Apua!!! Kitalaessa outo kohouma jonka tunnen sormella ja kielelle ja on ollut jo vuoden sielä! Hammaslääkäri ei löydä mitään poikkeavaa limakalvolta?!!!
Kävin syksyllä tarkistuksessa ja kerroin siitä.
Huomasin huom huomasin sen 2018 syksyllä mutta on voinut olla pidempää.
Se tuntuu vasemmalla puolella kitalakea ja melko takana. En itse näe alueessa lampulla mitään mutta se jääkin hampaiden taa.
Se ei ole ainakaan kasvanut vaan jotenkin tuntuu vaihtelevan koko kun oikein tarkkailen. Se tuntuu melko kovalta kohoumalta mutta pieneltä ehkä pari mmx pari mm.
Tosiaan välillä se on ihan miltein kadoksissa ja hätäsee sen tunnen sormella ja välillä taas. Ihan selvästi jopa kielellä tunnettavissa.
Kerroin hammaslääkärille tästä mutta ei osannut sanoa totesi vain että kitalean limakalvo ihan terveen näköinen eikä mitään poikkeavaa näy.
Pelkään että tämä on suusyöpä :00 ikää 19v ja olen pari vuotta polttanut tupakkaa mutta lopettanut.
Asia kiusaa minua. Voinko huoletta jos hammaslääkäri ei löydä mitään poikkeavaa. Kävin toisesta syystä yleislääkärillä ja myös perusverenkuva on kunnossa
Kommentit (17)
No suusyöpä se ei ainakaan ole jos hammaslääkäri on todennut suusi limakalvot terveiksi.
Mulla on ollut tuollainen keskellä kitalakea jotain 30 vuotta, teininä sitä kauheasti pelästyin. Mutta eipä ole sitten ollut yhtään mikään, jos olisi mitään pahanlaatuista niin olisi jo ajat sitten laajentunut / levinnyt / aiheuttanut vakavampaakin. Eikä tosiaan hammaslääkäritkään limakalvoja tarkistaessaan koskaan ole edes kiinnittäneet koko "näppyyn" mitään huomiota.
Samanlainen tilanne itsellä ollut pari vuotta, alaleuassa tosin. Hammaslääkärit eivät sitä näe eivätkä tunne, vaikka kuinka olen koettanut osoittaa paikan. Toisaalta ovat sanoneet, että jos se jotakin vaarallista olisi, se todennäköisesti olisi näkynyt viisaudenhampaita kartoitettaessa otetuissa röntgenkuvissa.
Tiedä häntä, mutta itseä kyllä kuumottelee. Kun muistan kuitenkin ajan, kun sitä ei vielä ollut, ja mummoltakin leikattiin aikoinaan suusyöpä.
Suusyövän todennäköisyys on käytännössä olematon tässä tapauksessa, kun ottaa huomioon ikäsi ja sen, että olet hiljattain käynyt hammaslääkärissä ja siellä on tutkittu suun limakalvot. Kannattaa nyt vaan lopettaa tuon asian murehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen tilanne itsellä ollut pari vuotta, alaleuassa tosin. Hammaslääkärit eivät sitä näe eivätkä tunne, vaikka kuinka olen koettanut osoittaa paikan. Toisaalta ovat sanoneet, että jos se jotakin vaarallista olisi, se todennäköisesti olisi näkynyt viisaudenhampaita kartoitettaessa otetuissa röntgenkuvissa.
Tiedä häntä, mutta itseä kyllä kuumottelee. Kun muistan kuitenkin ajan, kun sitä ei vielä ollut, ja mummoltakin leikattiin aikoinaan suusyöpä.
Suusyöpä on niitä harvoja syöpiä jotka on nähtävissä sillä se kehittyy nimen omaan suunlimakalavon päälle.
Toki tietysti mahdollisuus on että se on jokin muu ihonalainen kasvain mutta tuskin..
Hei taas, luulosairas nuori mies. Näytät kehittelevän uusia ongelmia entisten lisäksi. Menepä nyt vihdoin sinne mt-puolelle hoitoon, fyysisesti sinussa ei ole mitään vikaa.
T. Lekuri
Onko rötgen tehty.Ehkä hammas kasvaa jotenkin väärään paikkaan.
Minulla oli kitalaessa varmaan samanlainen näppy. Hammaslääkäri kirjoitti lähetteen ja poistettiin, oli vaan suurentunut sylkirauhanen.
Voisiko kyseessä olla pieni luukasvannainen? Googlesta löytyy hakusanalla "torus palatinalis". Torukset ovat yleisempiä alaleuassa kielen puolisella pinnalla, mutta tavataan myös yläleuassa/kitalaessa.
En olisi huolissani.
Jos asia vaivaisi minua, varaisin ihan sitä varten ajan hammaslääkäriltä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minulla on samanlainen. Välillä tuntuu selvästi ja välillä ei lainkaan. Ollut jo 1,5 vuotta, ja tuli nähdäkseni kun söin jotakin kovaa jonka terävä kulma osui tuohon kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen. Välillä tuntuu selvästi ja välillä ei lainkaan. Ollut jo 1,5 vuotta, ja tuli nähdäkseni kun söin jotakin kovaa jonka terävä kulma osui tuohon kohtaan.
Minulle on käynyt ihan samalla tavalla. Se plotti oli jonkin vuoden ja katosi sitten itsekseen.
Tosiaan tänä syksynä kävin sielä hammaslääkärissä.
T. Ap