Miinuslasilliset, kuinka pitkään pärjäsitte ilman lukulaseja katsomalla miinuslasien yli tai ali?
Kommentit (19)
47- vuotiaaksi. Ehkä olisi voinut jo pari vuotta aiemmin hankkia nonitehot.
En käytä lukulaseja edelleenkään. Molemmat silmät on kaihileikattu, eli mykiöt vaihdettu. Pyysin toiseen silmään sen verran miinusta, että näen lukea, käytännössä silmässä on likinäköisyyttä n. -1,75 tai -2. Toisella silmällä näen hyvin kauas.
Olen _todella tyytyväinen_ näkööni!
Nuorena molemmat silmäni olivat hyvin likinäköiset, linssit luokkaa -8.
Eli olettaisin ap:n näkevän lukea ilman laseja loppuikänsä, jos likinäköisyyttä on vähintään tuo -2 dpt.
Olisinko ollut 53, kun hankin ekat monitehot.
Pärjään edelleen kotioloissa ilman laseja, näen lukea tavallista tekstiä kirjasta tai tietokoneen näytöltä ja pystyn katsomaan televisiota. Ihan pienenpienen tekstin lukemiseen tarvitsen suurennuslasia ja tähtien katseluun silmälaseja. Vahvuudet muistaakseni -1.25 ja -0.75, ikää 54.
Mulle laitettiin 49-vuotiaana lasisilmät ja näillä olen pärjännyt ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En käytä lukulaseja edelleenkään. Molemmat silmät on kaihileikattu, eli mykiöt vaihdettu. Pyysin toiseen silmään sen verran miinusta, että näen lukea, käytännössä silmässä on likinäköisyyttä n. -1,75 tai -2. Toisella silmällä näen hyvin kauas.
Olen _todella tyytyväinen_ näkööni!
Nuorena molemmat silmäni olivat hyvin likinäköiset, linssit luokkaa -8.
Eli olettaisin ap:n näkevän lukea ilman laseja loppuikänsä, jos likinäköisyyttä on vähintään tuo -2 dpt.
Tämän kirjoittaja on siis 65 v. Käytän vain aurinkolaseja tarvittaessa.
47 vuotias ja näen lähelle edelleen hyvin.
44 v.
Noihin aikoihin näkö alkoi muuttua nopeasti, enkä pärjännyt enää yksillä laseilla. Ensin tuli erilliset lukulasit, mutta pian piti hankkia monitehot, koska töissä ei voinut jatkuvasti vaihtaa laseista toisiin.
Tuolloin kaukonäkö oli -3:n luokkaa ja lukunäkö siitä sitten 1 - 1.25 vähemmän miinusta. Nykyisin kaukonäkö on noin -1 ja lukulasit +1.25 - +1.5.
Näen edelleen lukea hyvinkin pientä tekstiä ilman laseja. Miinuslasit ollut n. 35 vuotta. Ikää 62.
60 ja ei tarvetta lukulaseille.
Miinusta noin 5.
50+ sitten suositeltiin monitehoja. En tykkää niistä joten en käytä. Epäilen että vahvuus on väärä lukulasrissa, sen verran ikävältä tuntuu.
Tällä hetkellä Normaalit yksitehot ja lukuladit erikseen. Jälkimmäisiä käytän kun luen lehtiä. Kirjaa näen lukea ilman laseja.
Ja miinusta noin 7,5
13 lisäkommenttina.
-5,5 ja 5 ikää 48.
Kesällä laitoin 1. lasit, joissa alaosan voimakkuutta on vähennetty yhdellä numerolla.
Ei ole koskaan voinut kstsella yli eikä ali, kun sitten pitäisi tuoda kirja yms nenään kiinni.
Nyy pitäisi oppia katselemaan lähelle lasien alaosalla...
Miikkaa rapiat 4 ja hajataittoa lisäksi, ikää 45-v
Näen lähelle ilman laseja mutta kauas en "ollenkaan" , telkkaria en pysty katsomaan ilman laseja yhtään tms.
Itse kyllästyin kaukolasien pois ottamiseen aina lähelle tarkasti näkemistä varten niin hommasin n vuosi sitten monitehot ja onpahan kätevät!!!!
Mutta siis en tarvitse lukulaseja, kotona esim kirjaa luen ilman laseja ja muuten on noi monitehot kokoajan silmillä.
Näkemisen asiat on muuten todella yksilöllisiä juttuja, joten kaikille ei tule lukulaseja jossain tietyssä iässä
Olen 48 Ja pikkuhiljaa näkö on muuttunut niin että en näe enää kovin hyvin lukea miinuslaseilla, vaan joudun ottamaan lasit pois jos haluan nähdä lähelle tarkasti. Ihan viimeaikoina olen huomannut että en näe laseilla enää kunnolla kauaskaan. Tarvis käydä optikolla.
40 täytin sinä vuonna kun optikko sanoi että on ikänäkö. - 5 kumpikin silmä. Televisiota oli siinä vaiheessa jo katsottu pää takakenossa pari vuotta. Kummasti se on kännykän liian räpläämisen lopettanut kun ei näe kunnolla enkä vieläkään ole hankkinut lukulaseja. Läppärikin on käsivarren mitan päässä että pystyn lukemaan😁
Olen 42 ja pikkuhiljaa alkaa olla ongelmia lukea pientä tekstiä varsinkin hämärässä miinuslasit (-4) päässä. Piilareilla tuon huomaa vielä selvemmin.
Vielä pärjää, mutta tarviis jo kakstehot virallisesti. 49v ja -7.5