Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiheuttaako melatoniini muillekin painajaisia?

Vierailija
28.11.2019 |

En yleensä sitä käytä, mutta eilen illalla otin pitkästä aikaa, kun olen nukkunut monta viikkoa huonosti. Aamulla muistin, miksei sitä pitäisi ottaa. Näin ihan kamalan ahdistavia unia koko yön, minua jahdattiin veitsien kanssa, näin lento-onnettomuuden, ystävän koira muuttui silmieni edessä liskoksi jne jne.
Muistan, että sama on käynyt ennenkin.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle ja tyttärelle (epäilty ja diagnosoitu ADD) kyllä, ja heräilyä. Itse nukun sen kanssa kuin tukki.

Hmmm voiskohan neurologisissa jutuissa olla selitys miksi osalle melatoniinin aiheuttaa noita unia ja heräilyä? Kyseessä on hormoni eikä lääke, niinkuin joku sanoi, mutta kai hormonit aiheuttaa eri neuropiirteisille ihmisille eri tavalla kuin toisille.

Mä epäilen tätä, mun on nimittäin juostava tunnissa nukkumaan samalla 1,9 mg tabletilla, joka pilaa perheeltä yöt kokonaan. Addeille hyvin tyypillistä on viivästynyt vuorokausirytmi, uni tulee kyllä aikanaan, mutta lähes koko muun elämän kannalta väärään aikaan (tyttärellä vakio 03, miehellä 05). Kaikkea on vuosien varrella kokeiltu, tuloksetta.

Vierailija
22/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole unilääke vaan hormoni jota esiintyy aivoissa muutenkin päivittäin. Ei todellakaan aiheuta tuollaisia oireita kuin kuvailette. Ei ole lääke.

Ahaa, eli sattumalta vain koin elämäni ainoan unihalvauksen helvetillisten painajaisten kanssa, kun otin melatoniinia hieman suuremman annoksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniineissa onneroja, siis muutenkin kuin vahvuudessa. Pitkävaikutteinen melatoniini aiheutti minulle ahdistavia unia, mutta esim Unia-merkkinen ei.

Minulle riittää kyllä puoli tablettia eli 0,5-1 mg, muuten aamulla on tokkurainen olo.

Vierailija
24/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, pikemminkin en näe mitään unia ja nukun hyvin sikeästi. Käytän melatoniinia nukahtamislääkkeen kanssa ja aina kun olen ottanut sitä, tuntuu etten ole kertaakaan yön aikana edes kylkeä kääntänyt. Kun otan pelkkää nukahtamislääkettä ilman melatoniinia nukun paljon levottomammin.

Vierailija
25/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole unilääke vaan hormoni jota esiintyy aivoissa muutenkin päivittäin. Ei todellakaan aiheuta tuollaisia oireita kuin kuvailette. Ei ole lääke.

Mikäs logiikka tässä on? Lääkkeet toimivat, hormonit eivät?

Vierailija
26/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini aiheutti painajaisia pari ensimmäistä viikkoa käytön aloittamisen jälkeen (yksi 1.9 mg tabletti) sekä lukuisia muita oireita, kuten levottomuutta. Pienensin puolikkaaseen tablettiin, jolloin oireet menivät pois. Puolisen vuotta myöhemmin pystyin pikkuhiljaa nostamaan annoksen kokonaiseen tablettiin.

Vierailija
27/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun otan 1.9 mg pillerin, herään 3-4 tuntia sen jälkeen ja sitten valvon aamuviiteen. Kokeilin sitten puolittaa pillerin ja ihan mahtava tulos: nukun 8 tuntia hyvää ja laadukasta unta :)

Vierailija
28/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua! Kiva kuulla, etten ole ainut melatoniinipainajaisista kärsivä. Mielestäni ne ei ole tavallisia painajaisia vaan järjettömän verisiä ja karmeita, vaikka en koskaan katso sen tyylisiä elokuviakaan. Onneksi pitkässä käytössä painajaiset hiipuu pois. Ja esiintyvät juurikin silloin, kun annosta nostaa.

Vierailija
29/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää ottaa melatoniinia. Unen laatu on todella omituista ja tulee epämiellyttäviä painajaisia.  Se vaan ei sovi kaikille.

Vierailija
30/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinia otettuani näen painajaisia, jotka tuntuvat niin todellisilta että olen herättyäni mm. tosissani epäillyt miestäni pettämisestä ja halunnut nähdä hänen puhelimensa jne jne.

Vierailija
31/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kokeilin melatoniinia kolme kertaa. Lopetin painajaisten vuoksi.

Melatoniinin pitkäaikaiskäytöstä on muuten haittaa esim. sokeriaineenvaihdunnalle. Kannattaa perehtyä asiaan.

Synteettinen purkkimelatoniini on eri yhdiste kuin ihmiskehon tuottama.

Tämäkin täytyy joillekin näköjään erikseen kertoa.

Vierailija
32/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan omaa kehoa herättää unta varten eli himmentää valaistus ajoissa ja muistaa päivällä liikkua ei missään nimessä lähellä nukkumista, kaikki äänet tv/radio pois.

Syökää banaania ja hyvää yötä zzz

Vierailija
33/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen avaus. Minulle melatoniini ei aiheuttanut painajaisia, muttei se toisaalta parantanut nukkumistakaan. 

Itse näen painajaisia, jos minulle tulee yöllä kylmä. Herään sitten niihin kamaliin painajaisiin ja huomaan, että palelen. Miksi ihmeessä en voi yksinkertaisesti herätä siihen, että on kylmä? (Kuumuus ei aiheuta painajaisia, silloin vain herään.) N47

Vierailija
34/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kokeilin melatoniinia kolme kertaa. Lopetin painajaisten vuoksi.

Melatoniinin pitkäaikaiskäytöstä on muuten haittaa esim. sokeriaineenvaihdunnalle. Kannattaa perehtyä asiaan.

Synteettinen purkkimelatoniini on eri yhdiste kuin ihmiskehon tuottama.

Tämäkin täytyy joillekin näköjään erikseen kertoa.

Mikään ei ole terveellistä jatkuvaan käyttöön. Melatoniini on suunnilleen ainoa mitä lääkärit suostuu kirjoittamaan mielialamömmöjen lisäksi. Kolme x 3mg joka ilta eikä se aina auta. Se mitä kaikkia haittoja jatkuva unettomuus aiheuttaa en halua edes ajatella.

Ihan pahimpaan on oikea lääke mutta niitä pitää ottaa erittäin säästeliäästi.

Vierailija
35/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on aiheuttanut jotenkin tosi raakoja ja väkivaltaisia painajaisia. Luulin aluksi että ne johtuisivat stressistä tai muusta mutta ilmeisesti painajaiset ovat melko yleinen melatoniinin sivuvaikutus.

Vierailija
36/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei painajaisia mutta seur päivänä jumittaa ja väsyttää.

Vierailija
37/39 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näen" unia enemmän tai ainakin muistan niistä enemmän aamulla. Painajaisista en tiedä. Ihan kivoja unia, joskus huonoja.

Vierailija
38/39 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini todellakin aiheuttaa järkyttäviä painajaisia. Ihmetyttää kun sitä ei korosteta lainkaan haittavaikutuksena,  myynti ilmeisesti lopahtaisi. Jos haluat kaamean unen josta ei pääse pois, ota Melatoniinia 😬

Vierailija
39/39 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Painajaislääkkeistä ykkönen on Melatoniini