan lapsen terveys on joka kerta ajanut omien tarpeideni edelle.

En pystyisi elämään itseni kanssa, jos olisin polttanut raskausaikana, ja joku lapsistani olisi sairas. Nyt ainakin tiedän tehneeni kaikkeni ja parhaani antaakseni lapsilleni hyvät edellytykset elämään. Jos nyt jotain olisikin vialla, tietäisin kuitenkin että tein parhaani.

Vierailija
6/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta muita addiktiäitejä hyssytellään ja sanotaan että pitää auttaa, ei tuomita. vaikka olis minkälainen nisti.

Vierailija
7/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

itse kuitenkin poltin 0-2 tupakkaa/ pv raskaana ollessani. Lääkäri sanoi, että tällainen määrä ei vaikuta yhtään mitenkään lapseen (istukan läpi suodattuu niin minimaalinen määrä, että sillä ei ole merkitystä, kuulemma).

Sisältäähän tuo määrä tupakkaa koko raskauden läpi poltettuna aivan järjettömän määrän kaikenlaisia myrkkyjä. Nykyään taitaa jotenkin olla sellainen ajattelutapa vallalla ettei mistään asiasta saa odottajille/äideille sanoa etteivät vain syyllisty. Vaikka ehkä kuitenkin pitäisi.

Vierailija
8/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollaan kyttäämässä toisten asioita,

omat asiat on varmaankin kunnossa?

Oma elämä on niin tylsää että on aikaa aamusta iltaan kyttäillä muiden elämää (irc-ilkkujat,lessujen kyttääjät jne.)

Itse olette niin täydellisiä varakkaan perheen ainuita lapsia ja yhden täydellisen lapsen äitejä että ohhoijaa!!!!! Sitten kun tulee teille kriisi ja ette siitä rahalla tai puhumalla selviä niin muistakaa mitä ennen kyttäilitte niin saattaa osasta löytyä vertaistukea teillekin. Elämä ei aina ole ruusuilla tanssimista ja joillekin se on ainaista taistelua että selviää seuraavaan päivään:( Ei ole välttämättä oma syy että on niin " tyhmä" että polttaa tupakkia raskaana voihan se olla vaikka perinnöllistä niinkuin kaikki muukin:D

Vierailija
9/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta alkoholisti- ja narkkariodottajat sentään yleisesti tuomitaan eikä kukaan tunnustaisi julkisesti sellainen olevansa, kun taas tupakoivat odottajat kertovat tupakoinnistaan kovaan ääneen tälläkin palstalla. Ja neuvoloissakin tupakoivia vain hyysätään eikä kehoiteta lopettamaan.

Vierailija
10/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun on niin vaikeeta, ettei sille mitään voi ja plaa plaa. Ihan oikeesti, kun sille voi! Luuletko, että muilla ihmisillä ei ole ongelmia? Toki on ihmisiä, joille kaikki tulee valmiina eteen ja mikään ei koskaan mene pieleen, mutta kyllä heitä on harvassa. Useimmilla ihmisillä on ollut vaikeuksia elämässään, suuriakin, mutta se on kaikki sinusta itsestäsi kiinni, miten niistä selviät. Niin paljon suomalaisessa yhteiskunnassakin tullaan vastaan ja autetaan, että turha valittaa. Jokainen valittaja ottakoon itseään niskasta kiinni ja alkakoon itsekin tehdä jotain paremman huomisen puolesta!

Vierailija
11/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äideistä vähemmistö osa on esim. narkkareita, joiden riippuvuus on jokatapauksessa vaikeampi kuin tupakoijilla tai tavallisilla alkoilijoilla. Vieroitusoireet voi myös olla vaarallisia, tiedoksi vain. Mutta siis, itse en ymmärrä tai hyväksy raskausaikana tupakointia tai alkon käyttöä lainkaan. Narkkarit ovat oma lukunsa ja tapauskohtainen lähestysmistapa on tarpeen. Jos joku sanoo stressinsä takia tupakoivansa niin musta se on potaskaa ellei sitten tosi ongelmia. Tämä johtuu tietysti elämänkokemuksistani, joten sekin on luonne kysymys.

Vierailija
12/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla 4 TÄYSIN TERVETTÄ lasta, vaikka poltti jokaisen odotusajan ja kittas ssvikaupalla kahvia. En toki kannusta ketään polttamaan, kerronpahan vaan tosiasia. Itse en ole koskaan polttanut, en edes maistanut ja ikää 36v.

Vierailija
13/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydelliset haitat useimmissa tapauksissa kuitenkin tunnetaan. Tartteeko olla tyhmä, logiikallakin?

Vierailija
14/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon sun pääsevän joskus samaan tilanteeseen, missä ite olin raskauden aikana.

Mies petti ja jätti. Samaan aikaan loppu työt, jouduin työttömäks. Asunto meni ja piti alkaa hankkimaan uutta. Autosta piti luopua. Miehen takia sitten jouduin myös ottaa lääkärin valvonnassa rauhottavia, että elämä pysy ees jotenkin käsissä... Kyllä siinä ne pari tupakkaa tuntu aika vähiltä.

Vierailija
15/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tiedän tyypin, joka ajoi useasti kännissä eikä koskaan käynyt mitään" ? Raskaudenaikaisessa tupakanpoltossa on riskinsä ja koskaan et voi tietää, onko sinun lapsesi se uhri vai ei.

Vierailija
16/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla perillä mistä sikiö saa ravintonsa kun et ymmärrä?? Tupakansavu tai saasteet menevät ensin ÄIDIN keuhkoihin ja sinne jää suurin osa. HYVIN pieni osaa suodattuu (ja huom suodattuu) istukan läpi sikiölle. Eipä niin kummallinen lääkäri vaan lääkäri, joka tietää mistä puhuu ja ei valehtele.

Vierailija:

Vierailija:

itse kuitenkin poltin 0-2 tupakkaa/ pv raskaana ollessani. Lääkäri sanoi, että tällainen määrä ei vaikuta yhtään mitenkään lapseen (istukan läpi suodattuu niin minimaalinen määrä, että sillä ei ole merkitystä, kuulemma).

Sisältäähän tuo määrä tupakkaa koko raskauden läpi poltettuna aivan järjettömän määrän kaikenlaisia myrkkyjä. Nykyään taitaa jotenkin olla sellainen ajattelutapa vallalla ettei mistään asiasta saa odottajille/äideille sanoa etteivät vain syyllisty. Vaikka ehkä kuitenkin pitäisi.

Vierailija
17/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin ollut raskaana silloin en silti olisi polttanut. Nimenomaan sitä: kyse on henkilökohtaisesta valinnasta ja itseään on otettava niskasta kiinni. Suuren ongelman ja menetysten hetkellä pienet asiat kuten 2 savuketta ovat niin mitättömiä, että ne eivät merkitse mitään.

Vierailija
18/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitykset ovat ihan huuhaata, niillä yritetään vaan saada itselle parempi omatunto. Ja tiedätte varmaan, että äidin tupakointi voi aiheuttaa mm. tyttölapselle lapsettomuutta. Mistä siis tiedätte, että lapsi on terve, vaikka poltittekin, ellei hän ole jo aikuinen ja itsekin äiti. Myös allergiat ja astma voi puhjeta myöhemminkin, samoin syöpä yms. TURHA PUOLUSTELLA OMAN LAPSEN MYRKYTTÄMISTÄ!!!!!!!!

Vierailija
19/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Selitykset ovat ihan huuhaata, niillä yritetään vaan saada itselle parempi omatunto. Ja tiedätte varmaan, että äidin tupakointi voi aiheuttaa mm. tyttölapselle lapsettomuutta. Mistä siis tiedätte, että lapsi on terve, vaikka poltittekin, ellei hän ole jo aikuinen ja itsekin äiti. Myös allergiat ja astma voi puhjeta myöhemminkin, samoin syöpä yms. TURHA PUOLUSTELLA OMAN LAPSEN MYRKYTTÄMISTÄ!!!!!!!!

Vierailija
20/33 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ihmisillä on surua, stressiä, todella isoja vaikeuksia. Eivätkä he kaikki polta tupakkaa. Ei stressi tarkoita sitä, että on pakko polttaa. Mistä nämä stressaantuneet tupakoijat ovat tämän saaneet päähänsä, että sressi oikeuttaa myrkyttämään vauvan? Tupakointi on omaa heikkoutta, jolla vaarantaa viattoman lapsen. Ihan sama, vaikka taustalla olisi saakelinmoiset velat ja miehen itsemurha. Silti se tupakointi on sille sikiölle vaaraksi. Paljon auttaa lohdutella aikuisiällä hedelmättömälle, monista eri allergioista ja hengityselinsairauksista kärsivälle lapselleen, että juu äitillä oli niin paha tilanne, että oli pakko polttaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan